Uwaga! Oto najlepsze i najgorsze samochody używane

Zakup samochodu używanego nie jest łatwy. Gdy priorytetem są koszty utrzymania, na dalszy plan zejść muszą takie kwestie, jak poziom wyposażenia czy osiągi.

Które auta używane lepiej omijać? / Fot: Jacek Domiński
Które auta używane lepiej omijać? / Fot: Jacek DomińskiReporter

Sporo trudności przysparza sam wybór odpowiedniego pojazdu. Posiłkujemy się głównie opiniami znajomych, z pomocą przychodzą różnorakie rankingi niezawodności.

Jedno z tego rodzaju zestawień, od kilku lat, przygotowuje brytyjska firma badawcza JD Power. Niedawno opublikowano wyniki najnowszego badania obejmującego aż 118 modeli samochodów.

Najnowszy ranking powstał w oparciu o ankiety wypełnione przez 18 tysięcy brytyjskich kierowców. W zestawieniu wzięto pod uwagę samochody zarejestrowane na Wyspach między styczniem 2009 roku a grudniem 2010 roku. Samochody oceniane były przez swoich właścicieli w czterech kategoriach: atrakcyjność i osiągi, koszty utrzymania, niezawodność oraz poziom obsługi w autoryzowanych stacjach. Które auta okazały się najbardziej godne zaufania? Oto wyniki z uwzględnieniem oryginalnego podziału na klasy.

Samochody miejskie

W klasie "supermini" za najlepszy pojazd użytkownicy uznali toyotę iQ. Drugie miejsce zajął volkswagen fox, trzecia była toyota aygo. Zaraz za podium - na czwartym miejscu - znalazł się wytwarzany m.in. w Polsce fiat 500, pierwszą piątkę zamyka smart fortwo.

Informacja prasowa (moto)

Najgorsze oceny w tym segmencie zebrały kolejno: ford ka, suzuki alto, chevrolet matiz i nissan pixo.

Samochody segmentu B

Wśród pojazdów segmentu B najlepsze opinie zebrały: 1. honda jazz, 2. nissan note, 3. skoda fabia, 4. toyota yaris i... 5. alfa romeo mito! Użytkownicy wysoko ocenili również: 6. volkswagena polo, 7. forda fiestę, 8. mini, 9. suzuki swift, 10. peugeota 207 i 11. forda fusiona.

Najgorsze noty w tej klasie pojazdów zebrały kolejno: kia rio, opel corsa, mitsubishi colt, fiat grande punto i renault clio.

Samochody segmentu C

W kategorii "niewielkie samochody rodzinne". Zwyciężą zestawienia została skoda octavia, na podium znalazły się również toyota auris i audi A3. Wysokie noty zebrały też: 4. kia ceed, 5. honda civic, 6. seat leon, 7. volkswagen golf, 8. citroen C4, 9. mazda 3 i 10. bmw serii 1.

Informacja prasowa (moto)

Pewnym zaskoczeniem są ostatnie trzy pojazdy, które uznać można za najgorszy wybór w tej klasie. Stawkę zamykają: mercedes klasy A, ford focus i opel astra.

Samochody rodzinne

Za najlepsze auto rodzinne brytyjscy kierowcy uznali... toyotę prius. Drugie miejsce zajęła skoda superb, trzeci był volkswagen passat CC. W pierwszej piątce znalazły się też: toyota avensis i volvo S40.

Informacja prasowa (moto)

Do kategorii "średniaków" w swojej klasie zaliczyć można: 6. hondę accord, 7. volvo V50, 8.volkswagena passata, 9 citroena C5 i 10. forda mondeo.

W ostatniej, najniżej ocenionej, piątce znalazły się kolejno: 11. mazda 6, 12. opel insignia, 13. renault laguna, 14. peugoeot 407 i 15. opel vectra.

Auta klasy wyższej

Za najlepszy niewielki samochód klasy premium uznano lexusa is. Na drugim miejscu uplasował się jaguar X-type, trzeci był mercedes klasy C. Najgorzej w zestawieniu wypadły: bmw serii 3, mercedes CLC i saab 9-3.

Informacja prasowa (moto)

Wśród dużych aut klasy premium zwyciężył jaguar XF. Na podium znalazły się też: mercedes klasy E i Audi A6. Zdaniem Brytyjczyków stawkę w tej klasie zamykają: bmw serii 5 i volvo V70.

Trzeba jednak przyznać, że różnica punktowa pomiędzy zwycięzcami a przegranymi w klasie premium była znikoma i wynikała w dużej mierze z subiektywnych odczuć właścicieli aut dotyczących chociażby stylistyki.

Minivany

W tej klasie pojazdów zwycięzcą został mercedes klasy B. Drugie miejsce zajął volkswagen golf w wersji plus, na trzeciej pozycji sklasyfikowano peugeota 3008.

Informacja prasowa (moto)

Wśród "średniaków" znalazły się: 4. ford s-max, 5. citroen berlingo, 6. citroen C3 picasso, 7. renault scenic/grand scenic, 8. volkswagen touran, 9. toyota verso i 10. ford c-max.

W zestawieniu najsłabiej wypadły: citroen C4 picasso, citroen xara Picasso i ford galaxy.

SUV-y

Za najlepsze niewielkie samochody z nadwoziem typu SUV uznano: kię sportage, nissana qashqaia i volkswagena tiguana. Nieźle wypadły również kolejno: 4. volvo xc60, 5. ford kuga, 6. toyota RAV-4 i 7. audi Q5.

Informacja prasowa (moto)

Najgorsze wyniki zanotowały: hyundai santa fe, nissan juke i - zamykające stawkę - bmw X1. W przypadku tego ostatniego właściciele skarżyli się głównie na niską jakość montażu i stuki dochodzące z deski rozdzielczej i paneli drzwi.

Najlepsze i najgorsze auta

Na podstawie wypełnionych przez użytkowników ankiet powstało też ogólne zestawienie obejmujące wszystkie 118 aut, bez podziału na klasy.

W ścisłej czołówce znalazły się: 1. kia sportage, 2. jaguar XF, 3. toyota prius, 4. skoda superb, 5. mercedes klasy E, 6. toyota iQ, 7. honda jazz, 8. volkswagen passat CC, 9. lexus is i 10. toyota avensis. Zdaniem brytyjskich kierowców, z czystym sumieniem, polecić można również: 11. mercedesa klasy C, 12. nissana qashqaia, 13. skodę octavie, 14, volkswagena tiguana, 15. volvo S40, 16. jaguara X-type, 17. volkswagena scirocco, 18. volkswagena golfa plus, 19. volvo XC60 i - zamykającego pierwszą dwudziestkę - forda kugę.

W końcówce stawki znalazły się m.in.: 99. bmw X1, 100. renault laguna, 101. opel astra, 102. kia rio, 103. opel corsa, 104, saab 93, 105. volvo XC90, 106. peugeot 407, 107. citroen C4 picasso, 108. citroen xara picasso, 109. peugeot 107 i 110. ford galaxy. Zdaniem Brytyjczyków powinno się również unikać: 111. mitsubishi colta, 112. fiata grande punto, 113. renault clio, 114. forda ka, 115. suzuki alto, 116. chevroleta matiza, 117. nissana pixo i - ostatniego w zestawieniu - 118. opla vectry.

Najlepsze i najgorsze marki

Na podstawie ocen brytyjskich użytkowników powstał też raport najlepszych i najgorszych marek. Najwyżej oceniono markę Jaguar, zaraz za nią znalazły się: Lexus, Skoda, Honda i Mercedes.

Najgorszą opinię mają na wyspach: Renault, Suzuki, Fiat, Opel (vauxhall) i Chevrolet.

Oczywiście na wynikach rankingu zaważył lokalny patriotyzm Brytyjczyków. Wyspiarze wciąż nie mogą się pogodzić, że angielska motoryzacja już nie istnieje i traktują jak angielską markę Jaguar, chociaż ta należy do hinduskiej firmy Tata. To prawie tak, jakby Polacy uważali Fiata za polską firmę... Poza tym wyjątkiem (w Europie sprzedaż jaguarów jest śladowa) otrzymujemy całkiem ciekawy i obiektywny ranking.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas