Kupuj części z głową
Czy część używana może być lepsza niż nowa? Co opłaca się naprawiać? Oto praktyczny poradnik dla każdego kierowcy.
Rozsądny wybór to nie zawsze najwyższa jakość za najwyższą cenę. Warto zdawać sobie sprawę, na czym można oszczędzać w obsłudze samochodu, aby nie odbiło się to na bezpieczeństwie, ani nie wygenerowało w przyszłości nieprzewidzianych wydatków. W czasach, gdy każde zaoszczędzone 100 zł liczy się w domowym budżecie, sensownie jest zweryfikować podejście do zakupów części zamiennych. Obecnie wiele elementów najtaniej oferowanych jest w internecie, jednak czy wybrać nowe, używane, a może czy za wszelką cenę szukać oryginalnych podzespołów - to trzeba po prostu wiedzieć.
Na kolejnych podstronach prezentujemy wybrane, często poszukiwane podzespoły wraz z radami.
Spis treści:
Układ napędowy
Turbosprężarka
Z powodu kosztów zużytą turbosprężarkę najczęściej poddaje się regeneracji. W przypadku turbin o zmiennej geometrii (większość turbodiesli) producenci twierdzą, że nie da się ich dobrze regenerować poza fabryką, ale warsztaty wykonują tę operację z powodzeniem na nieoryginalnych częściach.
UŻYWANA | |||
Można kupić używaną turbosprężarkę, pod warunkiem, że jej ocenę przeprowadzi doświadczony mechanik, a sprzedający udzieli gwarancji (możliwość zwrotu). Ponieważ turbosprężarka jest elementem względnie łatwo (tanio) demontowalnym – takie rozwiązanie jest dopuszczalne. | |||
Plusy: + w atrakcyjnej cenie można znaleźć egzemplarz w doskonałym stanie | |||
Minusy: - nie da się ocenić rzeczywistego stopnia zużycia | |||
Volkswagen Passat 1.8T Skoda Octavia 1.9 TDI | 400 zł 500 zł | ||
✓ REGENEROWANA - NASZ WYBÓR | |||
To optymalne rozwiązanie, jeżeli chodzi o koszty i uzyskany efekt. Wbrew pozorom, turbosprężarka jest niezbyt skomplikowanym zespołem. Dobrze zregenerowane turbo będzie jak nowe. O powodzeniu decyduje doświadczenie osoby dokonującej regeneracji. | |||
Plusy: + prawidłowo zregenerowane turbo jest jak nowe | |||
Minusy: - czasami turbo po nieudolnej regeneracji wymaga poprawek | |||
Volkswagen Passat 1.8T Skoda Octavia 1.9 TDI | 700 zł 900 zł | ||
NOWA | |||
ORYGINAŁ | ZAMIENNIK | ||
Zakup nowej turbosprężarki to rozwiązanie dla tych, którzy nie mają czasu na poprawki i chcą minimum kłopotów. Co ciekawe, oryginalne nowe turbo, często są podzespołami po regeneracji, jednak wykonanej bezpośrednio przez producenta. Niestety, do niektórych modeli element ten potrafi kosztować nawet 8000 zł. | Tanie turbo sprzedawane jako nowe to w rzeczywistości artykuł po regeneracji. Nie ma nowych nieoryginalnych turbosprężarek. | ||
Plusy: + zawsze 100-procentowa jakość | Plusy: + atrakcyjna cena | ||
Minusy: - czasami bardzo wysoka cena | Minusy: - zwykle droższe rozwiązanie niż regeneracja | ||
Volkswagen Passat 1.8T Skoda Octavia 1.9 TDI | 1800 zł 2200 zł | Volkswagen Passat 1.8T Skoda Octavia 1.9 TDI | 900 zł 900 zł |
Silnik
Na rynku jest tak ogromna podaż silników używanych, że ich ceny w ostatnich latach bardzo spadły. Jednocześnie reżim technologiczny dla nowych elementów (szczególnie od diesli) wzrósł na tyle, że nie da się produkować części zamiennych "za pięć złotych".
