Zmień kierunek

Motor

Sygnalizowanie zmiany kierunku lub pasa ruchu

Sygnalizowanie zmiany kierunku lub pasa ruchu

Zjazd z estakady: w tym przypadku kierowcy często „migają” w prawo, ponieważ zjeżdżając z estakady skręcają w prawo. Jednak tylko lewy kierunkowskaz ma sens, ponieważ jest widoczny dla kierowców jadących drogą, na którą chce wjechać kierowca zjeżdżający z estakady.
Zjazd z estakady: w tym przypadku kierowcy często „migają” w prawo, ponieważ zjeżdżając z estakady skręcają w prawo. Jednak tylko lewy kierunkowskaz ma sens, ponieważ jest widoczny dla kierowców jadących drogą, na którą chce wjechać kierowca zjeżdżający z estakady.Motor
Zmiana niewidocznego pasa ruchu: W tym przypadku pas ruchu jest dość szeroki, właściwie to bez problemu można na tej części jezdni wyznaczyć dwa pasy ruchu. Pojazd, który postanowi jechać przy osi jezdni, zamiast przy poboczu, powinien włączyć lewy kierunkowskaz oraz ustąpić pierwszeństwa jadącej z tyłu ciężarówce.
Zmiana niewidocznego pasa ruchu: W tym przypadku pas ruchu jest dość szeroki, właściwie to bez problemu można na tej części jezdni wyznaczyć dwa pasy ruchu. Pojazd, który postanowi jechać przy osi jezdni, zamiast przy poboczu, powinien włączyć lewy kierunkowskaz oraz ustąpić pierwszeństwa jadącej z tyłu ciężarówce.Motor
Zbyt wczesne sygnalizowanie: to jeden z poważniejszych błędów. Kierowca, który mija kilka skrzyżowań z włączonym migaczem, może doprowadzić do wypadku. Osoba wyjeżdżająca z drogi podporządkowanej ma prawo nie znać prawdziwego zamiaru takiego kierowcy.
Zbyt wczesne sygnalizowanie: to jeden z poważniejszych błędów. Kierowca, który mija kilka skrzyżowań z włączonym migaczem, może doprowadzić do wypadku. Osoba wyjeżdżająca z drogi podporządkowanej ma prawo nie znać prawdziwego zamiaru takiego kierowcy.Motor
Wjazd i zjazd z ronda: zjeżdżając z ronda, czyli skręcając w prawo na wybraną drogę wylotową oraz podczas zmiany pasa ruchu na rondzie trzeba obowiązkowo użyć kierunkowskaz. Z kolei wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, przyjmuje się, że nie trzeba włączać kierunkowskazu.
Wjazd i zjazd z ronda: zjeżdżając z ronda, czyli skręcając w prawo na wybraną drogę wylotową oraz podczas zmiany pasa ruchu na rondzie trzeba obowiązkowo użyć kierunkowskaz. Z kolei wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, przyjmuje się, że nie trzeba włączać kierunkowskazu.Motor
Zatrzymywanie i ruszanie: Co prawda nie ma takiego obowiązku, ale zatrzymując się przy krawędzi drogi, a później ruszając, warto włączyć kierunkowskaz. Jest to sygnał dla jadących z tyłu, że kierowca zamierza się zatrzymać lub ruszyć, mimo że w tym przypadku nie jest zmieniany pas ani kierunek ruchu.
Zatrzymywanie i ruszanie: Co prawda nie ma takiego obowiązku, ale zatrzymując się przy krawędzi drogi, a później ruszając, warto włączyć kierunkowskaz. Jest to sygnał dla jadących z tyłu, że kierowca zamierza się zatrzymać lub ruszyć, mimo że w tym przypadku nie jest zmieniany pas ani kierunek ruchu.Motor
Skręt na drodze z pierwszeństwem: podczas skrętu, pozostając na drodze „głównej”, wielu kierowców jest przekonanych, że nie trzeba sygnalizować manewru. To błąd. Zawsze powinno się sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu i wyłączać kierunkowskaz od razu po wykonaniu manewru.
Skręt na drodze z pierwszeństwem: podczas skrętu, pozostając na drodze „głównej”, wielu kierowców jest przekonanych, że nie trzeba sygnalizować manewru. To błąd. Zawsze powinno się sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu i wyłączać kierunkowskaz od razu po wykonaniu manewru.Motor

