Jak działają przyciski na włącznikach sygnalizacji świetlnej?
Żółte przełączniki sygnalizacji świetlnej dla pieszych stosowane są coraz powszechniej tam, gdzie ruch pieszych jest niewielki, a ciągłe przełączanie się sygnalizacji świetlnej mogłoby powodować zatory na jezdni. Dzięki prostemu rozwiązaniu zielone światło zapala się tylko na życzenie, po uprzednim wciśnięciu przycisku na przełączniku. Niewiele osób jednak wie, że poza głównym przyciskiem na przełączniku umieszczono także dodatkowe, które mają pomóc osobom niedowidzącym i niewidomym w bezpiecznym pokonaniu przejścia dla pieszych.
Po co są przyciski na przejściach dla pieszych?
Na wielu skrzyżowaniach w Polsce stosuje się żółte przełączniki sygnalizacji świetlnej, które są przeznaczone dla pieszych i rowerzystów. Dzięki nim zielone światło dla pieszych zapalane jest tylko wtedy, gdy faktycznie zachodzi taka potrzeba, to jest wtedy, gdy na przejściu rzeczywiście czeka pieszy. Pozwala to zwiększyć przepustowość skrzyżowania, bo zielone światło na przejściu zapala się tylko na życzenie pieszego. Nowocześniejsze urządzenia nie wymagają nawet wciskania przycisku, stosuje się bowiem fotokomórki, które wykrywają, że ktoś czeka na przejście.
Co ciekawe, jak wyjaśnił swego czasu prezydent Poznania, na niektórych skrzyżowaniach przyciski dla pieszych są co prawda zamontowane, ale w ciągu dnia nie wpływają one na pracę sygnalizacji świetlnej, która cyklicznie uruchamia zielone światło na przejściu. W trakcie pandemii koronawirusa w wielu miastach urządzenia zostały zresztą wyłączone i nie wiadomo, czy ich działanie zostało przywrócone. Na niektórych skrzyżowaniach przełączniki sygnalizacji świetlnej funkcjonują dopiero w godzinach wieczornych, kiedy ruch samochodowy zmniejsza się.
Ukryte przyciski na przełącznikach sygnalizacji
Większość pieszych pewnie nie zdaje sobie sprawy, że poza głównym przyciskiem na przełączniku sygnalizacji znajdują się także dodatkowe, które mają pomóc osobom niewidomym i niedowidzącym. Często pod głównym przyciskiem montuje się także dodatkowy, który uruchamia sygnalizację dźwiękową i wibracyjną - pozwalają one zorientować się osobom z dysfunkcją wzroku, kiedy możliwe jest wkroczenie na przejście.
Kolejnym udogodnieniem dla osób niewidomych i niedowidzących jest plan przejścia dla pieszych umieszczony z boku przełącznika w wersji dotykowej. Dzięki niemu osoba niepełnosprawna może się zorientować, jak zbudowane jest przejście, przez ile jezdni prowadzi, w którym miejscu umieszczone są wysepki itd. Dodatkowo, często stosuje się także elementy ułatwiające przejście wbudowane w chodnik, na przykład płyty z ryflami (zgrubieniami). Przed samą jezdnią stosuje się także kostkę naprowadzającą w kolorze żółtym z charakterystycznymi wypustkami. Kolejnymi ułatwieniami są także płyty ostrzegające, które umieszcza się wszędzie tam, gdzie osoba niewidoma musi podjąć decyzję (np. o zmianie kierunku ruchu) lub narażona jest na niebezpieczeństwo (np. przed schodami lub drzwiami).