Żółta strzałka na drodze. Nie pojedziesz zgodnie z nią możesz dostać 250 zł mandatu
Tymczasowa organizacja ruchu stosowana jest w przypadku remontów (głównie) czy na przykład wydarzeń wymagających zmiany porządku na drodze. Jednym z elementów, który często wprowadza kierowców w zakłopotanie, są żółte linie na drodze - czy to ciągła czy też przerywana. Wielu kierowców zadaje sobie pytanie - co jest ważniejsze, białe, standardowe linie poziome czy żółte? Odpowiedź jest jednoznaczna.

Spis treści:
Żółte linie to element tymczasowego oznakowania poziomego, wprowadzanego podczas zmian w organizacji ruchu. Najczęściej możemy ją spotkać w miejscach prowadzenia robót drogowych, na objazdach czy podczas organizacji wydarzeń specjalnych. Jej zadaniem jest wskazanie kierowcom prawidłowego toru jazdy w zmienionych warunkach drogowych.
W przeciwieństwie do białych oznaczeń, które stanowią stałą organizację ruchu, żółte linie i strzałki mają charakter tymczasowy, ale nadrzędny. Oznacza to, że w przypadku sprzeczności między stałym a tymczasowym oznakowaniem, kierowca zobowiązany jest do podporządkowania się właśnie temu drugiemu. Żółty kolor nie jest przypadkowy - ma za zadanie przyciągnąć uwagę kierowcy i wyraźnie odróżniać się od standardowego, białego oznakowania.
Żółte i białe linie na drodze - przepisy
Żółte linie i strzałki kierunkowe wprowadzane są właśnie po to, by jednoznacznie wskazać kierowcom bezpieczną trasę przejazdu. Ich nadrzędny charakter wynika z przepisów - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, w przypadku gdy na drodze umieszczone są znaki w kolorze białym i żółtym wskazujące różny sposób zachowania, kierujący pojazdem jest zobowiązany stosować się do znaków barwy żółtej.
Mandat za niestosowanie się do żółtego oznakowania poziomego
Tymczasowa organizacja ruchu często wprowadzana jest w miejscach, gdzie standardowe warunki jazdy są zaburzone - może występować zwężenie jezdni, przeszkody na drodze czy ruch wahadłowy. Poruszanie się wbrew wskazaniom żółtych strzałek stwarza więc realne zagrożenie - najczęściej do groźnych sytuacji dochodzi na przykład na drogach dwupasmowych, gdzie żółte linie nie prowadzą kierowców na wprost, tylko wymuszają na nich skręt. Właśnie wtedy chwila nieuwagi może prowadzić do bliskiego “spotkania” dwóch pojazdów.
Za niestosowanie się do oznakowania poziomego taryfikator przewiduje mandat w wysokości 250 złotych. Dodatkowo, kierowca otrzymuje 5 punktów karnych.

Jak rozpoznać i prawidłowo zinterpretować żółte oznakowanie?
Tymczasowe oznakowanie poziome wyróżnia się przede wszystkim żółtym kolorem. Można spotkać żółte linie - ciągłe, przerywane czy podwójne, które tak samo jak ich białe odpowiedniki regulują możliwość zmiany pasa czy wyprzedzania. Dodatkowo, tymczasowa organizacja ruchu często obejmuje także znaki pionowe ustawiane na przenośnych stojakach, pachołki, separatory, a niekiedy również tymczasową sygnalizację świetlną.
Za prawidłowe oznakowanie dróg odpowiedzialność ponoszą zarządcy dróg, którymi w zależności od ich kategorii są: Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (dla dróg krajowych i autostrad), zarząd województwa (dla dróg wojewódzkich), zarząd powiatu (dla dróg powiatowych) oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta (dla dróg gminnych).
Każda zmiana organizacji ruchu, także tymczasowa, musi zostać zatwierdzona przez właściwy organ zarządzający ruchem. Projekt tymczasowej organizacji ruchu musi spełniać szereg wymogów technicznych i prawnych, określonych w odpowiednich rozporządzeniach.