Znak B-33 pod znakiem D-42 to pułapka. Za nieuwagę można dostać mandat

Znaki ograniczeń prędkości należą do najczęściej występujących na naszych drogach, a także do najczęściej ignorowanych. Informacja, jaką niosą nie budzi wśród kierowców żadnych wątpliwości, ale nie wszyscy wiedzą, że w pewnych sytuacjach znaki B-33 nabierają specjalnej "mocy" i obowiązują dłużej niż może się niektórym wydawać. Dotyczy to przypadku, gdy znak ograniczenia prędkości jest umieszczony pod znakiem D-42, czyli "teren zabudowany".

Znak D-42 obszar zabudowany
Znak D-42 obszar zabudowanyArtur Szczepanski/REPORTERAgencja SE/East News

Większość kierowców zna zasady, że znak B-33 obowiązuje do najbliższego skrzyżowania (o ile przecięcie dróg faktycznie jest skrzyżowaniem według przepisów) oraz do odwołania go przez znak B-44 (“koniec ograniczenia prędkości”). To oczywiście prawda, ale w niektórych wypadkach łatwo można przeoczyć także inne zastosowanie tego znaku oraz to, że nadal obowiązuje. Chodzi o sytuację, gdy umieszczono go pod znakiem D-42 (“teren zabudowany”) lub pod zieloną tablicą E-17a (“miejscowość”).

Super ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym - znak B-33 i D-42

W przypadku umieszczenia znaku z ograniczeniem prędkości pod znakiem z terenem zabudowanym lub nazwą miejscowości kierowcy muszą pamiętać o jednym - podane na tym znaku ograniczenie obowiązuje na terenie całej miejscowości. Może je odwołać inny znak z ograniczeniem lub znak drogowy D-43 (“koniec terenu zabudowanego”). W tej sytuacji nie działa zasada, że kolejne skrzyżowanie odwołuje obowiązujące ograniczenie.

Znak drogowy informacyjny D-42.Wojciech OlkuśnikAgencja SE/East News

Policjanci dobrze wiedzą o tym, że w takich miejscach (najczęściej stosuje się ograniczenie do 40 km/h) mogą liczyć na spore łupy. Kierowcy jadący nawet 60 km/h będą musieli zapłacić 200 zł i otrzymają 3 punkty karne. Przekroczenie prędkości o 21-25 km/h oznacza 300 zł i 5 punktów.

W tym pierwszym wypadku, jadąc 60 km/h, patrol z dużą dozą prawdopodobieństwa albo nie zatrzymałby kierowcy albo skończyłoby się na pouczeniu - choć według przepisów za przekroczenie prędkości do 10 km/h można zapłacić 50 zł i dostać jeden punkt karny.

Pełny taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości w Polsce

  • Do 10 km/h: 50 zł + 1 punkt karny
  • 11-15 km/h: 100 zł + 2 punkty karne
  • 16-20 km/h: 200 zł + 3 punkty karne
  • 21-25 km/h: 300 zł + 5 punktów karnych
  • 26-30 km/h: 400 zł + 7 punktów karnych
  • 31-40 km/h: 800 zł + 9 punktów karnych
  • 41-50 km/h: 1000 zł + 11 punktów karnych
  • 51-60 km/h: 1500 zł + 13 punktów karnych
  • 61-70 km/h: 2000 zł + 14 punktów karnych
  • Powyżej 71 km/h: 2500 zł + 15 punktów karnych

Jeśli dojdzie do recydywy, czyli ponownego, poważnego przekroczenia prędkości, kierujący zostanie ukarany super-mandatem w podwójnej wysokości:

  • 31-40 km/h: 1600 zł + 9 punktów karnych
  • 41-50 km/h: 2000 zł + 11 punktów karnych
  • 51-60 km/h: 3000 zł + 13 punktów karnych
  • 61-70 km/h: 4000 zł + 14 punktów karnych
  • Powyżej 71 km/h: 5000 zł + 15 punktów karnych

Co i kiedy odwołuje ograniczenie prędkości? Skrzyżowanie nie zawsze jest skrzyżowaniem

Zasada mówiąca o tym, że skrzyżowanie odwołuje ograniczenie prędkości, obowiązuje wyłącznie w przypadku pełnoprawnych skrzyżowań. Nie dotyczy to sytuacji, gdy droga główna krzyżuje się z drogą wjazdową na posesję, drogą wewnętrzną lub gruntową. Na drogach dwujezdniowych skrzyżowanie znajdujące się na przeciwległej jezdni nie odwołuje ograniczenia prędkości obowiązującego na “naszej” jezdni.

Szczególne przepisy dotyczą stref zamieszkania i stref ograniczonej prędkości. W strefie zamieszkania bezwzględnie obowiązuje limit 20 km/h, bez względu na występowanie skrzyżowań. Natomiast w strefach ograniczonej prędkości, często występujących w centrach miast i na osiedlach, ograniczenie przestaje obowiązywać dopiero po minięciu znaku B-44 (szara tablica z przekreśloną wartością), a nie na skrzyżowaniach.

"Wydarzenia": Pięćdziesiąt znaków drogowych na sześciuset metrachPolsat NewsPolsat News