Co skrywają pola F.1 i F.2 w dowodzie rejestracyjnym? Kluczowe informacje
Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, że w dowodzie rejestracyjnym pojazdu znajdują się dwa pola z kluczowymi informacjami. Warto zapamiętać raz na zawsze, jakie informacje zawarto w polach F.1 i F.2.
Spis treści:
Przeglądając dowód rejestracyjny pojazdu, warto spojrzeć na informacje prezentowane w dwóch kluczowych polach: F.1 i F.2. W pierwszym znajdziemy informacje na temat maksymalnej masy całkowitej pojazdu, a w drugim dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Poniżej tłumaczymy różnice pomiędzy tymi dwoma pojęciami.
Maksymalna masa całkowita pojazdu - co oznacza?
Maksymalna masa całkowita pojazdu to największa, określona technicznie dopuszczalna masa całkowita pojazdu, która wynika z jego konstrukcji. Jest to informacja od producenta, jaka maksymalna masa jest bezpieczna dla samochodu oraz jego podzespołów i układów.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu - co oznacza?
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (DMC) to największa, określona w przepisach o warunkach technicznych masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. To maksymalna masa pojazdu przewidziana przepisami w kraju.
Pola F.1 i F.2 mają tę samą wartość - czy to normalne?
Bardzo często oba pola w dowodzie rejestracyjnym prezentują te same wartości. Kierowca posiadający prawo jazdy kat. B jest uprawniony do prowadzenia pojazdów o DMC do 3,5 tony. Jednak często takie pojazdy są przystosowane do niższej masy niż wynoszą limity na kat. B, określone w przepisach.
Prawo jazdy kat. B do 4,25 tony - kiedy obowiązuje?
Zgodnie z przepisami, prawo jazdy kat. B "stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla". W niektórych sytuacjach, kierowcy posiadający takie uprawnienia mogą prowadzić pojazd o nieco wyższej DMC - nawet do 4,25 tony. W takiej sytuacji muszą wystąpić dwa warunki dodatkowe.
Przede wszystkim pojazd musi być zasilany alternatywnie. Do tej kategorii można zaliczyć auta napędzane elektrycznie lub na wodór. Do tego kierowca powinien posiadać uprawnienia kat. B od co najmniej dwóch lat.
***