Te nawyki kierowców to prosta droga do zatarcia skrzyni biegów
Skrzynia biegów, która jest jednym z najbardziej skomplikowanych podzespołów w samochodzie, który wymaga odpowiedniego traktowania. Sprawdzamy, które z nawyków należy jak najszybciej wyeliminować, zanim dojdzie do zniszczenia skrzyni biegów.
Spis treści:
Nie ma nic gorszego niż złe nawyki - dotyczy to życia codziennego, a także eksploatacji samochodów. Niestety, wielu kierowców praktykuje złe nawyki, powodujących przyspieszenie zużycia wielu elementów i podzespołów samochodzie, które później są bardzo kosztowne w naprawie.
Skrzynia biegów jest jednym z urządzeń, które wymagają prawidłowego traktowania, ponieważ bardzo szybko można doprowadzić do jej zatarcia. Przedstawiamy poniżej kilka szybkich sposobów na "uśmiercenie" przekładni. Warto je zapamiętać.
Zbyt szybkie przełączanie przełożeń
Automatyczne skrzynie biegów to drogie i bardzo skomplikowane urządzenia. Nie wymają wielkiego doświadczenia w obsłudze, ale nieprawidłowe traktowanie może doprowadzić do ich szybkiego uszkodzenia. Jednym z najgorszych nawyków jest zbyt szybkie przełączanie poszczególnych trybów w skrzyni biegów.
Automatyczne skrzynie biegów są najbardziej wrażliwe na zmianę kierunku jazdy - np. z trybu R (cofanie) do trybu D (jazda do przodu). Zbyt szybkie przełączanie połączone z mocnym wciśnięciem pedału gazu może doprowadzić do występowania bardzo dużych obciążeń w układzie.
Podobnie wygląda kwestia z włączaniem trybu N (neutralny), a następnie trybu D (jazda do przodu) podczas postoju np. na światłach. Wielu kierowców przełącza tryb i wciska gaz, zanim skrzynia zdąży zmienić przełożenie. To najszybsza droga do zużycia i zniszczenia sprzęgieł.
Włączanie trybu P przed zatrzymaniem
Kierowcy często zapominają, że tryb P w automatycznej skrzyni biegów można włączyć dopiero po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Jednak wielu użytkowników takich samochodów pociąga za dźwignię jeszcze zanim samochód zdąży się zatrzymać. Takie postępowanie sprawie, że prędzej czy później dojdzie do ukruszenia lub pęknięcia ząbka w przekładni, który odpowiada za blokowanie skrzyni biegów.
Włączanie trybu N podczas jazdy
Mniej popularnym, ale równie szkodliwym nawykiem jest włączenie luzu (tryb N) podczas jazdy samochodem ze skrzynią biegów. Niektórzy kierowcy robią to podczas zjazdu ze wzniesienia, zupełnie tak jakby prowadzili samochód z mechaniczną skrzynia biegów.
Przełączanie "automatu" w tryb N w niczym nie pomaga, a może tylko doprowadzić do szybkiego zużycia wałów napędowych. W ten sposób można doprowadzić do całkowitego zniszczenia skrzyni już w kilka miesięcy po zakupie samochodu.
Holowanie samochodu z "automatem"
Automatyczne skrzynie biegów nie są przystosowane do ruchu samochodu bez uruchomionej jednostki napędowej. Dlatego kwestia holowania takiego pojazdu to często dyskusyjny temat, który najlepiej potwierdzić w instrukcji obsługi.
Wielu producentów ma w tej kwestii indywidualne wytyczne. Bardzo często skrzynia umożliwia holowanie, ale tylko w specjalnym trybie z odłączonym napędem i ograniczoną prędkością maksymalna i dystansem. Warto to sprawdzić, ponieważ możemy bardzo szybko doprowadzić do zatarcia skrzyni biegów.
Trzymanie dłoni na drążku skrzyni biegów
To najczęstszy nawyk u kierowców poruszających się samochodami z mechaniczną skrzynią biegów. Trzymanie dłoni na drążku zmiany biegów, nawet w delikatny sposób, doprowadzi do szybkiego zużycia wybieraka w skrzyni biegów. Z czasem biegi będą wchodzić mniej precyzyjnie, a coraz częściej włączenie jednego z przełożeń będzie problematyczne lub niemożliwe.
Jazda na półsprzęgle
Trzymanie stopy na pedale sprzęgła lub jazda na półsprzęgle doprowadzi do szybkiego zużycia tego elementu. Nawet niewielki, ale regularny nacisk doprowadzi prędzej czy później do awarii. Nieprawidłowo działające sprzęgło to najszybsza droga do uszkodzenia i awarii skrzyni biegów.
Zmiana biegów z niepełnym wysprzęgleniem (z powodu zbyt słabo wciśniętego pedału sprzęgła), a do tego zbyt gwałtowna i nieskoordynowana, spowoduje powstawanie zgrzytów w przekładni, co przekłada się na szybsze zużycie kół zębatych.
Jazda na niskich obrotach
Mechaniczne skrzynie biegów niezbyt dobrze znoszą jazdę na zbyt niskich obrotach w stosunku do prędkości. Najbardziej szkodliwe są próby mocnego przyspieszania w takich momentach. Wielu kierowców stosuje taką metodę, żeby potencjalnie zmniejszyć zużycie paliwa. W praktyce spalanie jest marginalnie niższe, a obciążenia jednostki i skrzyni biegów mogą się przyczynić do późniejszych awarii.
***