Jak jeździć hybrydą za półdarmo? Nowy wymiar samochodów na LPG
Samochody hybrydowe uchodzą za pojazdy ekologiczne i ekonomiczne: nie marnują energii cieplnej pochodzącej z hamowania, tylko wykorzystują ją do ładowania baterii. Mówiąc o autach hybrydowych, najczęściej myślimy o pojazdach zasilanych benzyną. Nie każdy jednak wie, że hybryda może być jeszcze bardziej eko, a to dzięki instalacji LPG.
Samochody hybrydowe cieszą się nieustannie rosnącą popularnością. Nic w tym dziwnego: taki rodzaj napędu jest opłacalny, a przy tym mniej szkodliwy dla środowiska. Jeszcze kilkanaście lat temu pierwsze hybrydy uchodziły bardziej za ciekawostkę technologiczną i odstraszały wysokimi cenami. Obecnie znajdziemy na rynku modele znacznie bliższe możliwościom finansowym przeciętnego Kowalskiego. W pierwszym kwartale 2019 roku w Polsce zarejestrowano 6,5 tys. nowych aut hybrydowych - o 22 proc. więcej, niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że jazda hybrydą może być jeszcze bardziej opłacalna. Nowoczesne warsztaty oferują usługę instalowania w samochodach hybrydowych napędu na LPG. Takiemu rozwiązaniu z pewnością powinni przyjrzeć się kierowcy, którzy szukają oszczędności, a przy tym zależy im, by samochód był ekologiczny.
Hybryda na LPG - sposób na oszczędność
Powszechnie wiadomo, że gaz LPG jest mniej kaloryczny niż benzyna, dlatego spalamy go szybciej. Jednocześnie jednak obydwa paliwa znacznie różnią się w kosztach: cena gazu jest niższa o ponad 50 proc. Obecnie za litr E95 zapłacimy w województwie mazowieckim 5,20 zł, podczas gdy taka sama ilość gazu kosztuje 2,15 zł.
- Jeśli poruszamy się samochodem, który spala 7 litrów na 100-kilometrowej trasie, jadąc na benzynie wydamy 35 zł. Samochód hybrydowy przejedzie tę samą odległość za ok. 25 zł. Kilka złotych mniej wyniesie koszt przejechania 100 kilometrów tradycyjnym autem w gazie. Natomiast w przypadku samochodu hybrydowego z napędem LPG możemy obniżyć koszty do około 12 zł na 100 km - mówi Piotr Bartnik, kierownik warsztatu firmy AG Centrum zajmującej się produkcją, dystrybucją oraz montażem instalacji autogaz marki Zenit.. - Po pięciu latach użytkowania i rocznym przebiegu 20 tys. km, taka instalacja daje oszczędność nawet do 13 tys. zł - wylicza ekspert.
materiały promocyjne
Ekologia ma znaczenie
Już nie tylko ekolodzy, ale również politycy biją na alarm - z naszym klimatem jest coraz gorzej, musimy jak najszybciej ograniczyć emisję dwutlenku węgla. Wbrew krążącym opiniom samochody elektryczne wcale nie oszczędzają naszego środowiska, przynajmniej nad Wisłą, gdzie wciąż energię czerpiemy z węgla. To rozwiązanie można nazywać ekologicznym w państwach, w których energię pozyskuje się z odnawialnych źródeł. U nas rozwiązaniem przyjaznym dla środowiska jest korzystanie z gazu LPG. Według danych Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego samochody z instalacją gazową emitują ponad 20 razy mniej tlenków azotu niż pojazdy poruszające się wyłącznie na benzynę. Z kolei na stronie Polskiej Organizacji Gazu Płynnego możemy przeczytać, że: "LPG emituje o około 20 proc. mniej dwutlenku węgla niż olej opałowy i o 50 proc. mniej niż węgiel".
Montaż instalacji LPG
W samochodach poruszających się na gaz przeważnie w miejscu na koło zapasowe zamontowana jest butla. Z kolei do silnika doprowadzone są przewody, wtryskiwacze, parownik i sterownik. Warto wiedzieć, że bardzo ważny dla poprawnego działania instalacji jest dobór komponentów. Mechanik powinien dopasować je do rocznika i modelu samochodu, budowy i parametrów silnika.
- Popularne auta hybrydowe mają prosty układ zasilania, który bardzo dobrze pracuje na zasilaniu gazowym. Montaż odbywa się w taki sam sposób, jak dla benzynowego wtrysku pośredniego - mówi Piotr Bartnik, montażysta instalacji Zenit. Ci, którzy twierdzą, że samochody jeżdżące na gaz są bardziej awaryjne, prawdopodobnie trafili do złego warsztatu.
Według raportu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego w ubiegłym roku aż 13,8 proc. Polaków jeździło na LPG, po naszych drogach porusza się ponad 3 mln samochodów z instalacją gazową. Jesteśmy liderem w Europie, jeśli chodzi o wykorzystanie tej ekologicznej energii napędowej. Warto zatem pójść z duchem czasu i przyjrzeć się możliwościom oferowanym przez nowoczesne, jeszcze bardziej ekologiczne rozwiązanie.
Artykuł powstał we współpracy z firmą AG Centrum, producentem instalacji Zenit Autogas Systems