Tempomat a jazda z przyczepą. Jedna ważna zasada
Długie podróże z przyczepą kempingową są bardziej wymagające niż jazda bez ciężkiej, spowalniającej auto przyczepy. Monotonia jazdy autostradą, konieczność utrzymania stałej, zwykle niskiej prędkości i koncentracji przez wiele godzin mogą prowadzić do zmęczenia i rozproszenia uwagi. Dlatego właśnie kierowcy poruszający się autostradami coraz chętniej oddają część obowiązków tempomatowi. Czy jednak korzystanie z tego systemu podczas holowania przyczepy jest bezpieczne i zalecane?

Spis treści:
Tempomat, po raz pierwszy wprowadzony przez Chryslera w 1958 roku w modelu Imperial, został zaprojektowany z myślą o utrzymywaniu stałej prędkości podczas długich podróży. Współczesne systemy tempomatu dzielą się na dwie główne kategorie: klasyczny tempomat oraz aktywny tempomat adaptacyjny, znany jako ACC (Adaptive Cruise Control). Pierwszy z nich po prostu utrzymuje zadaną prędkość, podczas gdy drugi automatycznie dostosowuje tempo jazdy do warunków na drodze, monitorując ruch innych pojazdów i utrzymując bezpieczny dystans.
Jazda z tempomatem i przyczepą
Korzystanie z klasycznego tempomatu podczas holowania przyczepy jest technicznie możliwe i w większości przypadków bezpieczne. System nie rozróżnia, czy pojazd jedzie samodzielnie, czy ciągnie dodatkowy ładunek. Większość współczesnych systemów tempomatu potrafi radzić sobie ze zmianami masy pojazdu i odpowiednio dostosować działanie silnika. Niektóre zaawansowane systemy potrafią nawet wykryć podłączenie przyczepy i automatycznie zmodyfikować swoje parametry pracy, uwzględniając zwiększoną masę zestawu.
Znacznie bardziej skomplikowana jest sytuacja z aktywnym tempomatem adaptacyjnym. W przypadku jazdy z przyczepą funkcjonowanie ACC zależy od konstrukcji konkretnego pojazdu i zastosowanego oprogramowania. Wiele nowoczesnych samochodów automatycznie dezaktywuje lub znacznie ogranicza działanie systemu po wykryciu podłączonej przyczepy. Decyzja ta wynika z przesłanek bezpieczeństwa - masa zestawu samochód-przyczepa jest znacznie większa od samego pojazdu, co wpływa na dynamikę jazdy i wydłuża drogę hamowania.
Systemy ACC wykorzystują czujniki radarowe i kamery do monitorowania otoczenia, ale ich oprogramowanie jest kalibrowane dla określonych parametrów pojazdu. Dodatkowa masa przyczepy może wpłynąć na skuteczność i przewidywalność automatycznego hamowania oraz przyspieszania. W niektórych pojazdach ACC może działać z przyczepą, ale w ograniczonym zakresie - system może nie wykonywać automatycznego hamowania do pełnego zatrzymania lub nie uruchamiać funkcji stop&go w korku ulicznym.
Producenci samochodów często zalecają ręczne wyłączenie aktywnego tempomatu podczas jazdy z przyczepą, szczególnie w trudnych warunkach. Dotyczy to jazdy na zakrętach, podczas opadów deszczu czy śniegu, a także na stromych zjazdach, gdzie kontrola nad zestawem wymaga szczególnej uwagi kierowcy. W takich sytuacjach automatyczne systemy mogą nie być w stanie odpowiednio zareagować na zmieniające się warunki drogowe.
Co to jest Trailer Assist?
Warto również wspomnieć o systemach wspomagających manewrowanie z przyczepą, takich jak Trailer Assist czy podobne rozwiązania oferowane przez różnych producentów. Systemy te pomagają kierowcy podczas parkowania czy cofania z przyczepą, ale nie zastępują pełnej kontroli nad zestawem podczas normalnej jazdy.
O czym pamiętać korzystając z tempomatu?
Niezależnie od rodzaju używanego tempomatu, kierowca holujący przyczepę musi być przygotowany do przejęcia pełnej kontroli nad pojazdem w każdej chwili. Automatyczne systemy są pomocne, ale nie mogą zastąpić kierowcy - co zresztą tyczy się także jazdy z tempomatem bez przyczepy.