Wybrane sytuacje związane ze zmianą kierunku ruchu

Wybrane sytuacje związane ze zmianą kierunku ruchu

Pierwszeństwo przy zawracaniu: wśród kierowców pokutuje przekonanie, że auto zawracające zawsze traci pierwszeństwo. Tymczasem pojazd zawracający na drodze z pierwszeństwem zawsze ma pierwszeństwo przez autami wyjeżdżającymi z drogi podporządkowanej.
Pierwszeństwo przy zawracaniu: wśród kierowców pokutuje przekonanie, że auto zawracające zawsze traci pierwszeństwo. Tymczasem pojazd zawracający na drodze z pierwszeństwem zawsze ma pierwszeństwo przez autami wyjeżdżającymi z drogi podporządkowanej.Motor
Znak „zakaz zawracania” zabrania zawracania od miejsca ustawienia znaku do skrzyżowania (włącznie). Znak nie zabrania jednak skrętu w lewo, a więc za znakiem można skręcić w lewo, na połączeniu dróg jak i na samym skrzyżowaniu.
Znak „zakaz zawracania” zabrania zawracania od miejsca ustawienia znaku do skrzyżowania (włącznie). Znak nie zabrania jednak skrętu w lewo, a więc za znakiem można skręcić w lewo, na połączeniu dróg jak i na samym skrzyżowaniu.Motor
Skręt warunkowy: strzałka do skrętu warunkowego zezwala na wykonanie manewru skrętu, jednak należy bezwzględnie zatrzymać się przed sygnalizatorem, następnie przepuścić pieszych oraz pojazdy na drodze poprzecznej.
Skręt warunkowy: strzałka do skrętu warunkowego zezwala na wykonanie manewru skrętu, jednak należy bezwzględnie zatrzymać się przed sygnalizatorem, następnie przepuścić pieszych oraz pojazdy na drodze poprzecznej.Motor
„Zakaz skrętu” zabrania skrętu lub zawracania tylko na najbliższym skrzyżowaniu. Na odcinku między znakiem, a skrzyżowaniem skręt jest dozwolony, można więc wjechać na parking usytuowany po lewej stronie drogi.
„Zakaz skrętu” zabrania skrętu lub zawracania tylko na najbliższym skrzyżowaniu. Na odcinku między znakiem, a skrzyżowaniem skręt jest dozwolony, można więc wjechać na parking usytuowany po lewej stronie drogi.Motor
Skręt bezkolizyjny i na zakładkę: przepisy nie regulują sposobu skrętu w lewo. Manewr można wykonać: bezkolizyjnie (wymijanie prawymi bokami) lub kolizyjnie (wymijanie się lewymi bokami). Jeśli brak znaków wskazujących sposób skrętu, manewr należy wykonać bezkolizyjnie.
Skręt bezkolizyjny i na zakładkę: przepisy nie regulują sposobu skrętu w lewo. Manewr można wykonać: bezkolizyjnie (wymijanie prawymi bokami) lub kolizyjnie (wymijanie się lewymi bokami). Jeśli brak znaków wskazujących sposób skrętu, manewr należy wykonać bezkolizyjnie.Motor
Sygnalizator kierunkowy: zielona strzałka w lewo (na sygnalizatorze kierunkowym) pozwala na jazdę tylko i wyłącznie w lewo – nawet jeśli nie ma znaku „zakaz zawracania”. Zawracanie dopuszcza jedynie sygnalizator z narysowanymi strzałkami w lewo i w dół.
Sygnalizator kierunkowy: zielona strzałka w lewo (na sygnalizatorze kierunkowym) pozwala na jazdę tylko i wyłącznie w lewo – nawet jeśli nie ma znaku „zakaz zawracania”. Zawracanie dopuszcza jedynie sygnalizator z narysowanymi strzałkami w lewo i w dół.Motor
Wybór pasa ruchu podczas skrętu: jeśli manewr skrętu można wykonać z jednego pasa, kierowca po skręcie może wybrać dowolny pas ruchu. Gorzej jeśli skręcić można z dwóch pasów ruchu, a za skrzyżowaniem są dostępne np. 3 pasy. Problemem jest, który pas ruchu wybrać. Jeśli znaki nie wskazują sposobu zajmowania pasów ruchu to: kierowca jadący prawym pasem zajmuje pas prawy, kierowca z lewego pasa ruchu wjeżdża na lewy pas ruchu.
Wybór pasa ruchu podczas skrętu: jeśli manewr skrętu można wykonać z jednego pasa, kierowca po skręcie może wybrać dowolny pas ruchu. Gorzej jeśli skręcić można z dwóch pasów ruchu, a za skrzyżowaniem są dostępne np. 3 pasy. Problemem jest, który pas ruchu wybrać. Jeśli znaki nie wskazują sposobu zajmowania pasów ruchu to: kierowca jadący prawym pasem zajmuje pas prawy, kierowca z lewego pasa ruchu wjeżdża na lewy pas ruchu.Motor