✓ UŻYWANY - NASZ WYBÓR | |||
W przypadku zdecydowanej większości samochodów, kupno silnika używanego jest rozsądniejszym rozwiązaniem niż naprawa lub kupno nowego. Najtaniej są sprzedawane tzw. słupki, czyli jednostki bez osprzętu, bo jeśli to nie jego dotyczy awaria, to można kupić właśnie taki „goły silnik” i przemontować dotychczas używany osprzęt. To sposób np. na zatartą jednostkę napędową. | |||
Plusy: + na rynku są dostępne dobre silniki w atrakcyjnych cenach | |||
Minusy: - stan silnika można poznać dopiero po jego uruchomieniu | |||
Toyota Corolla 1.6 Opel Vectra 1.9 CDTI | 1000 zł 2000 zł | ||
NAPRAWIANY | |||
Naprawa główna praktykowana jest przede wszystkim w przypadku tzw. jednostek użytkowych (np. do busów). Gdy cena używanego silnika sięga 10-15 tys. zł, to rzeczywiście można się nad nią zastanawiać. Naprawa przywraca jednostce napędowej sprawność w stopniu prawie takim, jak to ma miejsce w nowym silniku. Jednak warunkiem jest dokładne przeprowadzenie obróbki. | |||
Plusy: + silnik po remoncie głównym posłuży wiele lat | |||
Minusy: - po niechlujnej naprawie trwałość będzie bardzo ograniczona | |||
Toyota Corolla 1.6 Opel Vectra 1.9 CDTI | 3000 zł 6000 zł | ||
NOWY | |||
ORYGINAŁ | ZAMIENNIK | ||
Wymiana silnika na nowy jest praktykowana prawie wyłącznie w przypadku awarii zdarzających sie na gwarancji, gdy nie płaci za to klient. Powodem jest oczywiście cena. Warto wiedzieć jednak, że tzw. nowy silnik to jednostka fabrycznie regenerowana. W przypadku aut już nieprodukowanych – nowych silników zwykle nie ma. | Nie produkuje się zamienników oryginalnych, kompletnych jednostek napędowych (poza starszymi amerykańskimi V8), a jedynie zamienniki wybranych części oraz podzespołów do silników, i to tylko tych najczęściej podlegających wymianie. | ||
Plusy: + przywrócenie jakości, jaką miała jednostka w nowym aucie | Plusy: + brak | ||
Minusy: - kosmiczne ceny, praktycznie bez względu na markę | Minusy: - brak | ||
Toyota Corolla 1.6 Opel Vectra 1.9 CDTI | brak 21 628 zł | Toyota Corolla 1.6 Opel Vectra 1.9 CDTI | brak brak |
Dwumasowe koło zamachowe
Według producenta jest elementem absolutnie nienaprawialnym, a nawet nierozbieralnym. Jednak w Polsce wiele warsztatów, z różnym skutkiem, naprawia te elementy. W przypadku niektórych jednostek praktykowana jest też wymiana koła dwumasowego na sztywne (np. ze starszych wersji silników).
UŻYWANE | |||
To loteria. Można próbować ocenić stan koła po jego luzach, ale wewnętrzna korozja może zafałszować ocenę. Ponowny demontaż skrzyni i wymiana koła to stracone 400 zł. | |||
Plusy: + to tanie rozwiązanie dla potrafiących wymieniać bez pomocy serwisu | |||
Minusy: - kondycja koła będzie znana dopiero po jego zamontowaniu do auta | |||
Ford Focus 1.8 TDCi Honda Accord 2.2 i-CTDi | 400 zł 400 zł | ||
REGENEROWANE | |||
Do regeneracji używa się uniwersalnych sprężyn. Nie ma dostępu do oryginalnych tłumików drgań. Dlatego naprawa raz się udaje, a innym razem efekty są marne. | |||
Plusy: + cena naprawy jest atrakcyjna | |||
Minusy: - niekontrolowane wibracje źle naprawionego koła będą niszczyć silnik i skrzynię biegów | |||
Ford Focus 1.8 TDCi Honda Accord 2.2 i-CTDi | 700 zł 700 zł | ||
NOWE | |||
ORYGINAŁ | ✓ ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR | ||
To jedyne wyjście w przypadku bardziej egzotycznych marek, do których brak zamienników. W takim wypadku trzeba niestety zacisnąć zęby i płacić. | Większość kół dwumasowych produkuje ta sama firma, a więc zamiennik to... oryginał. | ||
Plusy: + pierwszorzędna jakość; sporadycznie w ASO może być taniej niż poza autoryzowaną stacją | Plusy: + akceptowalna cena | ||
Minusy: - czasami bardzo wysoka cena | Minusy: - dostępny nie do każdego modelu | ||
Ford Focus 1.8 TDCi Honda Accord 2.2 i-CTDi | 2360 zł 4575 zł | Ford Focus 1.8 TDCi Honda Accord 2.2 i-CTDi | 940 zł 3600 zł |
Skrzynia biegów
Dziś ani w Polsce, ani na Zachodzie nikt nie bawi się w naprawę skrzyń biegów, jeżeli nie jest to absolutnie niezbędne, albo gdy powód usterki jest błahy (typu: wyciek oleju spod uszczelniacza). Tak jak w przypadku silników, rządzi rynek wtórny. Tania skrzynia kosztuje 300-500 zł, a dobra 800 zł.
✓ UŻYWANA - NASZ WYBÓR | |||
Gdy zepsuje się coś poważniejszego – najtaniej jest kupić używaną skrzynię. I nie chodzi tu o pęknięty korpus, ale nawet o zgrzytanie synchronizatorów. Ceny używanych skrzyń są zwykle przystępne. | |||
Plusy: + atrakcyjna cena | |||
Minusy: - nie zawsze znany stan techniczny | |||
Audi A4 1.9 TDI BMW 320d E90 | 800 zł 600 zł | ||
NAPRAWIANA | |||
Rozwiązanie sensowne wtedy, gdy powód usterki jest znany i niezbyt poważny. Uwaga – części zwykle trzeba zamawiać w ASO. | |||
Plusy: + wymiana głównych elementów przywraca pełną sprawność | |||
Minusy: - nie każdy warsztat to potrafi | |||
Audi A4 1.9 TDI BMW 320d E90 | 3000 zł 4000 zł | ||
NOWA | |||
ORYGINAŁ | ZAMIENNIK | ||
Tak jak w przypadku silnika, zakup nowej skrzyni biegów nie ma zwykle sensu ekonomicznego. | Nie ma zamienników skrzyń, podobnie jak nieoryginalnych części (poza uszczelkami). | ||
Plusy: + zawsze najwyższa jakość | Plusy: + brak | ||
Minusy: - bywa niedostępna do starszych modeli samochodów | Minusy: - brak | ||
Audi A4 1.9 TDI BMW 320d E90 | 25 000 zł 16 800 zł | Audi A4 1.9 TDI BMW 320d E90 | brak brak |
Podwozie
Elementy zawieszenia (wahacze itp.)
Na zachodzie Europy nikt nie myśli o stosowaniu używanych elementów zawieszenia, a nawet praktycznie nie istnieje pojęcie ich regeneracji. U nas jest rynek na elementy używane, ale w większości kupuje się nowe. Z kolei wśród właścicieli terenówek i aut sportowych praktykuje się przeróbki.
