Rusza sezon. Jak zostać motocyklistą?

W Polsce zarejestrowanych jest ponad milion sto tysięcy motocykli. Chcesz dołączyć do grona miłośników jednośladów? Dowiedz się więcej o nowych przepisach i tego, co czeka cię na egzaminie na kategorię A.

Zmiany, które weszły w życie 19 stycznia, wprowadziły trochę zamętu, m.in. pojawiły się nowe kategorie związane z jazdą na jednośladzie. I tak na ciężki motocykl, uprawnienia można uzyskać dopiero w wieku 24 lat. Jest jednak wyjątek - osoba, która stara się o ten dokument, a miała wcześniej - przez dwa lata - uprawnienie A2, do prowadzenia średnich motocykli o mocy do 35 kW, wtedy prawo jazdy A będzie mogła uzyskać w wieku lat 20.

Wprowadzono nową kategorię AM - na motorower. Można się o ten dokument starać po ukończeniu 14 lat, jednak trzeba zdać normalny egzamin w ośrodku kształcenia - a nie - jak bywało wcześniej - na przykład w gimnazjum.

Reklama

Dwie dodatkowe kategorie to A1 i A2. Kategoria A1 to uprawnienie pierwszego stopnia, mogą starać się o nie osoby od 16 roku życia. Daje ono możliwość kierowania motocyklem o pojemności do 125 cm3. Ci, którzy skończą 18 lat mogą zdawać na kategorię A2 i kierować motocyklami o mocy nieprzekraczającej 35 kW.

Część teoretyczna

Część pytań przedstawiana jest w formie video. Ograniczony jest także czas odpowiedzi, nie ma również możliwości poprawienia raz udzielonej odpowiedzi ani powrotu do pytań wcześniejszych. Punktacja konkretnych odpowiedzi zależy od ich ważności w kontekście bezpieczeństwa na drodze. Zwiększono liczbę pytań, które zadawane są na egzaminie.

Znacznie rozszerzono także pulę pytań, które zdający miał poznawać dopiero na egzaminie. Tak przynajmniej zakładało ministerstwo. W wielu ośrodkach szkoleniowych można bowiem bez problemu kupić zestawy nowych pytań i odpowiedzi.

Zmiany w części praktycznej egzaminu

Nowe zasady nakładają także inne obowiązki dla kandydata na motocyklistę. Otóż egzaminowany zobligowany jest do zapewnienia sobie odpowiedniego stroju, czyli: spodni z długimi nogawkami, kurtki z długimi rękawami zapinanymi na suwak, guziki lub zatrzaski, rękawic zakrywających całe dłonie i obuwia wiązanego na płaskiej podeszwie. I ten ostatni zapis budzi sporo kontrowersji, ponieważ zgodnie z ustawą będzie można założyć wiązane trampki, ale nie będzie można wziąć na egzamin atestowanych butów motocyklowych zapinanych na suwak czy rzepy.

Zupełnie inaczej będzie także wglądała część praktyczna egzaminu. Zdający będą musieli ominąć przeszkodę przy prędkości 50 km/h (na palcu znajdować się będzie urządzenie do pomiaru prędkości). Pomysł ten budzi spore kontrowersje ze względu na poziom trudności tego zadania.

To nie koniec zmian. Nie będzie znanej do tej pory jazdy na słynnej "ósemce" (rozumianej jako slalom w określonym liniami na nawierzchni kształcie). Motocyklista nadal będzie wykonywał slalom między dwoma pachołkami w kształcie ósemki, ale będzie wykonywał go w prostokącie o wymiarach 7x14m, określonym białymi liniami. Slalom między pachołkami - kolejne zadanie musi być wykonywane przy prędkości 30 km/h.

Znikają także oficjalne trasy egzaminacyjne. W kategoriach A1, A2 i A trasę egzaminator ustala na bieżąco. Jedynie zdając na motorower, egzamin będzie przebiegał po ustalonej trasie.

Krzysztof Zasada

Magdalena Jadach

RMF
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy