Mechanicy ostrzegają: na postoju lepiej tego nie robić

Wielu kierowców pamięta z kursu na prawo jazdy zasadę, że nie powinno się kręcić kołami podczas postoju. Panuje bowiem przekonanie, że takie zachowanie doprowadza do zużycia układu kierowniczego, a nawet usterek. Sprawdzamy, ile jest prawdy w takim stwierdzeniu.

Kręcenie kierownicą na postoju to zły nawyk, który w końcu doprowadzi do usterki
Kręcenie kierownicą na postoju to zły nawyk, który w końcu doprowadzi do usterkiAnia FreindorfReporter

Każdy nowy samochód jest wyposażony w funkcje wspomagania układu kierowniczego. Dlatego wielu młodych kierowców nigdy nie zaznało konieczności manewrowania na parkingu samochodem pozbawionym tego rozwiązania. Często wspomaganie jest tak mocne, że wystarczy pokręcić palcem, a kierownica praktycznie nie stawia oporu.

Czy można kręcić kierownicą podczas postoju?

W nowoczesnych samochodach można spotkać różne układy wspomagania: elektryczne, elektrohydrauliczne lub hydrauliczne. W zależności od zastosowanego rozwiązania skręcanie kołami podczas postoju może mieć różne konsekwencje. W niektórych rozwiązaniach nie stanowi to żadnego problemu.

Tak jest na przykład we wspomaganiach opartych na działaniu mechanizmu elektrycznego. Pod warunkiem, że nie doszło do żadnego uszkodzenia obwodów elektrycznych.

Wspomaganie elektrohydrauliczne - uwaga na przewody

Trochę bardziej skomplikowane są rozwiązania oparte na układzie elektrohydraulicznym. Podczas maksymalnego skrętu kołem kierownicy pompa wspomagania pracuje na maksymalnym ciśnieniu i pobiera maksymalny prąd - nawet 160A. Wystarczy, że pojawi się problem np. ze zaśniedziałym stykiem lub masą. W ekstremalnych przypadkach może dojść do rozgrzania wiązki elektrycznej i stopienia izolacji przewodów.

Wspomaganie hydrauliczne - ważny stan paska

W starszych samochodach spotyka się zwykle rozwiązania oparte na układzie hydraulicznym. Pompa wspomagania jest napędzana przez pasek wielorowkowy. W momencie skrętu kół do maksymalnej wartości pompa wytwarza duże ciśnienie, które obciąża pasek wielorowkowy. Dlatego często pojawia się przy tym charakterystyczny odgłos piszczenia paska. Kręcenie kierownicą na postoju z jednej skrajnej pozycji do drugiej może spowodować przyspieszone zużycie pompy wspomagania.

Brak wspomagania a kręcenie kierownicą w miejscu

Zasada kręcenia kołami podczas postoju funkcjonuje od czasów, gdy wspomaganie kierownicy było luksusowym dodatkiem w droższych samochodach. W autach pozbawionych tej funkcji opory generowane podczas kręcenia kierownicą są dużo większe. W związku z tym trudno było obracać kierownicą podczas postoju.

Dlatego żeby ułatwić życie, zwłaszcza młodym kierowcom, podczas kursów na prawo jazdy wpajano zasadę, która zabraniała kręcenia kierownicą podczas postoju i sugerowała powolne toczenie się pojazdu, żeby ułatwić skręcanie i manewrowanie.

***

Moto Flesz - odcinek 60. Debiut BMW M2, nowe kursy reedukacyjneINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas