Ochrona gniazd zaworowych
Najczęstszym efektem ubocznym związanym z montażem instalacji LPG jest przyspieszone zużycie gniazd zaworowych. Jak można poradzić sobie z tym problemem?
Niezbyt precyzyjne dawkowanie LPG może powodować zubożenie mieszanki zasilającej silnik, a to z kolei prowadzi do podwyższenia temperatury spalania i wypalenia gniazd zaworowych. Proces przebiega powoli. Początkowo jednostka napędowa zaczyna pracować nieco ciszej, co przez wielu użytkowników jest postrzegane jako zaleta. Później zaczyna być odczuwalne pogorszenie się osiągów oraz nierównomierna praca na biegu jałowym.
Zdarza się, że już na tym etapie ujawnia się charakterystyczne stukanie zaworów (jednego lub kilku). W dalszej kolejności pojawiają się problemy z rozruchem. Ostatnią konsekwencją wypalenia gniazd zaworowych oraz zaworów jest pokruszenie tych elementów. Kawałki metalu wpadają do cylindrów i wbijają się w tłoki lub przelatują przez układ wydechowy. W większości przypadków zużywają się tylko te zawory, które pracują pod większym obciążeniem termicznym, a zatem wylotowe.
Lubryfikacja gniazd zaworowych to modne ostatnio rozwiązanie, wydłużające żywotność silników z instalacją LPG. Jego istotą jest aplikacja specjalnego środka chemicznego na gniazda zaworowe, który chroni je przez szkodliwym wpływem zbyt wysokiej temperatury. Żaden z producentów nie gwarantuje niestety, że po zastosowaniu preparatu zawory przestaną się zużywać. Chodzi jedynie o wydłużenie ich żywotności. Czasem symboliczne, czasem nawet dwukrotne.
Preparaty można stosować do wszystkich samochodów z LPG, ale specjaliści z firm montujących instalacje szczególnie zalecają je są do aut wrażliwych na gaz - Fordów, Toyot i Hond.
Co niszczy gniazda zaworowe?
Lekceważenie kontroli składu mieszankiZbyt uboga mieszanka paliwowa spala się w wyższej temperaturze niż prawidłowa, a to zjawisko przyspiesza zużycie gniazd zaworowych (wypala je). Warto wiedzieć, że silnik pracujący na ubogiej mieszance zużywa nieco mniej paliwa niż wtedy, kiedy jest wyregulowany prawidłowo, ale oszczędności te nie rekompensują jego przyspieszonego zużycia.Kontrola: raz na pół rokuKoszt: 30-50 zł
Lekceważenie kontroli luzu zaworowegoW samochodach z mechaniczną regulacją luzu zaworowego, w których zamontowano instalację gazową, należy kontrolować luz zaworowy częściej niż nakazuje instrukcja obsługi auta. Najlepiej robić to co 15-20 tys. km. W modelach z mechaniczną regulacją luzu zaworowego, w których kontrola tego luzu jest utrudniona i z tego względu kosztowna, nie należy montować instalacji LPG.Kontrola: co 15-20 tys. kmKoszt: 50-200 zł
Lekceważenie zużycia kompensatorów hydraulicznychW autach z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego z dużym przebiegiem (powyżej 100 tys. km) warto sprawdzić stan hydraulicznych kompensatorów luzu zaworowego (popychaczy) i jeśli są zużyte - wymienić je na nowe. Zwykle trzeba w tym celu rozbierać rozrząd.Kontrola: przed lub po montażu LPGKoszt wymiany: od 300 do 800 zł
Sposoby na ochronę gniazd zaworowych
Podciśnieniowy aplikator płynuPod maską mocuje się zbiorniczek z płynem konserwującym gniazda zaworowe. Jest on połączony rurką z kolektorem ssącym (w kolektorze trzeba wykonać otwór i wkręcić dyszę łączącą go z rurką). Za odpowiednie dawkowanie płynu odpowiedzialny jest prosty układ podciśnieniowy i zawór na zbiorniczku, lub wtryskiwacz sterowany elektronicznie (idealne do silników turbodoładowanych). Zużycie płynu to ok. 1 l/10 tys. km.Koszt montażu: ok. 380-600 zł.Koszt uzupełnienia płynu: 60-150 zł za litr.
Dodatek do zbiornika z LPG + dodatek do paliwaNiemiecka firma Tunap opracowała zestaw dodatków, który zastępuje tradycyjny układ lubryfikacji gniazd zaworowych. Raz na 10 tys. km aplikuje się go do zbiornika z LPG (opakowanie jest pod ciśnieniem, wystarczy wpiąć go do zaworu do tankowania LPG). Uzupełnieniem jest płynny dodatek do benzyny (należy go dolewać do baku). System nie wymaga montażu dodatkowej instalacji - co 10 tys. km kupuje się zestaw dwóch środków.Koszt zestawu: ok. 200 zł.
Utwardzenie gniazd zaworowychFirmy wyspecjalizowane w naprawach i obróbce głowic oferują swoim klientom usługę wymiany gniazd zaworowych na inne, tzw. utwardzone. Taką operację da się wykonać oczywiście dopiero po zdjęciu głowicy, jest to zatem poważna i droga naprawa.Koszt wymiany: zdemontowanie i zamontowanie głowicy kosztuje zwykle ok. 1200 zł. Regeneracja gniazd zaworowych wraz z wymianą zużytych elementów to koszt ok. 30 zł za jedno gniazdo, przy czym zwykle naprawia się tylko zawory wydechowe.
Jacek Ambrozik