UŻYWANE | |||
Polskie drogi są tak dziurawe, że używane wahacze, drążki reakcyjne czy sworznie zwykle są mocno wyeksploatowane. Jak najbardziej można natomiast myśleć o zakupie używanego elementu niepodlegającego zużyciu, jeżeli np. zerwał się gwint w zwrotnicy (a nowa jest bardzo droga). | |||
Plusy: + atrakcyjna cena | |||
Minusy: - większość elementów jest zużyta i bardziej opłaca się po prostu kupić tani zamiennik | |||
wahacz VW Golf IV wahacz Citroën C4 | 50 zł 90 zł | ||
NAPRAWIANE | |||
Gdy dany model ma wymienne elementy wahacza, np. poduszkę i tuleję, to naprawa poprzez ich wymianę jest jak najbardziej uzasadniona. Jeżeli jednak brak dedykowanych elementów zamiennych, to zwykle nie warto naprawiać, bo efekt nie będzie dobry. | |||
Plusy: + tam, gdzie są dostępne elementy wymienne, naprawa obniża koszty | |||
Minusy: - naprawa nieprzewidziana przez konstruktora nie ma sensu | |||
wahacz VW Golf IV wahacz Citroën C4 | 100 zł 200 zł | ||
NOWE | |||
ORYGINAŁ | ✓ ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR | ||
Oryginalne wahacze można kupić w ASO, ale czasami elementy z logo producenta są dostępne także w dużych hurtowniach (nieco taniej). Oryginalne elementy zwykle okazują się najtrwalsze. | Zamiennik to pojęcie dość szerokie. Tani element może już po 15 tys. km odmówić posłuszeństwa, ale poza ASO da się też kupić części wysokiej jakości, praktycznie takie, jak oryginały. Jest to optymalne rozwiązanie w większości przypadków. | ||
Plusy: + brak problemów z jakością | Plusy: + atrakcyjna cena | ||
Minusy: - w przypadku mniej popularnych modeli – wysoka cena w ASO | Minusy: - zwykle droższe rozwiązanie niż naprawa | ||
wahacz VW Golf IV wahacz Citroën C4 | 450 zł 420 zł | wahacz VW Golf IV wahacz Citroën C4 | 150 zł 220 zł |
Hamulce (tarcze i klocki)
Zgodnie z przepisami nie wolno montować używanych klocków i tarcz. Mimo tego handel kwitnie. Jedyną formą regeneracji jest przetaczanie tarcz i ma to sens wtedy, gdy relatywnie nowe elementy (np. po wjechaniu w wodę) uległy zwichrowaniu i zaczynają bić. Poza tym należy montować nowe części.
UŻYWANE | |||
Nie powinno sie kupować używanych tarcz i klocków absolutnie w żadnej sytuacji. | |||
Plusy: + atrakcyjna cena | |||
Minusy: - nieznana jakość, zagrożenie bezpieczeństwa | |||
tarcza Fiat Panda tarcza Opel Astra G | 25 zł 25 zł | ||
REGENEROWANE | |||
Dopuszczalne jest wyłącznie przetaczanie zwichrowanych tarcz. Poza tym jakiekolwiek napraw klocków i tarcz nie powinno się przeprowadzać. | |||
Plusy: + przetaczanie względnie nowych, zwichrowanych tarcz jest skuteczne | |||
Minusy: - inne naprawy zagrażają bezpieczeństwu | |||
przetaczanie tarczy Fiat Panda przetaczanie tarczy Opel Astra G | 100 zł 100 zł | ||
NOWE | |||
ORYGINAŁ | ✓ ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR | ||
Oryginalne części są najlepsze, ale identycznej jakości można kupić także poza ASO. | Najlepsze rozwiązanie. Markowe tarcze czy klocki wcale nie muszą być drogie (szukaj w internecie). | ||
Plusy: + doskonała jakość | Plusy: + atrakcyjna cena, bardzo szeroka oferta | ||
Minusy: - często zaskakująco wysoka cena elementów | Minusy: - możliwość trafienia na bubel | ||
tarcza Fiat Panda tarcza Opel Astra G | 110 zł 205 zł | tarcza Fiat Panda tarcza Opel Astra G | od 50 zł od 90 zł |
Amortyzatory
Istnieją amortyzatory rozbieralne, naprawialne i w pełni regulowalne, ale są to elementy tzw. linii sportowej (np. Bilstein B6 czy B8). W typowym wykonaniu amortyzatory są nierozbieralne, nienaprawialne i jako zużyte nadają się do utylizacji. Czasami nowe można kupić wraz z usługą wymiany.
UŻYWANE | |||
Ogólnie używanych amortyzatorów się nie kupuje. Praktycznie nie da się sprawdzić ich stanu, poza wyciekami. | |||
Plusy: + atrakcyjna cena | |||
Minusy: - różny stopień zużycia na jednej osi jest dość niebezpieczny | |||
Mercedes W210 Toyota Avensis II | 500 zł 500 zł | ||
REGENEROWANE | |||
Obecnie to przeżytek. O ile regeneracja była kiedyś wykonywana dla amortyzatorów olejowych, to gazowych się już nie naprawia. | |||
Plusy: + sensowne rozwiązanie tylko w sportowych amortyzatorach | |||
Minusy: - drogie w porównaniu z zamiennikami, brak oferty | |||
Mercedes W210 Toyota Avensis II | brak brak | ||
NOWE | |||
ORYGINAŁ | ✓ ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR | ||
Nowe amortyzatory kupione w ASO będą doskonałe, ale niezwykle drogie. Sporadycznie zdarzają się jednak atrakcyjne wyprzedaże stanów magazynowych, warto zawsze zapytać w ASO. | Podobnie jak hamulce, amortyzatory do większości modeli produkuje wiele firm. Są zamienniki różnej jakości, w szerokim zakresie cen. Nie ma najmniejszych problemów z dobraniem odpowiednich elementów. Polecamy dobre zamienniki. | ||
Plusy: + optymalna jakość | Plusy: + atrakcyjna cena | ||
Minusy: - zwykle nieatrakcyjna cena | Minusy: - zwykle droższe rozwiązanie niż regeneracja | ||
Mercedes W210 Toyota Avensis II | 5343 zł 1754 zł | Mercedes W210 Toyota Avensis II | 850 zł 1200 zł |
Opony
Choć panuje tendencja, aby odradzać kupno opon używanych, to jednak nie każda z nich musi być zła. Dla oszczędnych jest to rozwiązanie dopuszczalne. Warto jednak sprawdzić, czy zamiast kupować używane ogumienie, nie lepiej wybrać nowe, budżetowe. Odradzamy raczej kupno opon chińskich.
UŻYWANE | |||
Przy wyborze używanych warto zwrócić uwagę nie tylko na bieżnik, ale i datę produkcji DOT na boku opony (cztery cyfry w owalu, oznaczające tydzień i rok). Nie warto kupować ogumienia starszego niż 5-letnie. Opony 10-letnie zwykle mają już bardzo twardą gumę i są śliskie. Warto sprawdzić od wewnątrz, czy nie ma śladów napraw wulkanizacyjnych. | |||
Plusy: + zdarzają się ciekawe okazje | |||
Minusy: - mogą mieć ukryte wady | |||
195/65 R15 (np. VW Golf) 225/55 R17 (np. Opel Insignia) | 70 zł 150 zł | ||
BIEŻNIKOWANE | |||
Testy opon wykazują, że ogumienie bieżnikowane, nawet wzorowane na najlepszych bieżnikach, ma gorsze parametry niż najtańsze nowe opony. Poza tym stary karkas (wnętrze opony) może mieć uszkodzenia wewnętrzne. To ogumienie raczej do ruchu lokalnego. | |||
Plusy: + atrakcyjne ceny | |||
Minusy: - znacznie gorsze własności niż opon nowych, nawet budżetowych | |||
195/65 R15 225/55 R17 | 110 zł 170 zł | ||
NOWE | |||
ORYGINAŁ | ✓ ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR | ||
Tylko do BMW, Mercedesa, rzadziej do Audi i Porsche można w miarę łatwo kupić opony dedykowane do aut tych marek. Poza tym opony kupowane czy w hurtowni, czy w ASO będą już uniwersalnymi (nie takimi, jakie są montowane w nowym aucie). | Praktycznie wszystkie sprzedawane w hurtowniach i internecie opony są uniwersalne (pasują do różnych marek). W wyborze dobrego ogumienia pomogą testy, publikowane np. w „Auto Moto” i „Motorze”. | ||
Plusy: + idealne dopasowanie do auta | Plusy: + duża rozpiętość cen | ||
Minusy: - zwykle wyższa cena | Minusy: - bez wyników testu trudno wybrać optymalne | ||
195/65 R15 225/55 R17 | brak dedyk. do Volkswagena brak dedyk. do Opla | 195/65 R15 225/55 R17 | 210 zł 700 zł |
Nadwozie
Elementy blacharskie i zderzaki
Zasada powtarzana przez blacharzy i lakierników jest uniwersalna: lepiej wybrać używany błotnik czy zderzak i go polakierować niż męczyć się z dopasowywaniem zamiennika kiepskiej jakości. Warto o tym pamiętać, jeżeli z powodu ceny przy zakupie nie wchodzą w rachubę części oryginalne.
✓ UŻYWANE - NASZ WYBÓR | |||
Oryginalny, używany błotnik czy maska będą idealnie dopasowane i najlepiej zabezpieczone przed korozją. Co ważne, czasami można trafić na właściwy kolor i nie trzeba lakierować. Podobnie zderzak: najlepiej kupić dobry, używany. | |||
Plusy: + przystępne ceny, bardzo wysoka jakość | |||
Minusy: - czasami konieczność usunięcia drobnych uszkodzeń | |||
błotnik Fiat Grande Punto zderzak Renault Clio III | 100 zł 350 zł | ||
NAPRAWIANE | |||
Możliwość naprawy ograniczają uszkodzenia oraz koszty. Pęknięty zderzak można kleić, a elementy blacharskie wyklepać. Ale nie zawsze jest to opłacalne. | |||
Plusy: + profesjonalna naprawa daje doskonały efekt wizualny | |||
Minusy: - ślady napraw to oznaki wypadkowej przeszłości auta | |||
błotnik Fiat Grande Punto zderzak Renault Clio III | 300 zł 300 zł | ||
NOWE | |||
ORYGINAŁ | ZAMIENNIK | ||
Nowa oryginalna część zawsze będzie idealnie dopasowana, ale trzeba będzie ją lakierować (ok. 350 zł za element). To rozwiązanie dobre np. przy likwidacji szkody przez ubezpieczyciela. | Zwykle jakość zamienników jest marna. Blachy są źle dopasowane i rdzewieją, a zderzaki łatwiej pękają. Trzeba doliczyć 300 zł za lakierowanie. | ||
Plusy: + doskonała jakość | Plusy: + atrakcyjna cena | ||
Minusy: - wysoka cena, brak lakieru | Minusy: - przeważnie marna jakość wykonania | ||
błotnik Fiat Grande Punto zderzak Renault Clio III | 421 zł 1022 zł | błotnik Fiat Grande Punto zderzak Renault Clio III | 160 zł 530 zł |
Reflektory
Drogi reflektor to zwykle dobry reflektor, a tani zazwyczaj ma jakość adekwatną do ceny. Prawie nigdy zamiennik nie zbliża się jakością do oryginalnego, o ile nie produkuje go renomowana firma. Dlatego to kolejna grupa, w której warto spojrzeć łaskawym okiem na elementy używane, jeżeli nie stać nas na nowe oryginalne.
✓ UŻYWANE - NASZ WYBÓR | |||
Można wybrać używany reflektor w idealnym stanie - to rozwiązanie znacznie lepsze niż tani zamiennik. Należy zwrócić uwagę, czy mocowania nie są połamane. | |||
Plusy: + dobra cena, często dobra jakość | |||
Minusy: - ryzyko wady ukrytej | |||
Skoda Fabia II Nissan Navara | 180 zł 320 zł | ||
REGENEROWANE | |||
Regeneracja ma sens w przypadku aut, których reflektory maja fabryczną wadę (np. ksenony w Toyocie Avensis) lub trudno dostać używane czy zamienniki. Profesjonalna naprawa obejmuje regenerację odbłyśnika i polerowanie klosza. | |||
Plusy: + profesjonalna regeneracja daje doskonały efekt | |||
Minusy: - czasami taniej kupić używany w dobrym stanie | |||
Skoda Fabia II Nissan Navara | 200 zł 1030 zł | ||
NOWE | |||
ORYGINAŁ | ZAMIENNIK | ||
To najlepsza jakość w najwyższej cenie. Z oczywistych względów rozwiązanie nie dla każdego. | Markowy zamiennik – tak. W przypadku taniego jakość świecenia będzie zła. | ||
Plusy: + najwyższa jakość | Plusy: + atrakcyjna cena | ||
Minusy: - bardzo wysoka cena | Minusy: - słabe światło | ||
Skoda Fabia II Nissan Navara | 540 zł 1030 zł | Skoda Fabia II Nissan Navara | 280 zł 300 zł |
Marcin Klonowski