Jak rozpoznać dobry serwis samochodowy?

Fachowe, terminowe, niedrogie – takie serwisy naprawdę istnieją. Po czym poznać, że trafiliśmy na jeden z nich?

Nikt nie lubi, gdy podczas pracy patrzy mu się na ręce, ale w porządnym serwisie klient ma pełny wgląd w zakres wykonanych czynności.
Nikt nie lubi, gdy podczas pracy patrzy mu się na ręce, ale w porządnym serwisie klient ma pełny wgląd w zakres wykonanych czynności.Motor

Sprawdzony przez lata mechanik to skarb. Zna samochód, z którym musi się "mierzyć", zdiagnozuje trudną, nieoczywistą usterkę, a nie będzie wymieniał wszystko po omacku, nie "zedrze" z kierowcy, gdy przyjdzie do płacenia rachunku. Gdzie takiego szukać?

Najlepiej zacząć od szybkiej sondy wśród znajomych, ewentualnie sprawdzić na forach internetowych - często można tam znaleźć informacje o polecanych warsztatach w okolicy. Czasem takie metody nie dają jednak efektu i solidnego serwisu trzeba poszukać we własnym zakresie. Stuprocentowo pewnych metod niestety nie ma, ale są oznaki, które pozwalają mieć nadzieję na wysoki poziom świadczonych usług.

Najważniejszy jest personel

Serwis to przede wszystkim ludzie. Dobrze jest, gdy ich doświadczenie zawodowe obejmuje pracę w autoryzowanych stacjach obsługi. Wbrew obiegowym opiniom ASO nie zajmują się wyłącznie przeglądami nowych samochodów i wymianami całych podzespołów w razie awarii. Kontakt z wieloma autami tej samej marki pozwala na ich dokładnie poznanie i radzenie sobie z nawet nietypowymi usterkami. Uczy także pracy z wykorzystaniem określonych procedur, korzystania ze specjalistycznych narzędzi czy diagnostyki - ogólnie podnosi profesjonalizm. Przydaje się to zwłaszcza wtedy, gdy objawy usterki nie wskazują jednoznacznie na jej przyczynę - a przecież to ustalenie źródła awarii jest zwykle najtrudniejsze. Z wymianą części pójdzie już łatwiej.

Liczące się szczegóły

Ważne jest także podejście do klienta. Właściwie od razu widać, czy mechanik jest komunikatywny, czy też robi wrażenie osoby chcącej naciągnąć kierowcę na jak największe koszty. Pyta o to, jak długo jeździmy tym autem? Czy coś wcześniej się z nim działo? Czy po prostu ustawia samochód w rogu placu? Od razu można się domyślić, w którym przypadku naprawa zostanie wykonana w miarę niedrogo i na czas, a kiedy zostanie wymieniona masa niepotrzebnych części, a na auto czekać trzeba będzie tygodniami. Takich symptomów jest zresztą więcej.

SPRAWDŹ PRZED PRZYJĘCIEM AUTA

– Czy mechanik ma ubezpieczenieUbezpieczenie OC zapewni ochronę na wypadek zniszczenia auta na placu, błędów popełnionych przez mechanika czy stłuczek podczas jazdy próbnej. Warto sprawdzić zakres ochrony i aktualność polisy.

Ubezpieczenie OC od działalności. Kosztuje niewiele, a mimo to wielu mechaników go nie wykupuje. W razie problemów trudno wtedy odzyskać pieniądze.Motor

– Czy sprawdzana jest historia samochodu

Kilka pytań o objawy usterek, tryb eksploatacji auta, wcześniejsze awarie pozwala określić zakres prac, a jednocześnie dobrze świadczy o zaangażowaniu mechanika. Jednocześnie może on spisać dane identyfikacyjne auta, co umożliwi wcześniejsze zamówienie części.

– Czy wyznaczany jest dokładny termin wizyty

Precyzyjny termin wizyty dobrze świadczy o warsztacie w kilku względach, np. pokazuje przywiązanie do organizacji pracy, świadczy o dużym zainteresowaniu klientów, zwiększa szansę na wykonanie pracy w terminie - przecież inni już czekają w kolejce.

Wypełniony grafik dobrze mówi o reputacji warsztatu. Interes się kręci, zadowoleni klienci regularnie wracają.Motor

SPRAWDŹ W TRAKCIE TRWANIA NAPRAWY

– Czy w serwisie jest porządek

Chodzi o zachowanie podstawowego ładu. Odkładanie narzędzi na miejsce mówi sporo o przykładaniu się mechanika do pracy. Jest też szansa, że po montażu/wymianie części nie zostaną przysłowiowe "śrubki".

– Czy spisywany jest kosztorys

Mechanik powinien na piśmie przygotować spis planowanych czynności wraz z szacunkowym kosztem i terminem ich wykonania. Powinien też sporządzić protokół przyjęcia auta, określający jego stan, poziom paliwa, przebieg itp.

– Czy wnętrze zabezpieczone jest przed zabrudzeniem

Owinięcie folią kierownicy czy położenie pokrowców na fotele powinno być nawykiem dla mechanika. Usuwanie zabrudzeń ze smarów z wnętrza to niepotrzebny wysiłek.

Brudna kierownica, poplamione fotele – to źle świadczy o serwisie. A zabezpieczenie przed tym jest bardzo proste.Motor

– Czy dodatkowe naprawy są konsultowane z klientem

Podczas każdej naprawy może pojawić się konieczność wykonania dodatkowych prac. Ważne, żeby decyzja o tym, wraz z określeniem wyższej stawki za naprawę, została podjęta w porozumieniu z klientem.

Poszerzenie zakresu napraw czy wybór marki części wpływa na koszt naprawy. Powinno być to ustalone z klientem.Motor

SPRAWDŹ PRZY ODBIORZE AUTA

– Czy zwracane są zużyte części/resztki płynów

Oczywiście nie ma obowiązku ich odbierać, ale pokazanie wymontowanych części dowodzi, że rzeczywiście zostały wymienione, a resztki płynów eksploatacyjnych mogą zostać wykorzystane na dolewki. Tym bardziej, że i tak zostały już opłacone.

– Czy wydawany jest spis wykonanych czynności

Dokładny wykaz wymienionych części i spis wykonanych czynności sporządzony na piśmie to dobre zabezpieczenie na wypadek ewentualnych reklamacji. Będzie wiadomo, za co odpowiada serwis, a co zostało uszkodzone bez związku z wcześniejszą naprawą.

Pokazanie uszkodzeń i wytłumaczenie klientowi, dlaczego należało wykonać określone czynności, eliminuje podejrzenia o naciąganie.Motor

PODSUMOWANIE

Oczywiście zdarzają się warsztaty, w których na pierwszy rzut oka strach zostawić auto, a mechanicy nie mówią ani słowa, a mimo to przyjeżdżają do nich klienci nawet z innych serwisów z najbardziej beznadziejnymi przypadkami. Jednak trafienie w takie miejsce przez przypadek, bez polecenia, jest praktycznie niemożliwe. Lepiej zdać się na trzeźwy ogląd sytuacji i od przypadkowych mechaników "złotych rączek" uciekać jak najdalej.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała, archiwum; "Motor" 47/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas