Wielu kierowców ma ten nawyk. To najgorsze co mogą zrobić swojej skrzyni biegów

Jak prawidłowo operować lewarkiem skrzyni biegów?
Jak prawidłowo operować lewarkiem skrzyni biegów?123RF/PICSEL

Jak wydłużyć żywotność skrzyni biegów?

Jak zmieniać biegi w samochodzie?

  • Wrzucaj R tylko na postoju. Wrzucanie wstecznego podczas toczenia się auta do przodu (nawet powolnego) nie służy skrzyni ręcznej, ale automatyczną wręcz wykańcza. Absolutnie nie wolno tego robić. Kompletnie zatrzymaj auto przed zmianą trybów pomiędzy D oraz R.
  • Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła. Mechanizm powstawania usterki jest tu podobny jak przy trzymaniu ręki na lewarku biegów. W przypadku sprzęgła powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę. Przy wysprzęgniku centralnym samo łożysko może kosztować 800 zł. Pedał sprzęgła służy wyłącznie do "krótkotrwałego użycia".
  • Delikatnie puszczaj pedał sprzęgła. To szczególnie istotne w modelach z dwumasowym kołem zamachowym. Jego trwałość bardzo się skraca, gdy kierowca przyspiesza zwalnianie pedału w końcowej fazie ruchu stopy. Wielu kierowców robi ten błąd bezwiednie. Tymczasem powoduje to uderzanie obu mas koła o siebie i przeciążanie sprężyn wewnętrznych. W autach z kołem dwumasowym puszczaj pedał sprzęgła nieco wolniej.
Nowości Toyota Kenshiki Forum 2023INTERIA.TVInteria.tv