Trendy w instalacjach LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem

Tegoroczne targi GasShow upłynęły pod znakiem instalacji LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wydarzeniem była premiera nowatorskiego, polskiego systemu STAG 500 DIS.

LPG
LPGMotor

Doroczny warszawski salon gazowy był tym razem swoistym plebiscytem poddostawców instalacji LPG, którzy wyspecjalizowali się w systemach do zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wiadomo już, że ceny najnowszych generacji instalacji spadną (na razie to poziom ok. 10 tys. zł), choćby dlatego, że konkurencja na naszym rynku jest bardzo silna i wciąż pojawiają się nowi gracze (np. Romano autogaz).

Kolejnym czynnikiem, który będzie obniżał ceny, jest popularyzacja ekskluzywnych (jak dotąd) rozwiązań. Na stoisku firmy Prins - lidera w produkcji systemów wtrysku gazu w fazie ciekłej - dowiedzieliśmy się, że jej produkty trafiły już pod maski dziewięciu modeli Forda (Fiesta, Focus, Mondeo, Tourneo/Transit Courier i Connect, Kuga, B-Max, C-Max i Mondeo). Auta sukcesywnie zasilą ofertę polskich dealerów. W kategorii wtrysku gazu w fazie ciekłej zaznaczyła swoją obecność także firma BRC (system LDI).

Wciąż rozwijane są systemy dotrysku LPG - tu poddostawców jest wielu. Naszą uwagę zwróciło np. stoisko firmy Landirenzo, na którym świętowano 10-lecie współpracy ze Skodą. W tej samej klasie o klientów walczą jeszcze m.in. AC Polska, Lovato, Elpigaz, KME, ALEX i oczywiście BRC.

Bardzo obiecująco zapowiada się polski innowacyjny system STAG 500 DIS (AC Polska). Szerzej piszemy o nim na dole strony.

TRZY GŁÓWNE TYPY INSTALACJI LPG DO SILNIKÓW Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM BENZYNY

WTRYSK GAZU W FAZIE CIEKŁEJ

  • Gaz w fazie ciekłej zastępuje benzynę i jest w całości podawany do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe.
Liderem w tej technologii jest firma Prins, która w Polsce mocno współpracuje z Fordem.Motor

Silnik działa na gazie dokładnie tak jak na benzynie. To, że pod maską jest LPG, dostrzeże tylko wprawne oko.

Wadą systemu jest fakt, że do jego działania niezbędna jest precyzyjna przeróbka kosztownej pompy wysokiego ciśnienia paliwa, która musi tłoczyć także gaz. Instalacje są konstruowane pod konkretne silniki.

DOTRYSK GAZU W FAZIE LOTNEJ

  • Wtryskiwacze benzynowe dawkują minimalne ilości benzyny, głównym paliwem jest gaz w fazie lotnej podawany przez dodatkowe wtryskiwacze gazowe do kolektora ssącego.
Dostawców tego typu instalacji jest wielu. Na zdjęciu Octavia z systemem opracowanym przez Landirenzo.Motor

To znacznie tańszy system niż wtrysk gazu w fazie ciekłej, ale podczas jazdy silnik pobiera zarówno gaz, jak i benzynę (ta płynie przez wtryskiwacze benzynowe, żeby się nie zapiekły), co redukuje oszczędności. Systemy są projektowane do konkretnych silników.

WTRYSK GAZU W FAZIE CIEKŁEJ Z DOTRYSKIEM GAZU W FAZIE LOTNEJ

  • Wtryskiwacze benzynowe podają minimalne ilości gazu w fazie ciekłej.
  • Zasadnicza dawka gazu podawana jest przez dodatkowe wtryskiwacze w fazie lotnej do kolektora ssącego.
Stag 500 DIS to autorska, opatentowana konstrukcja polskiej firmy AC Polska. Na zdjęciu - testowa Jetta.Motor

Niewielka elektryczna pompa tłoczy gaz w fazie ciekłej do wtryskiwaczy benzynowych co chroni je przed zapieczeniem (pompy wysokiego ciśnienia benzyny nie trzeba przerabiać - podczas jazdy nie pracuje). Głównym źródłem energii dla silnika jest gaz w fazie lotnej podawany do kolektora. Instalacja zadebiutuje na rynku po wakacjach. Jej zalety to uniwersalność (będzie pasować do wielu modeli silników) i niskie koszty - ma być tańsza niż wtrysk gazu w fazie ciekłej. Aż trudno uwierzyć, że nikt tego nie wymyślił wcześniej!

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: autor, Krzysztof Paliński; "Motor" 17-18/2017

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas