Fakty i mity o alufelgach
O alufelgach mówi się, że są droższe i mniej odporne na odkształcenia od stalowych, ale za to poprawiają chłodzenie hamulców. Jak jest naprawdę?

1. Felgi z aluminium nie nadają się na nasze dziurawe drogi

Obręcze stalowe są bardziej miękkie i podatne na uszkodzenie od aluminiowych, ale tańszy i łatwiejszy jest proces ich regeneracji. Plastyczność w przypadku alufelg jest ich zaletą, nie wadą. Podczas niewielkiego uderzenia obręcz aluminiowa się odkształci, ale nie pęknie. Dzięki temu powietrze z opony nie uchodzi tak gwałtownie, a zatem jesteśmy w mniejszym stopniu narażeni na nagłą zmianę toru jazdy samochodu i związane z tym zagrożenie.
2. Obręcze aluminiowe są lżejsze od stalowych

Proces produkcji i wymogi konstrukcyjne felgi aluminiowej sprawiają, że zawiera ona więcej materiału, a w efekcie może być nieco cięższa od obręczy stalowej. Obecnie do produkcji najwyższej jakości felg aluminiowych wykorzystuje się technologię Flow-Forming, która polega na operacji walcowania kół po ich odlaniu. Dzięki temu możliwe staje się osiągnięcie nie tylko niewielkiej wagi obręczy, ale też podwyższonej wytrzymałości konstrukcji.
3. Alufelgi lepiej odprowadzają ciepło z hamulców niż stalowe

Choć nie jest to podstawowa funkcja, jaką z założenia ma pełnić felga aluminiowa, to w znaczący sposób wpływa ona na wentylację układu hamulcowego. Wynika to przede wszystkim z materiału, z jakiego jest wykonana. Aluminium jest bowiem dobrym przewodnikiem ciepła - odbiera je z tarcz hamulcowych i tym samym przyczynia się do ich szybszego schłodzenia.
4. Stalówki są tańsze od felg aluminiowych

Z reguły felgi aluminiowe są sprzedawane z kompletnym zestawem montażowym. W przypadku felg stalowych często musimy dokupić odpowiednie śruby bądź nakrętki do ich montażu. Z myślą o estetyce auta, powinniśmy przygotować się na inny wydatek - kołpaki. O cenie alufelg w głównej mierze decyduje jakość. Te z najwyższej półki kosztują nawet kilka-, kilkanaście tysięcy złotych, ale wiele renomowanych produktów można dostać w przystępnych cenach. Kupując felgi, warto wybierać produkty potwierdzone certyfikatem TÜV i PIMOT-u.
5. Mniejsze obręcze zwiększają komfort jazdy

Niewątpliwie im wyższy profil opony, tym bardziej komfortowa jazda, ale również mniej pewne prowadzenie samochodu w zakrętach. Z uwagi na fatalną jakość naszych dróg, warto wspomnieć, że większa felga w komplecie z niskoprofilową oponą zawsze bardziej narażona jest na uszkodzenia, bo ogumienie nie chroni jej tak, jak ma to miejsce w przypadku opon wysokoprofilowych.