Na co Polacy zwracają uwagę przy zakupie samochodu? Wyniki raportu zaskakują
Materiał promocyjny
Jakie nowe i używane samochody cieszyły się największą popularnością wśród Polaków w roku 2023? Na co zwracamy szczególną uwagę szukając auta? Czy hybrydy i elektryki rzeczywiście stanowią istotną część rynku? I być może najważniejsze: Czy wracają czasy, gdy dominującą pozycję zajmował kupujący? Podpowiadamy gdzie szukać odpowiedzi na te pytania.
Ostatnie lata nie były dla branży motoryzacyjnej oraz klientów łatwe. Niedostępność półprzewodników i chipów sprawiła, iż salony samochodowe świeciły pustkami, a czas oczekiwania na nowy model wzrósł do nawet roku. Ceny na rynku wtórnym również poszły w górę. Jak jednak wynika z raportu serwisu OTOMOTO "Internetowy samochód roku 2023", niekorzystna tendencja wreszcie uległa odwróceniu. Z jednej strony wzrosła dostępność samochodów (z czym od kilku lat był problem), z drugiej - liczba rejestracji aut w naszym kraju (o 14 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego).
Kupowaliśmy więc chętnie, ale... jakie auta?
Wciąż kochamy niemieckie samochody. Z jednym "ale"
Polacy niezmiennie kochają niemieckie samochody i wciąż doceniamy jakość motoryzacji sąsiedniego kraju. Pierwsza piątka w rankingu zainteresowania, jeśli chodzi o auta używane, od czterech lat pozostaje niezmienna. Jest jednak jedno "ale", a dokładnie chodzi o miejsce pierwsze.
Dotąd na pozycji lidera znajdowała się marka Audi, obecnie jest to BMW. Jakie dokładnie modele cieszą się największą popularnością? BMW Seria 3, Audi A4, BMW Seria 5, Volkswagen Golf 2 oraz Audi A6. Niemiecką dominację konsekwentnie próbują przełamać Toyota, Renault oraz Volvo.
Mimo to, spoglądając na wyświetlenia używanych pojazdów w serwisie OTOMOTO pod kątem kraju pochodzenia, na pierwszym miejscu pozostaje Polska (6 na 10 wystawianych używanych samochodów pochodzi z naszego kraju, a 2 na 10 to pojazdy importowane z Niemiec).
Nowe vs. używane - różnic w zainteresowaniu potencjalnych klientów jest sporo
W grupie samochodów używanych niezmiennie dominują silniki benzynowe oraz diesele - tych napędów poszukuje aż 9 na 10 potencjalnych kupujących. Najpopularniejszym rocznikiem pozostaje rocznik 2018, kolorem - czarny, a nadwoziem - SUV i sedan.
A co z wiekiem i przebiegiem? Po pierwsze, prawie 74 proc. zarejestrowanych aut używanych przez osoby indywidualne miała ponad 10 lat. Po drugie, użytkownicy serwisu OTOMOTO najczęściej szukali pojazdów z przebiegiem nie większym niż 200 tys. km. Innymi słowy, statystycznie rzecz ujmując, przebieg ma dla Polaków większe znaczenie niż wiek pojazdu - auto może być starsze, ale zbyt duża liczba pokonanych kilometrów często okazywała się problematyczna.
Jednocześnie dominowały samochody kosztujące poniżej 50 tys. zł. Ale... tendencja ulega zmianom, gdyż procent wystawionych używanych pojazdów w tym przedziale cenowym w ubiegłym roku wynosił 63 proc., podczas gdy w roku 2019 - ponad 84 proc. Oznacza to rosnące zainteresowanie modelami droższymi. Widać to także w rejestracji nowych samochodów osobowych z segmentu premium - rok 2023 okazał się pod tym względem rekordowy.
Nieco inne potrzeby mają natomiast klienci rozważający zakup samochodu nowego: szukają oni przede wszystkim SUV-ów, najczęściej w kolorze szarym, z automatyczną skrzynią biegów i w zakresie cenowym pomiędzy 100 a 150 tys. zł. W jakie nowe modele celujemy?
Tutaj na podium uplasowały się Cupra Formentor, Kia Sportage oraz Skoda Octavia. Patrząc jednak bardziej całościowo, czyli na marki, pierwszą trójkę zdominowały Niemcy: BMW, Audi oraz Mercedes. Niemniej za większość (bo 7 na 10) zakupów nowych samochodów odpowiadają firmy, które zwykle wybierały Toyoty.
Używane elektryki - nie, nowe - tak
Jakich używanych pojazdów natomiast (przynajmniej na razie) nie poszukujemy? Elektryków. Zainteresowanie zeroemisyjnymi "używkami" (dominująca pozycja należy do Tesli) oscyluje bowiem na poziomie 1 proc. Popularność samochodów elektrycznych rośnie z kolei w grupie aut nowych.
Choć wciąż dominują napędy benzynowe (6 na 10 kupujących), trend jest zauważalny. Wśród TOP3 nowych elektryków znalazły się: Skoda Enyaq, Porsche Taycan oraz Mercedes-Benz EQS. A co z hybrydami? Niekwestionowana pozycja lidera w tym zakresie należy do Toyoty - zarówno w grupie aut używanych (Corolla, RAV4 oraz C-HR), jak i nowych (Corolla i RAV4).
Nie zapominajmy o OC!
Zakup samochodu to nie koniec kosztów, jakie ponosi każdy właściciel pojazdu. Obowiązkowe pozostaje bowiem ubezpieczenie komunikacyjne OC. Polacy nie chcą przepłacać i liczą się w tym zakresie z każdą złotówką, tym bardziej że - jak wynika z danych porównywarki ubezpieczeń Punkta - średni koszt polisy dla nowo ubezpieczanych pojazdów wzrósł w ostatnim roku o 50 zł. Naprzeciw oczekiwaniom osób, które nie chcą (i słusznie!) przepłacać, wychodzi serwis OTOMOTO i usługa OTOMOTO Pay.
Usługa OTOMOTO Pay umożliwia uzyskanie dopłaty do OC w wysokości nawet 100 proc. (w maksymalnej wysokości 1300 zł). Z opcji skorzystać mogą klienci, którzy wybiorą kredyt na samochód - także używany - w wysokości od 18 do 100 tys. zł do dnia 31 lipca.
- Możliwość pokrycia ubezpieczenia OC samochodu w przypadku skorzystania z finansowania za pomocą kredytu przyspiesza i upraszcza proces wyboru samochodu. Poszukujący samochodu niechętnie wyceniają ubezpieczenie przed zakupem auta, bo proces wyceny wymaga uzupełnienia bardziej szczegółowych danych niż wniosek o uzyskanie finansowania za pośrednictwem naszej platformy - tłumaczy Mariusz Berski, Head of Financing Offer w OTOMOTO Pay. I dodaje: - Świadomość, że niezależnie od wyboru, OC pojazdu zostanie pokryte, pozwala podejmować swobodne i tym bardziej satysfakcjonujące decyzje.
"Miniony rok (...) sugeruje zwrot w kierunku znanej wcześniej motoryzacyjnej rzeczywistości" - czytamy w raporcie "Internetowy samochód roku 2023" serwisu OTOMOTO. Znanej wcześniej, czyli takiej, gdy na rynku dominująca pozycja należała do kupujących. A symbolem tego, iż wszystko powoli wraca na właściwe tory, może być ciekawostka: w roku 2023 w naszym kraju zarejestrowano więcej nowych modeli... Porsche niż Fiata.
Materiał promocyjny