Wady i zalety instalacji LPG

Montaż instalacji LPG to prosty sposób na wymierne zmniejszenie kosztów utrzymania samochodu. Przedstawiamy korzyści płynące z zasilania silnika gazem, a także minusy takiego rozwiązania.

STAG
STAGmateriały promocyjne

Starsze samochody z silnikami benzynowymi, albo po prostu takie z mocnymi jednostkami, zwykle palą zauważalnie więcej, niż ich właściciel jest skłonny zaakceptować. W takim wypadku warto rozważyć montaż instalacji LPG, która ma wiele zalet. Podstawową jest oczywiście znacznie niższy koszt przejechania 100 km. Przykładowo, mając samochód spalający 10 l benzyny na 100 km, za pokonanie takiego dystansu zapłacimy 43,70 zł (przy cenie 4,37 zł/l) , natomiast decydując się na instalację gazową, koszt ten maleje do 24,57 zł (przy cenie 1,89 zł/l).

Co więcej, jest on nawet niższy, niż w przypadku kupna tego samego modelu samochodu, ale z silnikiem Diesla. Możemy założyć, że auto spalające 10 l/100 km benzyny, w wersji wysokoprężnej zadowoli się 7 l oleju napędowego. Daje to koszt przejechania 100 km na poziomie 29 zł (przy cenie 4,15 zł/l). Pamiętajmy również, że diesle z większymi przebiegami mogą generować naprawdę spore koszty napraw. Bardzo źle również znoszą użytkowanie na krótkich dystansach, więc kierowcy głównie jeżdżący w mieście, nie powinni w ogóle brać ich pod uwagę (taki trend widoczny jest szczególnie na Zachodzie, gdzie pojawiają się ograniczenia wjazdu samochodów z silnikami wysokoprężnymi do centrów miast).

Kolejną istotną zaletą, o której często się zapomina, jest fakt, iż auto zasilane gazem staje się znacznie bardziej ekologiczne, niż jeżdżące na benzynie (a w porównaniu do diesli mają nawet 20x mniejszą emisję spalin). Wynika to z faktu, że LPG pozbawione jest niemal całkowicie siarki. Ponadto, podczas procesu spalania propanu-butanu, powstają jedynie śladowe ilości sadzy, a przy tym nie tworzą się osady zanieczyszczające olej silnikowy.

Plusem założenia instalacji LPG jest także fakt, że nie grozi nam sytuacja, w której zapomnimy zatankować i zabraknie paliwa. Wszak mamy na pokładzie dwa rodzaje zasilania z osobnymi zbiornikami. Dzięki temu możemy także przejechać znacznie większy dystans bez konieczności szukania stacji benzynowej.

Decydując się na montaż instalacji LPG powinniśmy pamiętać o minusach, jakie się z nią wiążą. Pierwszym jest oczywiście jej koszt, który musimy na początku ponieść. Konkretna kwota zależy w dużej mierze od naszego samochodu - w przypadku prostych silników wystarczy wyłożyć nieco ponad 2000 zł. Nowoczesne jednostki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem wymagają zainwestowania przynajmniej 3500 zł.

Planując montaż instalacji LPG powinniśmy przeliczyć więc ile musimy przejechać kilometrów, aby jej koszt się zwrócił i zaczęła na siebie zarabiać. Pamiętajmy też, że samochód spala więcej gazu, niż benzyny - przyjąć możemy, że jest to o 1,3 razy więcej, a więc zamiast, na przykład, 10 l, będzie to 13 l/100 km.

Do tego dochodzi jeszcze wyższa cena przeglądu rejestracyjnego (161 zł) oraz konieczność corocznego (lub najdalej co 15 tys. km) weryfikowania kondycji instalacji gazowej. Należy wtedy sprawdzić jej szczelność, sczytać ewentualne błędy sterownika, a także wymienić filtr.

Nie możemy zapominać także o kwestiach praktycznych - butla z gazem zajmuje miejsce w bagażniku, zauważalnie zmniejszając jego pojemność. Alternatywą jest zbiornik umieszczany we wnęce na koło zapasowe, ale wtedy samo koło musimy wozić w bagażniku lub zostawić w garażu, a na pokładzie mieć jedynie zestaw naprawczy. Pamiętajmy również, że wielu zarządców budynków zakazuje wjazdu samochodom zasilanym LPG do parkingów podziemnych (w obawie przed ewentualnymi nieszczelnościami instalacji).

Często można się spotkać z opiniami, że montaż LPG wiąże się z pogorszeniem osiągów samochodu, a także powoduje jego przyspieszone zużycie i może być przyczyną awarii. - Spadek mocy wynosi zaledwie ok. 4 procent, których przeciętny kierowca nie jest w stanie odczuć w trakcie jazdy. Kluczem do pełnego zadowolenia są jednak trzy warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów, najlepiej od jednego producenta, a montaż powinien mieć miejsce w profesjonalnym warsztacie. Chcąc zaoszczędzić na komponentach instalacji można w efekcie więcej stracić niż zyskać - podsumowuje Marek Bezubik, Doradca Techniczny firmy AC S.A.

Tekst powstał we współpracy z marką STAG.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas