Naprawa zamka samochodowego

Długo nieużywany zamek, szczególnie po zimie, może okazać się twierdzą nie do zdobycia.

Zamkom szkodzi bezruch. Raz na pewien czas zamiast pilotem otwórzmy auto kluczykiem.
Zamkom szkodzi bezruch. Raz na pewien czas zamiast pilotem otwórzmy auto kluczykiem.Motor

Problem wbrew pozorom nie dotyczy jedynie starszych aut. Otwieranie i zamykanie samochodu wyłącznie pilotem i ograniczenie funkcji kluczyka jedynie do współpracy ze stacyjką powodują, że zamki drzwiowe zacinają się. Pierwszym niepokojącym objawem jest zwiększony opór przy wsuwaniu kluczyka oraz utrudnione obracanie bębenka. To znak, że z zamkiem dzieje się coś niepokojącego.

Jeżeli na tym etapie nie zlecimy czyszczenia zamka, to w dalszej kolejności elementy bębenka zapieką się tak, że albo auta kluczykiem nie otworzymy, albo uszkodzimy zamek. Wewnątrz wielu producentów stosuje specjalne sprzęgiełko, które ma się poddać w razie próby siłowego otwierania wytrychem i to ten element najprawdopodobniej ułamie się, uniemożliwiając dostęp do samochodu. W pierwszej kolejności posłuszeństwa odmawia zwykle zamek tylnej klapy, który jest najbardziej narażony na działanie czynników atmosferycznych.

Aby nie zostać zmuszonym do wybijania szyby, by dostać się do samochodu, warto zlecić naprawę zamków zanim zupełnie się zatną.

Regeneracja rozpoczyna się od demontażu wkładki, co w niektórych autach (np. koncernu Audi/Volkswagen) jest bardzo proste, a w innych wymagać może demontażu tapicerki i zajmuje sporo czasu.

Zdemontowaną wkładkę zamka rozbiera się na czynniki pierwsze, selekcjonując części nadające się do oczyszczenia, oraz wybierając te, które należy wymienić. Tajemnica dobrze wykonanej pracy w dużej mierze tkwi w staranności przy czyszczeniu. Zdemontowane zapadki zamka, tzw. piny, selekcjonuje się i jeżeli nie nadają się do powtórnego użycia - montuje nowe. Producenci dostarczają te elementy jako części zamienne i każdy szanujący się serwis zamków ma ich odpowiedni zapas. Oczyszczone lub wymienione muszą być też sprężynki wysuwające piny. To one w znacznym stopniu decydują o pracy zamka i jego skuteczności w zabezpieczeniu auta.

Elementy ruchome są przed montażem smarowane. To nie tylko zmniejsza opory, ale i na dłuższy czas zabezpiecza zamek przed działaniem wilgoci.

Koszt naprawy zapieczonego zamka wynosi zazwyczaj ok. 80-100 zł. Jeżeli mocując się, uszkodzimy go, to cena może wzrosnąć do ponad 150 zł. Warto więc naprawić zamek przy pierwszych objawach zacinania się.

Regeneracja zamka samochodnego krok po kroku

Naprawa zamka samochodowego (czytaj artykuł)

8. Po oczyszczeniu, nasmarowaniu i złożeniu wkładka zamka jest gotowa do montażu z powrotem w samochodzie.Motor
7. Stare piny (po lewej) często wymienia się na identyczne nowe. Po naprawie zamek nadal będzie pasował do kluczyka.Motor
6. Precyzyjnie czyszczone są szczeliny, w których pracują piny, a także gniazda sprężynek podnoszących zapadki.Motor
5. Bębenek zamka jest czyszczony z nalotu, aby po zamontowaniu lekko obracał się w korpusie zamka.Motor
4. Każdy ze zdemontowanych elementów zamka musi zostać oczyszczony, ewentualnie wymieniony na nowy.Motor
3. Głównym elementem zamka jest bębenek, z którego wysuwa się piny (zapadki) pasujące do wycięć w kluczyku.Motor
2. Jeżeli nie próbowaliśmy na siłę otwierać zablokowanego zamka, to elementy nie będą połamane, a jedynie brudne.Motor
1. Najpierw serwisant wyjmuje wkładkę. W niektórych autach (np. Grupy VW) trwa to chwilę, w innych trwa dłużej.Motor

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas