Jak wyczuć luz na drążku kierowniczym? Objawy awarii i wymiana
Luz na drążku kierowniczym to usterka, której nie można bagatelizować. Stuki, hałas lub inne podejrzane oznaki zużycia w układzie kierowniczym powinny skutkować szybką wizytą u doświadczonego mechanika, który szybko zlokalizuje ich przyczynę.
Spis treści:
Końcówka drążka kierowniczego to element, który - w dużym uproszczeniu - łączy kierownicę (ściślej - przekładnię kierowniczą) z kołami, umożliwiając w ten sposób ich skręt. Z racji tego, że w czasie jazdy pozostaje w niemal ciągłym ruchu, zwykle dość szybko ulega awarii. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj również model oraz rocznik auta. Gigantyczny wpływ na trwałość końcówek drążków kierowniczych ma chociażby rozmiar ogumienia.
Problemy z luzem na drążku kierowniczym pojawiają się częściej w autach, które jeżdżą głównie w mieście. Dlaczego? Podjazdy pod wysokie krawężniki oraz mocne kręcenie kierownicą na postoju przyczyniają się do szybszego zużycia się elementów układu kierowniczego.
Czym objawia się luz na drążku kierowniczym?
Teoretycznie kierowca ze znajomością mechaniki jest w stanie samodzielnie wyczuć luzy na drążkach kierowniczych. Te ujawniają się najczęściej przy krótkich, energicznych (szarpiących) ruchach kierownicą. Niestety w praktyce taka diagnoza jest mało efektywna. Jedynie wizyta na warsztacie lub w stacji kontroli pojazdów pozwala dobrze zdiagnozować problem. Przyczyn stuków czy wyczuwalnego na kierownicy luzu może być wiele, jak chociażby zużycie wewnętrznych elementów przekładni kierowniczej.
Należy także regularnie kontrolować poszczególne elementy i nasłuchiwać dźwięków wydobywających się z auta. Do najbardziej niepokojących sygnałów należą:
- stukanie dochodzące z okolic przedniego zawieszenia - to jedne z najczęstszych symptomów uszkodzenia elementów układu kierowniczego;
- wibracje i luzy kierownicy - w przypadku tych objawów należy się upewnić, czy dotyczą one usterek końcówek drążka kierowniczego, a nie kół czy opon;
- opóźniona reakcja pojazdu na delikatne ruchy kierownicą
- pogorszony komfort jazdy - m.in. słabsze tłumienie wybojów (odczuwalne szarpanie kierownicą)
Kiedy wymienić drążek kierowniczy?
Końcówki drążków kierowniczych to jedne z najczęściej zużywających się elementów układu kierowniczego, ale - na szczęście - wciąż pozostają one jednymi z najtańszych. Według specjalistów warto je zmieniać po ok. 50-60 tys. przejechanych kilometrów lub częściej przy niesprzyjających warunkach, jak choćby w pojazdach, które poruszają się zwłaszcza w ruchu miejskim.
Kontrole układu kierowniczego powinny odbywać się regularnie w sprawdzonych warsztatach samochodowych - chodzi przecież o bezpieczeństwo i precyzję prowadzenia pojazdu. Wszelkie stuki, hałasy czy drgania powinny zwrócić szczególną uwagę kierowcy i skłonić nas do wizyty u mechanika.
Luzu na drążku kierowniczym nie można bagatelizować, ponieważ może to doprowadzić do poważnej awarii całej układu kierowniczego, nawet w czasie poruszania się auta. Jest to szczególnie niebezpieczne, ponieważ wpływa bezpośrednio na brak kontroli nad pojazdem.
Wymiana drążka kierowniczego a ustawienie zbieżności
Po dokonaniu wymiany końcówki drążka kierowniczego konieczne jest sprawdzenie i regulacja zbieżności kół na stanowisku pomiarowym do obsługi geometrii zawieszenia. Podczas naprawy ulega zmianie ustawienie kół, co może bezpośrednio wpływać na tor jazdy samochodu i jego sposób prowadzenia.
Podczas wymiany drążka kierowniczego należy zwrócić uwagę także na inne elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Te podzespoły w aucie są niezwykle ważne, ponieważ wpływają na bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania.
***