Coraz więcej pasów DOP. Kierowcy nie wiedzą, co to znaczy
W miastach pojawia się coraz więcej pasów DOP, czyli, w skrócie, buspasów, po których mogą jeździć również dopuszczone do tego inne pojazdy – np. auta elektryczne czy taksówki. Jakie są zasady poruszania się po tego typu pasach i co grozi komuś, kto wjedzie na niego mimo zakazu?
Buspasy to już powszechne zjawisko, nie tylko w największych miastach - najczęściej ich powstanie spowodowało, że autobusy nie muszą stać w korkach i mogą ominąć najbardziej zatłoczone ulice wolnym pasem. Czasem buspas jest także torowiskiem dla tramwajów. O tym, że przed nami pojawi się buspas informuje jeden ze znaków - F-10 (grafika przedstawiająca w formie strzałek kierunek pasów ruchu), D-11 ("początek pasa ruchu dla autobusów") lub D-12 (kontynuacja pasa ruchu dla autobusów). Coraz częściej, poza tym oznakowaniem, pojawia się pod znakiem dodatkowa tabliczka z listą dopuszczonych do poruszania się tym buspasem pojazdów, a także odpowiednie oznakowanie poziome ze skrótami takimi jak "MTON" czy "DOP". Co one oznaczają?
DOP to skrót od słowa "dopuszczony" - w zależności od miejsca i miasta buspasami mogą poruszać się też inne niż autobusy, dopuszczone do tego pojazdy, wśród nich znajdziemy taksówki (tylko z odpowiednimi oznaczeniami - numerem bocznym i kogutem), motocykle, motorowery, autobusy dalekobieżne, pojazdy MTON (o tym skrócie za chwilę), pojazdy służb takich jak policja i straż pożarna, karetki pogotowia oraz samochody z napędem elektrycznym. Czasem, poza tabliczką informującą, jakie pojazdy są dopuszczone do ruchu na danym buspasie, jest jeszcze kolejna, na której wyznaczone są "godziny pracy" takiego buspasa - może on działać jako buspas np. tylko w godzinach szczytu, a w pozostałych jest traktowany jako pas dostępny dla wszystkich pojazdów.
Za korzystanie z buspasa bez uprawnienia policja może wystawić mandat w wysokości 100 zł oraz dopisać do konta kierowcy 1 punkt. Warto też pamiętać, że nawet mając możliwość skorzystania z buspasa trzeba być czujnym i zwracać uwagę na organizację ruchu i sygnalizację, która może być ustawiona inaczej niż dla zwykłych aut na pasie obok - wtedy wysokość mandatu rośnie do 500 zł, a liczba punktów do sześciu.
Często do jazdy po buspasach dopuszczone są pojazdy MTON, co wyszczególnione jest zwykle na tabliczce pod znakiem informującym o pasie dla autobusów oraz dopiskiem MTON w formie znaku poziomego. Co oznacza MTON? To skrót od Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych - firmy świadczące takie usługi mają prawo jadąc odpowiednim pojazdem skorzystać z buspasów.
W ustawie Prawo o ruchu drogowym, a konkretnie w art. 148a, znajduje się informacja, że ustawodawca dopuszcza do jazdy buspasami samochody napędzane alternatywnymi źródłami energii (konkretnie o napędzie czysto elektrycznym lub wodorowym). W ustawie wyznaczono termin obowiązywania tych przepisów - 1 stycznia 2026 roku. Dodano też informację, że zarządca drogi może uzależnić poruszanie się samochodów elektrycznych od liczby osób poruszających się tymi pojazdami. Może być więc tak, że jeśli liczba aut elektrycznych będzie gwałtownie rosnąć (na co na razie się nie zanosi), ich kierowcy mogą stracić ten przywilej.