Co z kierunkowskazem, gdy chcę skręcić na rondzie w lewo. Włączać czy nie?
Przepisy związane z jazdą po rondzie wzbudzają wiele kontrowersji. Wielu kierowców zastanawia się, w jakich sytuacjach włączać kierunkowskaz. Dosłownej odpowiedzi na to pytanie nie znajdziemy w przepisach. W takim przypadku trzeba się odwołać do zasad ogólnych. Sprawdzamy, co mówią na ten temat przepisy.
Spis treści:
Kwestia używania kierunkowskazów podczas jazdy na rondzie potrafi wzbudzić sporo wątpliwości i niekończących się dyskusji. Wszystko z powodu braku jednoznacznych przepisów. Sposób używania kierunkowskazów na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym definiują ogólne przepisy, które odnoszą się do innych sytuacji na drodze.
Kierunkowskaz na rondzie czy przed rondem?
Na rondzie jednopasmowym używamy kierunkowskazu od razu po minięciu zjazdu poprzedzającego zjazd, którym chcemy opuścić rondo. Kierunkowskaz wyłączamy od razu po zjeździe z ronda.
Na rondach wielopasmowych używamy kierunkowskazu podczas manewru zmiany pasa lub po minięciu ostatniego zjazdu, przed którym chcemy opuścić rondo. Gdy znajdujemy się na lewym (wewnętrznym) pasie, zanim zjedziemy na prawy, musimy upewnić się, że jest wolny. W innym wypadku musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na prawym pasie obok lub za nami.
Jednak w sytuacji, gdy zamierzamy opuścić rondo pierwszym zjazdem (skręcić w prawo), kierunkowskaz włączamy jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym.
Skręt w lewo na rondzie, czy używać kierunkowskazu?
W tej kwestii można znaleźć skrajne interpretacje, a poza tym nie jest czytelnie usankcjonowana w przepisach ruchu drogowego. Wielu kierowców podczas wjazdu na małe rondo jednopasmowe sygnalizuje lewym kierunkowskazem zamiar skrętu w lewo (opuszczenie ronda trzecim lub czwartym zjazdem), a dopiero przed opuszczeniem ronda przełączają na prawy kierunkowskaz.
Używanie lewego kierunkowskazu na rondzie nie ma sensu. Nie znajdziemy również potwierdzenia takiego obowiązku w przepisach. Używanie lewego kierunkowskazu ma jedynie sens w sytuacji, gdy kierowca zamierza zmienić prawy pas (zewnętrzny) na środkowy lub lewy (wewnętrzny).