Tort z gumy - budowa opony
Z zewnątrz widać jedynie czarną gumę. Tymczasem wnętrze, jak tort, składa się z wielu różnych warstw.
Mogłoby się wydawać, że najistotniejszym elementem opony jest bieżnik. Tymczasem na jej parametry ma wpływ cała struktura nośna - a więc wiele warstw gumy wzmocnionych gęstą osnową wykonaną z kordu (bardzo wytrzymałego włókna). W ogumieniu przeznaczonym do ciężarówek osnowa, zamiast z kordu, zrobiona jest ze specjalnego drutu stalowego. W przypadku opon do aut osobowych metalowa osnowa stanowi jedynie warstwę opasującą.
Ogumienie typu "run flat", na którym bez powietrza można bezpiecznie przejechać nawet 50 km, różni się od konwencjonalnego tym, że boki bieżnika wzmocniono, by mogły utrzymać ciężar samochodu.
Przyjmuje się, że guma, z której wykonuje się oponę, zachowuje pełne własności przez 5 lat od daty produkcji. Na wszelki wypadek lepiej jest jednak poniechać zakupu opon starszych niż 3-letnie.
Budowa opony
Typowe uszkodzenia
Zły stan dróg sprzyja powstawaniu uszkodzeń ogumienia. Najczęściej dochodzi do punktowego przebicia opony (np. gwoździem) od strony czołowej. Uwaga - są to jedyne szkody, które można naprawiać. Pozostałe, takie jak przecięcie czoła czy boku opony, w żadnym wypadku nie nadają się do reperacji. Również uszkodzenie barku opony (w wyniku jazdy bez powietrza) czy rozwarstwienie osnowy (ze starości) kwalifikują oponę do wymiany.
Przebicie punktowe
Uszkodzenie boku
Uszkodzenie barku
Uszkodzenie osnowy
Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko