Wiesz, że niechcący niszczysz skrzynię biegów? Na pewno tak robisz

Jak przedłużyć żywotność skrzyni biegów?
Jak przedłużyć żywotność skrzyni biegów?123RF/PICSEL
Opieranie ręki sprawia, że wodziki naciskają na przesuwkę biegu, który jest włączony. To powoduje zarówno przyspieszone zużycie widełek wybieraka, jak i samej przesuwki. Ponadto drgania pochodzące z przekładni przenoszą się na tzw. zewnętrzny mechanizm wybierania biegów, który dostaje luzów.

Jak uniknąć awarii skrzyni biegów?

Jak przedłużyć żywotność skrzyni biegów

  • bieg wsteczny wrzucamy tylko na postoju. Wbijanie biegu wstecznego wtedy gdy auto jest w ruchu (zwłaszcza gdy jedzie do przodu) ma bardzo zły wpływ na stan skrzyni biegów i może doprowadzić do poważnej awarii manualnej skrzyni. Z kolei w skrzyni automatycznej przełączanie trybu skrzyni na bieg wsteczny podczas gdy auto toczy się do przodu jest dla niej wręcz zabójcze. Większość współczesnych skrzyń automatycznych ma blokadę zapobiegającą wrzuceniu biegu wstecznego lub trybu postojowego (P), ale nie działa ona kiedy auto tylko nieznacznie toczy się. Zanim zmienimy bieg na wsteczny, powinniśmy całkowicie zatrzymać samochód.
  • Nie kładziemy stopy na pedale sprzęgła. Nawet delikatne położenie stopy na pedale sprzęgła może powodować lekkie dociśnięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej. To powoduje nie tylko szybsze zużycie łożyska, ale też niemal niezauważalne rozłączenie napędu, co może z kolei powodować ślizganie się sprzęgła, szybsze zużycie tarcz i konieczność wymiany. Sprzęgła powinniśmy używać tylko krótkotrwale do zmiany biegów. Podobnie jest z wyciskaniem sprzęgła podczas dojazdu do korka lub świateł na skrzyżowaniu. To praktyka, która powoduje znacznie szybsze zużycie układu sprzęgła.
  • pedał sprzęgła puszczamy delikatnie. Gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła powoduje zderzenie mas koła zamachowego i niepotrzebne przeciążenie układu, które może doprowadzić do zużycia sprężyn i koła dwumasowego. To szczególnie ważne właśnie w samochodach z tzw. "dwumasą", czyli dwumasowym kołem zamachowym, którego zadaniem jest redukcja wibracji przenoszonych na skrzynię. Tego typu sprzęgła są bardziej czułe na prawidłową zmianę biegów, a także znacznie bardziej kosztowne w naprawie. Sprzęgło powinniśmy puszczać miarowo, precyzyjnie i przede wszystkim wolniej, unikając też jego ślizgania.   To szczególnie istotne w modelach z dwumasowym kołem zamachowym.
Piesi przechodzili na czerwonym i korzystali z telefonówPolicja