Jakie samochody sprawiają najmniej problemów?

Amerykańska organizacja J.D. Power podzieliła się wynikami kolejnego już badania satysfakcji klientów. W nietypowym rankingu niezawodności, ósmy raz z rzędu(!), tryumfował Lexus.

Jakie auta sprawiają najmniej problemów właścicielom?
Jakie auta sprawiają najmniej problemów właścicielom?Jacek DomińskiReporter

Tegoroczne badanie to już 30. edycja zestawienia grupującego producentów i oferowane przez nich pojazdy wg poziomu zadowolenia nabywców.

Ankieterzy J.D. Power skupiają się na samochodach w wieku do trzech lat. Obszerna lista pytań (177 problemów uszeregowanych w ośmiu kategoriach) dotyczy poziomu zadowolenia z pojazdu w ostatnich dwunastu miesiącach.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że nie jest to typowe zestawienie mówiące o poziomie niezawodności. Użytkownicy nowych aut rzadko skarżą się bowiem na poważne usterki silnika, skrzyni biegów czy zawieszenia. Większość zgłaszanych przez nich problemów dotyczy np. niestabilnego działania elektroniki pokładowej (np. zawieszające się radio). Duża cześć ma też charakter indywidualnej oceny, z którą nie muszą zgadzać się inni użytkownicy (jak np. "nieintuicyjna obsługa", zbyt słaby poziom wygłuszenia itd).

Nie zmienia to jednak faktu, że ogólna liczba problemów przypadających na daną markę lub pojazd pozwala stwierdzić, które z nich najcelniej trafiają w gusta kupujących. Zestawienie daje więc względne pojęcie o szeroko pojętej jakości zarówno samych aut, jak i obsługi serwisowej.

Ostateczna lista powstaje w oparciu o liczbę problemów przypadających na 100 zarejestrowanych egzemplarzy danego pojazdu. Zwycięski Lexus może się pochwalić wynikiem 106 PP, co oznacza że na 100 samochodów japońskiej marki ankietowani zgłaszali średnio 106 problemów.

Drugie miejsce, z wynikiem 108 PP, zajęły ex aequo, Porsche i Toyota. W pierwszej piątce znalazły się też: 4. Chevrolet (115 PP) i 5. Buick (118 PP).

Do zestawienia dziesięciu najwyżej ocenionych producentów trafiły jeszcze kolejno: 6. Mini (119 PP), 7. BMW (122 PP), 8. ex aequo Audi i Hyundai (124 PP) i 10. Kia (126 PP).

A jak prezentują się wyniki w poszczególnych segmentach amerykańskiego(!) rynku?

Najmniej problematyczne samochody miejskie to zdaniem J.D. Power: Chevrolet Sonic, Hyundai Accent i Nissan Versa.

Wśród aut kompaktowych zwyciężyły: Buick Verano, Toyota Corolla i Chevrolet Cruze.

W kategorii "sportowych kompaktów" nagrodzono: Mini Coopera i Mazdę MX-5 Miatę.

Osobną kategorię stanowiły "kompakty premium". Zwyciężyły w niej: Lexus ES przed Audi A5 oraz Audi A4.

Polskich nabywców mogą też zainteresować wyniki w kategorii minivanów czy samochodów segmentu premium. W pierwszej zwyciężyły: Kia Soul oraz Toyota Prius Verso. W drugiej: BMW serii 5 przed Audi A7 i Mercedesem klasy E.

Za najlepsze małe suvy uznano: Volkswagena Tiguana, Buicka Encore oraz Kię Sportage. W kategorii "małe suvy premium" zwyciężyły: Audi Q3 i BMW X1.

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas