Sam wymień ksenony i zaoszczędź sporą sumę

Żarówki ksenonowe wymienia się równie prosto, jak halogenowe. Jeżeli dostęp do lamp jest dobry, to nie warto przepłacać za usługę w serwisie, zwłaszcza ASO.

Jeżeli uzyskanie dostępu do tylnej części reflektora nie wymaga większych zabiegów, operację wymiany żarówki można przeprowadzić samemu.
Jeżeli uzyskanie dostępu do tylnej części reflektora nie wymaga większych zabiegów, operację wymiany żarówki można przeprowadzić samemu.Motor

Ksenony, najmocniejsze obecnie źródła światła w samochodach, mają w postrzeganiu wielu kierowców poważną wadę: gdy przepali się żarówka (prawidłowo: lampa wyładowawcza), trzeba jechać do serwisu i za astronomiczną kwotę zlecić wymianę. Rzeczywiście, ASO potrafią liczyć sobie za nowy ksenon nawet ponad 800 zł (a zaleca się wymianę dwóch naraz) plus nawet kilkaset złotych za operację wymiany.

Tymczasem, jeżeli tylko uzyskanie dostępu do tylnej części reflektora nie wymaga większych zabiegów (typu demontaż zderzaka czy nadkola), operację wymiany żarówki można przeprowadzić samemu. Kupując ksenon poza ASO i montując go samemu da się zaoszczędzić nawet blisko 1000 zł.

Co się psuje

Objawem nadchodzącego "końca życia" żarówek ksenonowych jest zwykle zmiana barwy emitowanego światła. Potem żarówka przestaje działać i trzeba ją wymienić na nową. Oprócz żarówki może się też zepsuć tzw. zapłonnik, a nawet sterownik, nazywany przetwornicą. Jednak najczęściej powodem niedomagania jest właśnie zużyta żarówka ksenonowa. W wersjach mających w oznaczeniu D1 oraz D3, zapłonnik jest zintegrowany z żarówką, więc i tak jest wymieniany razem z nią. W przypadku lamp z oddzielnym zapłonnikiem (D2 i D4) wystarczy przełożyć sprawną żarówkę do drugiego reflektora, aby się upewnić, czy problem tkwi w samej lampie, czy może w zapłonniku.

Jak tanio kupić żarówkę

Statystycznie, najniższe ceny obowiązują w internecie, gdyż tam bitwa cenowa jest najbardziej zażarta. Najtańsze są chińskie zamienniki, dostępne już za 30 zł (wersje D2R, D2S) i od ok. 60 zł w przypadku wersji z integralnym zapłonnikiem (D1R, D1S). Niestety, ich jakość jest loterią. W jednych pojawiają się problemy z zapłonem, w innych niedopasowany jest kolor światła, a jeszcze inne działają teoretycznie bez zarzutu.

Aby jednak uniknąć ewentualnych problemów z rychłą awarią przetwornicy (jej koszt to przynajmniej 300 zł poza ASO), warto wybierać żarówki homologowane, od uznanych producentów (np. GE, Hella, Osram, Philips). Po uwzględnieniu możliwych rabatów, cena takich żarówek pochodzących z polskiej sieci dystrybucji teoretycznie nie powinna być niższa od ok. 170 zł za sztukę, przy czym w sklepach stacjonarnych można je kupić za ok. 200 zł. Samemu nie da się stwierdzić, czy żarówka ze znanym logo za 100 zł to chińska podróbka z wszelkimi oznaczeniami markowego produktu, toteż należy unikać żarówek z niepewnego źródła. Biorąc pod uwagę, że żarówki wymienia się nie częściej niż co ok. 100 tys. km, rozsądnym rozwiązaniem wydaje się unikanie nadmiernie posuniętych oszczędności i kupno żarówki z dobrego sklepu.

To trzeba wiedzieć

W sumie istnieje 8 typów żarówek ksenonowych, w tym 4 do reflektorów soczewkowych i 4 do odbłyśnikowych. W zależności od tego, czy żarówka jest zintegrowana z zapłonnikiem czy też nie, oraz czy jest to produkt konwencjonalny, czy też nowszego typu (bezrtęciowy), żarówka ma określony symbol (wyjaśnienia obok).

Aby nie popełnić pomyłki przy wyborze żarówki, zawsze należy sprawdzić w instrukcji samochodu lub w katalogu, jaki typ jest przeznaczony do konkretnego modelu. Przykładowo do Toyoty Avensis po 2006 r. pasuje wyłącznie żarówka bezrtęciowa D4S, którą można pomylić ze starszą D2S (stosowaną w reflektorach samochodu sprzed liftingu). Ponieważ jednak ta pierwsza pracuje na napięciu dwa razy niższym - przy montażu niewłaściwej żarówki układ nie będzie działać prawidłowo.

Przy wymianie wyłącznie jednej żarówki pojawi się problem z dopasowaniem koloru (nowa emituje światło o nieco innej barwie niż używana). Teoretycznie zaleca się więc wymianę obu żarówek, ale można też skorzystać z opcji tzw. dopasowanych, np. Philips ColorMatch. Nawet kupując dwie żarówki nie warto przesadzać z kolorem. Barwa powyżej 5500 K robi się zbyt fioletowa (oryginalne mają 4100-4300 K).

Typy żarówek ksenonowych montowanych w samochodach

D1S: do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiemMoc: 35 W Napięcie: 85 VTrwałość: 2000 h

D1R: do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiemMoc: 35 W Napięcie: 85 VTrwałość: 2000 h

D3S: bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiemMoc: 35 WNapięcie: 42 VTrwałość: 1500 h

D3R: bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiemMoc: 35 WNapięcie: 42 VTrwałość: 1500 h

D2S: do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnikaMoc: 35 WNapięcie: 85 VTrwałość: 2000 h

D2R: do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnikaMoc: 35 WNapięcie: 85 VTrwałość: 2000 h

D4S: bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnikaMoc: 35 WNapięcie: 42 VTrwałość: 1500 h

D4R: bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnikaMoc: 35 WNapięcie: 42 VTrwałość: 1500 h

O tym należy pamiętać podczas wymiany ksenonów

Zapewnij sobie dostęp

Jeżeli trzeba wymontować akumulator lub puszkę filtra, to operacja wydłuży się o kilka minut.Motor

Rozłącz zasilanie

Przy żarówkach bez zapłonnika (typ D2 lub D4), przekręca się i zdejmuje układ zasilania żarówki.Motor

Otwórz mocowanie

Żarówki typu D2 lub D4 są przykręcone pierścieniem bagnetowym, albo zatrzaskiem jak halogenowe.Motor

Druga metoda

Żarówki z integralnym zapłonnikiem (D1 lub D3) często mocowane są bagnetem, należy je przekręcić.Motor

Nie włączaj zapłonu

Jeżeli po wyjęciu żarówki nie włączysz zapłonu, to system nie zarejestruje błędu oświetlenia.Motor

Montaż w jednej pozycji

Przy montażu wycięcie na kołnierzu żarówki musi być u góry (w D1 i D3 – wtyczka jest do dołu).Motor
Model
Typ
żarówki
ksenonowej
Cena ASO
(jedna
żarówka
i montaż)
Cena
dobrej
żarówki
poza ASO
Tyle
zaoszczędzisz
wymieniając
sam
Audi A6 2007 r.
D2S
750 zł
200 zł*    
550 zł
BMW X3 2005 r.
D2S
850 zł
650 zł
Citroen C5 2009 r.
D1S
370 zł
170 zł
Ford Mondeo 2007 r.
D1S
602 zł
402 zł
Honda Accord 2007 r.
D2S
300 zł
100 zł
Mercedes E W211
D1S
618 zł
418 zł
Peugeot 407
D2S
410 zł
210 zł
Renault Laguna II
D2R
750 zł
550 zł
Skoda Octavia II
D1S
340 zł
140 zł
Subaru Forester 2009 r.
D2R
270 zł
70 zł
Suzuki Grand Vitara
D2S
330 zł
130 zł
Toyota Avensis 2005 r.
D2S
550 zł
350 zł
VW Touareg 2008 r.
D1S
1164 zł
964 zł
Volvo XC90 2007 r.
D2R
550 zł
350 zł
*ceny od ok. 170 zł w sprzedaży internetowej do ok. 240 zł w przypadku żarówek oryginalnych, nietuningowych.

Modele o utrudnionym dostępie do żarówek

Volkswagen Passat B6 - żeby wymienić żarówkę, trzeba zdejmować cały zderzak z atrapą i listwy pod reflektorami; czas wymiany przez mechanika może sięgnąć nawet 2 godziny.Opel Vectra C - wymiana wymaga demontażu przedniego zderzaka, czas - nawet 2 godziny.Porsche Boxster - konieczny demontaż wielu elementów przodu, czas - nawet 3 godziny.Renault Grand Scenic II - wymiana bardzo kłopotliwa, utrudniony dostęp.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie xenon-serwis.pl.

Marcin Klonowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas