Mycie samochodu. Jak nie uszkodzić auta przy myciu bezdotykowym
Bezdotykowe mycie auta może być dla lakieru groźniejsze niż myjnia szczotkowa. Zobacz, na co uważać.

Mycie aut i jednośladów na myjniach bezdotykowych cieszy się niesłabnącą popularnością, ale już na wstępie należy zaznaczyć, że jest to bardziej "przemywanie" niż mycie. Nawet dobrej jakości chemia i długie spryskiwanie wodą nie usuną bowiem brudu, który osadzał się na karoserii wiele tygodni. Tu niezbędne jest czyszczenie gąbką z mikrofibry (nie polecamy używania szczotek z myjni - mają sporo piachu i rysują lakier).
Kontakt zbyt bliski
Skorzystanie z bezdotykowej myjki stanowi jednak wygodną i szybką formę "odświeżenia" karoserii latem albo opłukania jej z soli po zimie.
Aby było względnie bezpieczne, trzeba przestrzegać jednej zasady: wylot lancy należy utrzymywać w odległości minimum 30-40 cm od karoserii. Silny strumień może zedrzeć nie tylko warstwę "klaru", ale nawet macierzystego lakieru, szpachli i wykończenie elementów ozdobnych.
Dotyczy to zresztą nie tylko paneli karoserii - badania Continentala wykazały, że mycie opon myjką z bardzo bliska może uszkadzać ich ścianki.
Pamiętać o woskowaniu
Karoserię należy przynajmniej co jakiś czas myć ręcznie, mikrofibrą i szamponem, oraz woskować - warstwa wosku ułatwi zmywanie brudu i zabezpieczy lakier przed chemią z myjni.
MYCIE BEZDOTYKOWE: NA CO NALEŻY UWAŻAĆ
USZKODZENIA USZCZELEK
Problem dotyczący głównie starszych aut, czyli uszkodzenia uszczelnień elementów takich jak anteny dachowe czy nakładki. Zwłaszcza latem gromadzi się wokół nich brud i osad. Aby go usunąć, wielu użytkowników - nierzadko w pośpiechu - zbliża wylot lancy na odległość kilku centymetrów do uszczelki. Powoduje to uszkodzenia (często starej i sparciałej) gumy, a nawet jej pęknięcie i odpadnięcie od karoserii - co z czasem może doprowadzić do korozji.

Jak postępować
Nie zbliżać wylotu strumienia do uszczelek. Przed myciem spryskać je uniwersalnym środkiem czyszczącym (APC).
ZERWANIE WARSTWY LAKIERU BEZBARWNEGO
Najczęstsze uszkodzenie spowodowane bezdotykowym myciem: uszkodzenia powłoki lakieru bezbarwnego. Zaczyna się niewinnie, od domywania resztek owadów w okolicy odprysku na masce czy zderzaku. Zbliżenie strumienia powoduje zerwanie warstwy "klaru", najpierw małej, a później coraz większej. Naprawa wymaga uzupełnienia ubytku pędzelkiem albo lakierowania elementu, miejscowego lub w całości (kilkaset złotych).

Jak postępować
Lancę trzymać pod kątem, z wylotem w odl. 30-40 cm od lakieru. Po myciu użyć preparatu do smoły lub glinki.
UBYTKI SZPACHLI NA ZDERZAKACH
Niebezpieczeństwo w przypadku naprawianych wcześniej elementów z tworzyw sztucznych, zwłaszcza zderzaków: silne ciśnienie potrafi oderwać nie tylko lakier, ale i kryjącą się pod nim szpachlę. Naprawa wymaga lakierowania.

Jak postępować
Trzymać wylot lancy z dala od zderzaków, spojlerów czy listew progowych. Przed myciem użyć środka do usuwania owadów.
USZKODZENIA I PŁOWIENIE TWORZYW
Agresywna chemia stosowana na myjniach nie jest obojętna dla lakieru, a szczególnie dla lakierowanych elementów z tworzyw, takich jak plastikowe listwy udające chromowane.

Jak postępować
Elementy ozdobne myć bezdotykowo z większej odległości. Od czasu do czasu karoserię myć ręcznie i woskować.

Tanie myjki dają tylko złudzenie dużego ciśnienia - to zasługa wąskiej dyszy i "ostrego" strumienia. W praktyce łatwo uszkodzić nimi lakier.
PIELĘGNACJA KAROSERII: CZEGO JESZCZE UNIKAĆ

Przecieranie brudnej karoserii z kurzu: gwarancja powstawania uciążliwych, kolistych zarysowań.

Woskowanie nieprzygotowanej karoserii: bez oczyszczenia woskowanie nie jest ani trwałe, ani bezpieczne.

Używanie ubrań do mycia: guziki i przeszycia mogą powodować rysy. Używać jedynie mikrofibry.

Mycie nadwozia zmywakiem kuchennym: powoduje koliste rysy, nadające się do usunięcia jedynie maszynowo.

Mycie karoserii płynem do naczyń: zasadowy odczyn płynu ściera wosk. Należy stosować szampon, chyba że chcemy pozbyć się wosku
PODSUMOWANIE
Myjki ciśnieniowe są wygodne i szybkie w użyciu, a wysokie ciśnienie wody pozwala dobrze wypłukać brud z nadkoli, progów itd. Niestety, nieumiejętnie i często stosowana myjka potrafi narobić niezłych szkód. Dlatego wylot lancy zawsze należy trzymać z dala od karoserii, a przynajmniej od czasu do czasu warto umyć auto ręcznie - mycie bezdotykowe nie usuwa z karoserii całego brudu.
Tekst: Marcin Klonowski, Marcin Sobolewski, zdjęcia: Paweł Tyszko, archiwum; "Motor" 31/2017