Ominiesz korki

Na najważniejszych drogach w Polsce powstaje system informowania o korkach i alternatywnych trasach.

Drogowcy chcą walczyć z zatorami. Pomoże im w tym nowoczesna technika.
Drogowcy chcą walczyć z zatorami. Pomoże im w tym nowoczesna technika.Shutterstock

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji około 2,6 tys. km dróg szybkiego ruchu. W ciągu najbliższych czterech lat ma zostać wybudowanych kolejnych 600 km "ekspresówek". Taka siatka dróg pozwoli już komfortowo podróżować po kraju. Pod warunkiem, że nie będzie korków, a te już bywają problemem, np. podczas długich weekendów.

Komputerem w zatory

Lekarstwem ma być Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR), który będzie działał na głównych trasach, także na "prywatnych" autostradach. System ma zbierać informacje z kamer drogowych, czujników natężenia ruchu, stacji meteo, patroli drogowych czy bramek autostradowych, a także już istniejących systemów sterowania ruchem w największych aglomeracjach. Po ich "obróbce", komunikaty trafią na elektroniczne tablice, a także do systemów obsługujących samochodowe GPS-y oraz mediów. KSZR ma też m.in. zbierać informacje z Miejsc Obsługi Podróżnych, informując zainteresowanych np. ile wolnych miejsc postojowych jest na najbliższym MOP i gdzie znajdują się kolejne.

"Dwa podstawowe cele wdrażanego systemu to usprawnienie ruchu, żeby jak najlepiej wykorzystać całą istniejącą sieć połączeń drogowych (redukcja strat czasu, oszczędność energii i przekierowanie ruchu) oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg" - mówi Andrzej Maciejewski, zastępca szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Namiastka systemu

W tej chwili w Polsce działają już pierwsze elementy systemu, jak stacje pogodowe, kamery monitoringu, wagi pojazdów czy systemy sterowania ruchem w miastach. Jednak budowa i połączenie w jeden system zaczyna się już w przyszłym roku. Docelowo KSZR ma objąć całą sieć dróg krajowych.

Na tych drogach komputer będzie kierował ruchem

Ominiesz korkiMotor

Znaki zmiennej treści i tablice elektroniczne będą informowały kierowców o utrudnieniach na drodze, proponowanych objazdach, czasie dojazdu. Znaki będą także "podpowiadały", z jaką prędkością należy się poruszać, aby uniknąć korka lub uniknąć najechania na tył innego pojazdu podczas mgły.

Budowa Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem rusza już w przyszłym roku. Pierwszy etap wdrażania tego rozwiązania (patrz mapa) ma się zakończyć w ciągu sześciu lat.

Na zielono: drogi, które obejmie system sterowania ruchem do 2020 r.GDDKiA

Niemiecki wzór

Spośród 12,5 tys. km niemieckich autostrad, ponad 1400 km objęto inteligentnym systemem zarządzania ruchem. Ze względu na koszt, rozwiązanie to jest stosowane w miejscach, gdzie są wysokie wskaźniki wypadków i obciążenia ruchem. System zarządzania mierzy ruch na drodze i warunki atmosferyczne. Mając te dane, dynamicznie steruje ruchem. Kierowca wie, z jaką prędkością może się poruszać, by uniknąć zatoru. Efekty pokazują statystyki: liczba wypadków zmalała o 25 proc., karamboli o ponad połowę, a wypadków spowodowanych przez mgłę - aż o 80 procent.

Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas