Jaki dywanik?
Oto 6 rzeczy, na które zwrócić uwagę przy zakupie dywanika samochodowego.
Motor
Odpowiedni kształt
Warto zacząć poszukiwania od produktu uniwersalnego, którego kształt pasuje do kilku modeli samochodów - można go wyszukać za pomocą katalogu. Jeśli producent informuje, że dywanik jest przeznaczony do konkretnego pojazdu, można przyjąć, że będzie w miarę dobrze pasował. Dywaniki uniwersalne sprzedawane są na sztuki, dzięki czemu to najoszczędniejsza opcja - porządny gumowy dywanik kierowcy można kupić za niecałe 20 zł.Motor
Data produkcji auta
Dywaniki przeznaczone do konkretnego modelu sprzedawane są w kompletach, a co za tym idzie – większa jest ich cena (ok. 80 zł za solidny gumowy zestaw do popularnego modelu). Gwarantują jednak optymalne dopasowanie do auta. Należy jednak pamiętać o dacie produkcji auta, bo np. przesunięcie dźwigni wlewu paliwa przy okazji liftingu sprawi, że dywanik nie będzie optymalnie dopasowany.Motor
Neutralny zapach
Jeśli chodzi o dywaniki gumowe lub wykonane z tworzywa sztucznego, nieprzyjemny zapach może być jednym z największych problemów – zwłaszcza przy nagrzanym wnętrzu. W przypadku niektórych jest to wręcz nie do zniesienia. Przed zakupem warto więc powąchać dywanik – jeśli wydziela zbyt intensywny zapach, lepiej zrezygnować z takiego produktu.Motor
Jakość materiału
Jakość jest szczególnie ważna w przypadku dywaników tekstylnych. Należy zwrócić uwagę na gęstość włókien, bo najtańsze produkty (za ok. 30 zł za komplet) są bardzo delikatne. Dywaniki droższe, za ok. 100 zł za komplet, są zwykle bardziej „zbite”. Warto zamówić tekstylny dywanik szyty na miarę – za zbliżoną cenę można wybrać produkt w odpowiednim kolorze, z obszyciem za pomocą ściegu, tasiemki czy skóry, a także z napisem na życzenie.Motor
Sposób mocowania
W przypadku auta wyposażonego w fabryczne mocowania w podłodze nie ma problemu. Jeśli auto nie ma żadnych tego typu zabezpieczeń, można je zamontować we własnym zakresie - zestaw tzw. "stoperów" (kółka mocowane w dywaniku i kołki wkręcane w wykładzinę podłogową, bez konieczności przewiercania blachy) kosztuje ok. 10 zł. Przy zakupie dywaników często dodawany jest gratis.Motor
Wysokość brzegów
W naszym klimacie (częste deszcze, śnieg, a co za tym idzie – sporo błota) bardzo dobrze sprawdzają się dywaniki korytkowe. Różnią się one między sobą wysokością burt. Niższe są co prawda bardziej estetyczne, ale wyższe są praktyczniejsze. Łatwiej jest je wyjąć do czyszczenia bez rozsypywania/ rozlewania zawartości. Ważne! Dywaniki nie mogą blokować pedałów.Motor
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Andrzej Bieńkowski