Jak samodzielnie wymienić tarcze i klocki hamulcowe? Poradnik

Michał Janiszyn

Michał Janiszyn

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych nie jest bardzo skomplikowanym zadaniem, jednak trzeba to robić starannie, metodycznie i dokładnie
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych nie jest bardzo skomplikowanym zadaniem, jednak trzeba to robić starannie, metodycznie i dokładnie123RF/PICSEL

Prawidłowa wymiana tarcz i klocków hamulcowych jest kluczowa dla bezpieczeństwa

Graniczne zużycie klocków widać gołym okiem dzięki specjalnym rowkom. Zużyte tarcze będą miały wyraźny rant.
Graniczne zużycie klocków widać gołym okiem dzięki specjalnym rowkom. Zużyte tarcze będą miały wyraźny rant.123RF/PICSEL

Nie we wszystkich autach wymienisz tarcze i klocki hamulcowe

Jakie narzędzia przydadzą się do wymiany tarcz i klocków?

  • Podnośnik do samochodu
  • Kobyłki - do bezpiecznego podparcia samochodu
  • Klucz do kół
  • Klucz dynamometryczny (dokręcanie śrub z odpowiednim momentem jest wyjątkowo ważne)
  • Zestaw kluczy do zacisków (ampulowe, torxy, płaskie, nasadowe)
  • Klucz grzechotka (do kluczy nasadowych)
  • Narzędzie do wciskania (rozpierania lub wkręcania) tłoczków w zacisku - tu można sobie poradzić domowymi sposobami, jednak lepiej zastosować profesjonalne narzędzie
  • Szczotka druciana, papier ścierny
  • Preparat do mycia hamulców
Nowe tarcze i klocki zdecydowanie poprawią jakość i skuteczność hamowania
Nowe tarcze i klocki zdecydowanie poprawią jakość i skuteczność hamowania123RF/PICSEL

Jak wymienić klocki i tarcze hamulcowe - krok po kroku

  1. Po dostaniu się do zacisków i tarcz warto skorzystać z chemii typu WD40, by ułatwić odkręcenie zapieczonych śrub. Kolejny krok to zdjęcie zacisku (pozostawiamy przykręcone przewody hamulcowe) i usunięcie starych klocków. Zacisk zabezpieczamy tak, aby nie wisiał na przewodach hamulcowych - najlepiej podwiesić go w taki sposób, by przewód hamulcowy nie był nadmiernie napięty czy wygięty. Czasem klocki zablokowane są dodatkową blaszaną prowadnicą lub sprężyną dbającą o odpowiednie ustawienie - to ważne aby jej nie zgubić, ani nie zapomnieć jej ponownie zamontować. Klocki z czujnikami zużycia są dodatkowo wpięte wtyczką w układ elektryczny - należy ją rozpiąć.
  2. Jeśli wymieniamy również tarcze należy ją zdemontować. Czasem demontaż tarczy wymaga również odkręcenia jarzma zacisku, co bywa trudne ze względu na zwykle mocno zapieczone śruby. Jeśli to się nie uda, lepiej powierzyć zadanie mechanikowi. Czasem jednak tarcza (po odkręceniu śrubki pozycjonującej ją na piaście - zwykle krzyżak lub torx) wychodzi bez konieczności demontażu jarzma. Śruby jarzma warto potraktować WD40 przed próbą odkręcenia - może to ułatwić zadanie.
  3. Po wyjęciu tarczy oczyszczamy powierzchnię piasty (chemia, szczotka druciana, a nawet papier ścierny), tak, aby nowa tarcza dobrze przylegała do piasty. Pod żadnym pozorem nie smaruj piasty żadnym smarem (miedzianym czy grafitowym) - to błąd który popełnia wielu domorosłych mechaników. Jeśli używamy szczotki drucianej, uważajmy by nie uszkodzić gumowych elementów - przewodów hamulcowych, kołnierza tłoczka hamulcowego, czy osłony przegubu. Jeśli będziemy wykonywać zamaszyste ruchy łatwo zaczepić ostrymi drutami o gumowe elementy i doprowadzić do ich przedziurawienia lub rozerwania.
  4. Zanim założymy tarczę warto użyć też specjalnej chemii do czyszczenia hamulców (brake cleaner) i dokładnie umyć zacisk oraz jego okolice z pyłu hamulcowego. Możemy użyć do tego niewielkiego pędzla, lub starek szczoteczki do zębów. Po umyciu możemy spłukać zacisk wodą i wytrzeć go do sucha. Dzięki temu zacisk dłużej zachowa sprawność. Używając narzędzia do wkręcenia tłoczka, wciskamy go z powrotem w korpus zacisku tak, aby nowy, znacznie grubszy klocek zmieścił się w zacisku i możliwe było założenie całego zestawu na tarczę.
  5. Zanim założymy zacisk na tarczę mocujemy w nim klocki. Nowe klocki powinny mieć tzw. blaszki montażowe, które pomagają odpowiednio ustawić klocek i pilnują aby nie wypadł lub nie wysunął się z zacisku. Blaszki wciskamy do tłoczka.
  6. Teraz wszystko przebiega w odwrotnym kierunku. Zakładamy tarczę dokładnie dopasowując ją i zabezpieczając śrubą zabezpieczającą, montujemy jarzmo (jeśli było demontowane), później zacisk wraz z klockami, pilnując aby ułożenie klocków było odpowiednie. Nie zapominajmy o wpięciu wtyczek, a także założeniu blachy sprężynującej pozycjonującej klocki. Ważne jest dokręcenie wszystkiego z odpowiednim momentem obrotowym (momenty znajdziesz w instrukcji serwisowej).
Zauważalny rant na tarczach hamulcowych świadczy o ich zużyciu.
Zauważalny rant na tarczach hamulcowych świadczy o ich zużyciu.123RF/PICSEL

Sprawdź hamulce przed jazdą