Polacy szybciej kupują czy złomują samochody?

Jak już informowaliśmy, w ubiegłym roku przybyło w Polsce ponad 1,9 mln pojazdów. To liczba mówiąca o ogóle rejestracji wg danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dotyczy więc nie tylko samochodów osobowych, ale też motocykli, ciężarówek i autobusów.

Ile samochodów oddano na złom?
Ile samochodów oddano na złom?Tomasz KawkaEast News

Na sumę składa się np. ponad 1 mln używanych aut osobowych sprowadzonych w ubiegłym roku w ramach tzw. "prywatnego importu" i ponad 645 tys. samochodów sprzedanych w naszym kraju jako fabrycznie nowe.

A jak prezentuje się druga strona medalu, czyli dane dotyczące pojazdów, które w ostatnich dwunastu miesiącach "zniknęły" z Centralnej Ewidencji Pojazdów?

Spieszymy wyjaśnić, że słowa "zniknęły" nie przez przypadek używamy w cudzysłowie. Jak poinformowało nas Ministerstwo Cyfryzacji, Centralna Ewidencja Pojazdów jest zbiorem nieograniczonym, z którego nie wykreśla się żadnych rekordów. Oznacza to, że np. po fizycznym zezłomowaniu pojazdu jego status w bazie zmienia się na "wyrejestrowany".

CEP rozróżnia cztery powody wyrejestrowania związane z fizyczną "utylizacją" pojazdu. Są to: przekazanie pojazdu do demontażu z urzędu, przekazanie niekompletnego pojazdu do demontażu z urzędu, przekazanie pojazdu do demontażu oraz przekazanie niekompletnego pojazdu do demontażu. Niezależnie od powodu - każda tego rodzaju adnotacja oznacza, że dany pojazd - fizycznie - przestał istnieć.

Jak więc prezentują się dane za ubiegły rok? W sumie, w całym roku 2019, Polacy oddali na złom, czyli "przekazali do stacji demontażu pojazdów" dokładnie 458 281 pojazdów. Oznacza to, że na jeden wyrejestrowany pojazd przypadają aż trzy pojazdy rejestrowane w Polsce po raz pierwszy! To z kolei pozwala wysnuć wniosek, że każdego roku na polskich drogach przybywa od 1 do 1,5 mln "nowych" samochodów, motocykli czy pojazdów ciężarowych.

Wbrew pozorom nie są to wcale informacje, które mogą cieszyć polskich kierowców. Za szybkim tempem przyrostu pojazdów niekoniecznie nadąża bowiem infrastruktura. Przykładowo - wg danych GUS - w roku 2018 mieliśmy w naszym kraju już ponad 22,5  mln samochodów osobowych. Ich użytkownicy korzystać mogą obecnie z 1 696 km autostrad (aktualne dane za GDDKiA).

W Niemczech, na koniec 2018 roku zarejestrowanych było niemal 46 mln samochodów osobowych, których kierowcy mieli do dyspozycji... ponad 13 tys. km autostrad.

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas