Kupuj części z głową

Czy część używana może być lepsza niż nowa? Co opłaca się naprawiać? Oto praktyczny poradnik dla każdego kierowcy.

Wydatki na części to mniej więcej jedna piąta całych kosztów eksploatacji auta. Warto więc oszczędzać.
Wydatki na części to mniej więcej jedna piąta całych kosztów eksploatacji auta. Warto więc oszczędzać.Auto Moto

Rozsądny wybór to nie zawsze najwyższa jakość za najwyższą cenę. Warto zdawać sobie sprawę, na czym można oszczędzać w obsłudze samochodu, aby nie odbiło się to na bezpieczeństwie, ani nie wygenerowało w przyszłości nieprzewidzianych wydatków. W czasach, gdy każde zaoszczędzone 100 zł liczy się w domowym budżecie, sensownie jest zweryfikować podejście do zakupów części zamiennych. Obecnie wiele elementów najtaniej oferowanych jest w internecie, jednak czy wybrać nowe, używane, a może czy za wszelką cenę szukać oryginalnych podzespołów - to trzeba po prostu wiedzieć.

Na kolejnych podstronach prezentujemy wybrane, często poszukiwane podzespoły wraz z radami.

Spis treści:

Układ napędowy

Turbosprężarka

Z powodu kosztów zużytą turbosprężarkę najczęściej poddaje się regeneracji. W przypadku turbin o zmiennej geometrii (większość turbodiesli) producenci twierdzą, że nie da się ich dobrze regenerować poza fabryką, ale warsztaty wykonują tę operację z powodzeniem na nieoryginalnych częściach.

                                                                                             UŻYWANA
Można kupić używaną turbosprężarkę, pod warunkiem, że jej ocenę przeprowadzi doświadczony mechanik, a sprzedający udzieli gwarancji (możliwość zwrotu). Ponieważ turbosprężarka jest elementem względnie łatwo (tanio) demontowalnym – takie rozwiązanie jest dopuszczalne.
Plusy:
+ w atrakcyjnej cenie można znaleźć egzemplarz w doskonałym stanie
Minusy:
- nie da się ocenić rzeczywistego stopnia zużycia
Volkswagen Passat 1.8T
Skoda Octavia 1.9 TDI
400 zł
500 zł
 
                                                                     REGENEROWANA - NASZ WYBÓR
To optymalne rozwiązanie, jeżeli chodzi o koszty i uzyskany efekt. Wbrew pozorom, turbosprężarka jest niezbyt skomplikowanym zespołem. Dobrze zregenerowane turbo będzie jak nowe. O powodzeniu decyduje doświadczenie osoby dokonującej regeneracji.
Plusy:
+ prawidłowo zregenerowane turbo jest jak nowe
Minusy:
- czasami turbo po nieudolnej regeneracji wymaga poprawek
Volkswagen Passat 1.8T
Skoda Octavia 1.9 TDI
700 zł
900 zł
 
                                                                                                NOWA
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK
Zakup nowej turbosprężarki to rozwiązanie dla tych, którzy nie mają czasu na poprawki i chcą minimum kłopotów. Co ciekawe, oryginalne nowe turbo, często są podzespołami po regeneracji, jednak wykonanej bezpośrednio przez producenta. Niestety, do niektórych modeli element ten potrafi kosztować nawet 8000 zł.
Tanie turbo sprzedawane jako nowe to w rzeczywistości artykuł po regeneracji. Nie ma nowych nieoryginalnych turbosprężarek.
Plusy:
+ zawsze 100-procentowa jakość
Plusy:
+ atrakcyjna cena
Minusy:
- czasami bardzo wysoka cena
Minusy:
- zwykle droższe rozwiązanie niż regeneracja
Volkswagen Passat 1.8T
Skoda Octavia 1.9 TDI
1800 zł
2200 zł
Volkswagen Passat 1.8T
Skoda Octavia 1.9 TDI
900 zł
900 zł

Silnik

Na rynku jest tak ogromna podaż silników używanych, że ich ceny w ostatnich latach bardzo spadły. Jednocześnie reżim technologiczny dla nowych elementów (szczególnie od diesli) wzrósł na tyle, że nie da się produkować części zamiennych "za pięć złotych".

                                                                            UŻYWANY - NASZ WYBÓR
W przypadku zdecydowanej większości samochodów, kupno silnika używanego jest rozsądniejszym rozwiązaniem niż naprawa lub kupno nowego. Najtaniej są sprzedawane tzw. słupki, czyli jednostki bez osprzętu, bo jeśli to nie jego dotyczy awaria, to można kupić właśnie taki „goły silnik” i przemontować dotychczas używany osprzęt. To sposób np. na zatartą jednostkę napędową.
Plusy:
+ na rynku są dostępne dobre silniki w atrakcyjnych cenach
Minusy:
- stan silnika można poznać dopiero po jego uruchomieniu
Toyota Corolla 1.6
Opel Vectra 1.9 CDTI
1000 zł
2000 zł
 
                                                                                          NAPRAWIANY
Naprawa główna praktykowana jest przede wszystkim w przypadku tzw. jednostek użytkowych (np. do busów). Gdy cena używanego silnika sięga 10-15 tys. zł, to rzeczywiście można się nad nią zastanawiać. Naprawa przywraca jednostce napędowej sprawność w stopniu prawie takim, jak to ma miejsce w nowym silniku. Jednak warunkiem jest dokładne przeprowadzenie obróbki.
Plusy:
+ silnik po remoncie głównym posłuży wiele lat
Minusy:
- po niechlujnej naprawie trwałość będzie bardzo ograniczona
Toyota Corolla 1.6
Opel Vectra 1.9 CDTI
3000 zł
6000 zł
 
                                                                                                NOWY
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK
Wymiana silnika na nowy jest praktykowana prawie wyłącznie w przypadku awarii zdarzających sie na gwarancji, gdy nie płaci za to klient. Powodem jest oczywiście cena. Warto wiedzieć jednak, że tzw. nowy silnik to jednostka fabrycznie regenerowana. W przypadku aut już nieprodukowanych – nowych silników zwykle nie ma.
Nie produkuje się zamienników oryginalnych, kompletnych jednostek napędowych (poza starszymi amerykańskimi V8), a jedynie zamienniki wybranych części oraz podzespołów do silników, i to tylko tych najczęściej podlegających wymianie.
Plusy:
+ przywrócenie jakości, jaką miała jednostka w nowym aucie
Plusy:
+ brak
Minusy:
- kosmiczne ceny, praktycznie bez względu na markę
Minusy:
- brak
Toyota Corolla 1.6
Opel Vectra 1.9 CDTI
brak
21 628 zł
Toyota Corolla 1.6
Opel Vectra 1.9 CDTI
brak
brak

Dwumasowe koło zamachowe

Według producenta jest elementem absolutnie nienaprawialnym, a nawet nierozbieralnym. Jednak w Polsce wiele warsztatów, z różnym skutkiem, naprawia te elementy. W przypadku niektórych jednostek praktykowana jest też wymiana koła dwumasowego na sztywne (np. ze starszych wersji silników).

                                                                                             UŻYWANE
To loteria. Można próbować ocenić stan koła po jego luzach, ale wewnętrzna korozja może zafałszować ocenę. Ponowny demontaż skrzyni i wymiana koła to stracone 400 zł.
Plusy:
+ to tanie rozwiązanie dla potrafiących wymieniać bez pomocy serwisu
Minusy:
- kondycja koła będzie znana dopiero po jego zamontowaniu do auta
Ford Focus 1.8 TDCi
Honda Accord 2.2 i-CTDi
400 zł
400 zł
 
                                                                                     REGENEROWANE
Do regeneracji używa się uniwersalnych sprężyn. Nie ma dostępu do oryginalnych tłumików drgań. Dlatego naprawa raz się udaje, a innym razem efekty są marne.
Plusy:
+ cena naprawy jest atrakcyjna
Minusy:
- niekontrolowane wibracje źle naprawionego koła będą niszczyć silnik i skrzynię biegów
Ford Focus 1.8 TDCi
Honda Accord 2.2 i-CTDi
700 zł
700 zł
 
                                                                                                NOWE
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR
To jedyne wyjście w przypadku bardziej egzotycznych marek, do których brak zamienników. W takim wypadku trzeba niestety zacisnąć zęby i płacić.
Większość kół dwumasowych produkuje ta sama firma, a więc zamiennik to... oryginał.
Plusy:
+ pierwszorzędna jakość; sporadycznie w ASO może być taniej niż poza autoryzowaną stacją
Plusy:
+ akceptowalna cena
Minusy:
- czasami bardzo wysoka cena
Minusy:
- dostępny nie do każdego modelu
Ford Focus 1.8 TDCi
Honda Accord 2.2 i-CTDi
2360 zł
4575 zł
Ford Focus 1.8 TDCi
Honda Accord 2.2 i-CTDi
940 zł
3600 zł

Skrzynia biegów

Dziś ani w Polsce, ani na Zachodzie nikt nie bawi się w naprawę skrzyń biegów, jeżeli nie jest to absolutnie niezbędne, albo gdy powód usterki jest błahy (typu: wyciek oleju spod uszczelniacza). Tak jak w przypadku silników, rządzi rynek wtórny. Tania skrzynia kosztuje 300-500 zł, a dobra 800 zł.

                                                                            UŻYWANA - NASZ WYBÓR
Gdy zepsuje się coś poważniejszego – najtaniej jest kupić używaną skrzynię. I nie chodzi tu o pęknięty korpus, ale nawet o zgrzytanie synchronizatorów. Ceny używanych skrzyń są zwykle przystępne.
Plusy:
+ atrakcyjna cena
Minusy:
- nie zawsze znany stan techniczny
Audi A4 1.9 TDI
BMW 320d E90
800 zł
600 zł
 
                                                                                          NAPRAWIANA
Rozwiązanie sensowne wtedy, gdy powód usterki jest znany i niezbyt poważny. Uwaga – części zwykle trzeba zamawiać w ASO.
Plusy:
+ wymiana głównych elementów przywraca pełną sprawność
Minusy:
- nie każdy warsztat to potrafi
Audi A4 1.9 TDI
BMW 320d E90
3000 zł
4000 zł
 
                                                                                                NOWA
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK
Tak jak w przypadku silnika, zakup nowej skrzyni biegów nie ma zwykle sensu ekonomicznego.
Nie ma zamienników skrzyń, podobnie jak nieoryginalnych części (poza uszczelkami).
Plusy:
+ zawsze najwyższa jakość
Plusy:
+ brak
Minusy:
- bywa niedostępna do starszych modeli samochodów
Minusy:
- brak
Audi A4 1.9 TDI
BMW 320d E90
25 000 zł
16 800 zł
Audi A4 1.9 TDI
BMW 320d E90
brak
brak

Podwozie

Elementy zawieszenia (wahacze itp.)

Na zachodzie Europy nikt nie myśli o stosowaniu używanych elementów zawieszenia, a nawet praktycznie nie istnieje pojęcie ich regeneracji. U nas jest rynek na elementy używane, ale w większości kupuje się nowe. Z kolei wśród właścicieli terenówek i aut sportowych praktykuje się przeróbki.

                                                                                             UŻYWANE
Polskie drogi są tak dziurawe, że używane wahacze, drążki reakcyjne czy sworznie zwykle są mocno wyeksploatowane. Jak najbardziej można natomiast myśleć o zakupie używanego elementu niepodlegającego zużyciu, jeżeli np. zerwał się gwint w zwrotnicy (a nowa jest bardzo droga).
Plusy:
+ atrakcyjna cena
Minusy:
- większość elementów jest zużyta i bardziej opłaca się po prostu kupić tani zamiennik
wahacz VW Golf IV
wahacz Citroën C4
50 zł
90 zł
 
                                                                                          NAPRAWIANE
Gdy dany model ma wymienne elementy wahacza, np. poduszkę i tuleję, to naprawa poprzez ich wymianę jest jak najbardziej uzasadniona. Jeżeli jednak brak dedykowanych elementów zamiennych, to zwykle nie warto naprawiać, bo efekt nie będzie dobry.
Plusy:
+ tam, gdzie są dostępne elementy wymienne, naprawa obniża koszty
Minusy:
- naprawa nieprzewidziana przez konstruktora nie ma sensu
wahacz VW Golf IV
wahacz Citroën C4
100 zł
200 zł
 
                                                                                                NOWE
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR
Oryginalne wahacze można kupić w ASO, ale czasami elementy z logo producenta są dostępne także w dużych hurtowniach (nieco taniej). Oryginalne elementy zwykle okazują się najtrwalsze.
Zamiennik to pojęcie dość szerokie. Tani element może już po 15 tys. km odmówić posłuszeństwa, ale poza ASO da się też kupić części wysokiej jakości, praktycznie takie, jak oryginały. Jest to optymalne rozwiązanie w większości przypadków.
Plusy:
+ brak problemów z jakością
Plusy:
+ atrakcyjna cena
Minusy:
- w przypadku mniej popularnych modeli – wysoka cena w ASO
Minusy:
- zwykle droższe rozwiązanie niż naprawa
wahacz VW Golf IV
wahacz Citroën C4
450 zł
420 zł
wahacz VW Golf IV
wahacz Citroën C4
150 zł
220 zł

Hamulce (tarcze i klocki)

Zgodnie z przepisami nie wolno montować używanych klocków i tarcz. Mimo tego handel kwitnie. Jedyną formą regeneracji jest przetaczanie tarcz i ma to sens wtedy, gdy relatywnie nowe elementy (np. po wjechaniu w wodę) uległy zwichrowaniu i zaczynają bić. Poza tym należy montować nowe części.

                                                                                             UŻYWANE
Nie powinno sie kupować używanych tarcz i klocków absolutnie w żadnej sytuacji.
Plusy:
+ atrakcyjna cena
Minusy:
- nieznana jakość, zagrożenie bezpieczeństwa
tarcza Fiat Panda
tarcza Opel Astra G
25 zł
25 zł
 
                                                                                     REGENEROWANE
Dopuszczalne jest wyłącznie przetaczanie zwichrowanych tarcz. Poza tym jakiekolwiek napraw klocków i tarcz nie powinno się przeprowadzać.
Plusy:
+ przetaczanie względnie nowych, zwichrowanych tarcz jest skuteczne
Minusy:
- inne naprawy zagrażają bezpieczeństwu
przetaczanie tarczy Fiat Panda
przetaczanie tarczy Opel Astra G
100 zł
100 zł
 
                                                                                                NOWE
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR
Oryginalne części są najlepsze, ale identycznej jakości można kupić także poza ASO.
Najlepsze rozwiązanie. Markowe tarcze czy klocki wcale nie muszą być drogie (szukaj w internecie).
Plusy:
+ doskonała jakość
Plusy:
+ atrakcyjna cena, bardzo szeroka oferta
Minusy:
- często zaskakująco wysoka cena elementów
Minusy:
- możliwość trafienia na bubel
tarcza Fiat Panda
tarcza Opel Astra G
110 zł
205 zł
tarcza Fiat Panda
tarcza Opel Astra G
od 50 zł
od 90 zł

Amortyzatory

Istnieją amortyzatory rozbieralne, naprawialne i w pełni regulowalne, ale są to elementy tzw. linii sportowej (np. Bilstein B6 czy B8). W typowym wykonaniu amortyzatory są nierozbieralne, nienaprawialne i jako zużyte nadają się do utylizacji. Czasami nowe można kupić wraz z usługą wymiany.

                                                                                             UŻYWANE
Ogólnie używanych amortyzatorów się nie kupuje. Praktycznie nie da się sprawdzić ich stanu, poza wyciekami.
Plusy:
+ atrakcyjna cena
Minusy:
- różny stopień zużycia na jednej osi jest dość niebezpieczny
Mercedes W210
Toyota Avensis II
500 zł
500 zł
 
                                                                                     REGENEROWANE
Obecnie to przeżytek. O ile regeneracja była kiedyś wykonywana dla amortyzatorów olejowych, to gazowych się już nie naprawia.
Plusy:
+ sensowne rozwiązanie tylko w sportowych amortyzatorach
Minusy:
- drogie w porównaniu z zamiennikami, brak oferty
Mercedes W210
Toyota Avensis II
brak
brak
 
                                                                                                NOWE
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR
Nowe amortyzatory kupione w ASO będą doskonałe, ale niezwykle drogie. Sporadycznie zdarzają się jednak atrakcyjne wyprzedaże stanów magazynowych, warto zawsze zapytać w ASO.
Podobnie jak hamulce, amortyzatory do większości modeli produkuje wiele firm. Są zamienniki różnej jakości, w szerokim zakresie cen. Nie ma najmniejszych problemów z dobraniem odpowiednich elementów. Polecamy dobre zamienniki.
Plusy:
+ optymalna jakość
Plusy:
+ atrakcyjna cena
Minusy:
- zwykle nieatrakcyjna cena
Minusy:
- zwykle droższe rozwiązanie niż regeneracja
Mercedes W210
Toyota Avensis II
5343 zł
1754 zł
Mercedes W210
Toyota Avensis II
850 zł
1200 zł

Opony

Choć panuje tendencja, aby odradzać kupno opon używanych, to jednak nie każda z nich musi być zła. Dla oszczędnych jest to rozwiązanie dopuszczalne. Warto jednak sprawdzić, czy zamiast kupować używane ogumienie, nie lepiej wybrać nowe, budżetowe. Odradzamy raczej kupno opon chińskich.

                                                                                             UŻYWANE
Przy wyborze używanych warto zwrócić uwagę nie tylko na bieżnik, ale i datę produkcji DOT na boku opony (cztery cyfry w owalu, oznaczające tydzień i rok). Nie warto kupować ogumienia starszego niż 5-letnie. Opony 10-letnie zwykle mają już bardzo twardą gumę i są śliskie. Warto sprawdzić od wewnątrz, czy nie ma śladów napraw wulkanizacyjnych.
Plusy:
+ zdarzają się ciekawe okazje
Minusy:
- mogą mieć ukryte wady
195/65 R15 (np. VW Golf)
225/55 R17 (np. Opel Insignia)
70 zł
150 zł
 
                                                                                        BIEŻNIKOWANE
Testy opon wykazują, że ogumienie bieżnikowane, nawet wzorowane na najlepszych bieżnikach, ma gorsze parametry niż najtańsze nowe opony. Poza tym stary karkas (wnętrze opony) może mieć uszkodzenia wewnętrzne. To ogumienie raczej do ruchu lokalnego.
Plusy:
+ atrakcyjne ceny
Minusy:
- znacznie gorsze własności niż opon nowych, nawet budżetowych
195/65 R15
225/55 R17
110 zł
170 zł
 
                                                                                                NOWE
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK - NASZ WYBÓR
Tylko do BMW, Mercedesa, rzadziej do Audi i Porsche można w miarę łatwo kupić opony dedykowane do aut tych marek. Poza tym opony kupowane czy w hurtowni, czy w ASO będą już uniwersalnymi (nie takimi, jakie są montowane w nowym aucie).
Praktycznie wszystkie sprzedawane w hurtowniach i internecie opony są uniwersalne (pasują do różnych marek). W wyborze dobrego ogumienia pomogą testy, publikowane np. w „Auto Moto” i „Motorze”.
Plusy:
+ idealne dopasowanie do auta
Plusy:
+ duża rozpiętość cen
Minusy:
- zwykle wyższa cena
Minusy:
- bez wyników testu trudno wybrać optymalne
195/65 R15
225/55 R17
brak dedyk. do Volkswagena
brak dedyk. do Opla
195/65 R15
225/55 R17
210 zł
700 zł

Nadwozie

Elementy blacharskie i zderzaki

Zasada powtarzana przez blacharzy i lakierników jest uniwersalna: lepiej wybrać używany błotnik czy zderzak i go polakierować niż męczyć się z dopasowywaniem zamiennika kiepskiej jakości. Warto o tym pamiętać, jeżeli z powodu ceny przy zakupie nie wchodzą w rachubę części oryginalne.

                                                                            UŻYWANE - NASZ WYBÓR
Oryginalny, używany błotnik czy maska będą idealnie dopasowane i najlepiej zabezpieczone przed korozją. Co ważne, czasami można trafić na właściwy kolor i nie trzeba lakierować. Podobnie zderzak: najlepiej kupić dobry, używany.
Plusy:
+ przystępne ceny, bardzo wysoka jakość
Minusy:
- czasami konieczność usunięcia drobnych uszkodzeń
błotnik Fiat Grande Punto
zderzak Renault Clio III
100 zł
350 zł
 
                                                                                          NAPRAWIANE
Możliwość naprawy ograniczają uszkodzenia oraz koszty. Pęknięty zderzak można kleić, a elementy blacharskie wyklepać. Ale nie zawsze jest to opłacalne.
Plusy:
+ profesjonalna naprawa daje doskonały efekt wizualny
Minusy:
- ślady napraw to oznaki wypadkowej przeszłości auta
błotnik Fiat Grande Punto
zderzak Renault Clio III
300 zł
300 zł
 
                                                                                                NOWE
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK
Nowa oryginalna część zawsze będzie idealnie dopasowana, ale trzeba będzie ją lakierować (ok. 350 zł za element). To rozwiązanie dobre np. przy likwidacji szkody przez ubezpieczyciela.
Zwykle jakość zamienników jest marna. Blachy są źle dopasowane i rdzewieją, a zderzaki łatwiej pękają. Trzeba doliczyć 300 zł za lakierowanie.
Plusy:
+ doskonała jakość
Plusy:
+ atrakcyjna cena
Minusy:
- wysoka cena, brak lakieru
Minusy:
- przeważnie marna jakość wykonania
błotnik Fiat Grande Punto
zderzak Renault Clio III
421 zł
1022 zł
błotnik Fiat Grande Punto
zderzak Renault Clio III
160 zł
530 zł

Reflektory

Drogi reflektor to zwykle dobry reflektor, a tani zazwyczaj ma jakość adekwatną do ceny. Prawie nigdy zamiennik nie zbliża się jakością do oryginalnego, o ile nie produkuje go renomowana firma. Dlatego to kolejna grupa, w której warto spojrzeć łaskawym okiem na elementy używane, jeżeli nie stać nas na nowe oryginalne.

                                                                            UŻYWANE - NASZ WYBÓR
Można wybrać używany reflektor w idealnym stanie - to rozwiązanie znacznie lepsze niż tani zamiennik. Należy zwrócić uwagę, czy mocowania nie są połamane.
Plusy:
+ dobra cena, często dobra jakość
Minusy:
- ryzyko wady ukrytej
Skoda Fabia II
Nissan Navara
180 zł
320 zł
 
                                                                                     REGENEROWANE
Regeneracja ma sens w przypadku aut, których reflektory maja fabryczną wadę (np. ksenony w Toyocie Avensis) lub trudno dostać używane czy zamienniki. Profesjonalna naprawa obejmuje regenerację odbłyśnika i polerowanie klosza.
Plusy:
+ profesjonalna regeneracja daje doskonały efekt
Minusy:
- czasami taniej kupić używany w dobrym stanie
Skoda Fabia II
Nissan Navara
200 zł
1030 zł
 
                                                                                                NOWE
ORYGINAŁ
ZAMIENNIK
To najlepsza jakość w najwyższej cenie. Z oczywistych względów rozwiązanie nie dla każdego.
Markowy zamiennik – tak. W przypadku taniego jakość świecenia będzie zła.
Plusy:
+ najwyższa jakość
Plusy:
+ atrakcyjna cena
Minusy:
- bardzo wysoka cena
Minusy:
- słabe światło
Skoda Fabia II
Nissan Navara
540 zł
1030 zł
Skoda Fabia II
Nissan Navara
280 zł
300 zł

Marcin Klonowski

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas