Dlaczego niemieckie taksówki są beżowe? Tajemnica „budyniu” wyjaśniona
Niemieckie taksówki od wielu lat mają charakterystyczny, beżowy kolor. Powodów dla których zdecydowano się właśnie na taką barwę jest kilka, a „budyniowa” rewolucja rozpoczęła się jeszcze w latach 70.
Widząc niektóre taksówki można od razu stwierdzić, z jakiego kraju lub miasta pochodzą. Żółte taksówki, niegdyś Fordy, a obecnie np. Nissany czy Toyoty, to od lat symbol Nowego Jorku, z kolei "black cabs", czyli tzw. hackney carriage, to domena Londynu i innych brytyjskich miast. W Niemczech prawie wszystkie taksówki mają beżowy kolor, który zaczęto stosować w 1971 roku. Co ciekawe, obecnie firmy taksówkarskie mogą korzystać z aut w innym kolorze, ale większość jest przywiązana do tradycyjnego beżu.
Taksówki w Niemczech
Początkowo taksówki w Niemczech miały mieć czarny lakier, ale z uwagi na to, że bardziej widać na nim niewielkie zabrudzenia oraz dlatego, że czarne auta szybciej się nagrzewają wybrano kolor beżowy, a konkretnie RAL 1015. Na te barwy zdecydowano się też dlatego, bowiem jest to lakier niespotykany w przypadku prywatnych aut, w przeciwieństwie do czarnego. W ten sposób niemieckie taksówki dobrze wyróżniają się na ulicach, co ułatwia znalezienie transportu. Niegdyś taksówki niemieckie miały fabryczny, beżowy kolor, obecnie w wielu przypadkach stosuje się po prostu folię w kolorze "majonezu". Szacuje się, że w Niemczech jest ponad 50 tysięcy taksówek.
Kolory taksówek na świecie
Czarne, londyńskie taksówki czy żółte taksówki nowojorskie to nie jedyne charakterystyczne barwy dla tego typu pojazdów. Do 2012 roku obowiązkową taksówką w Mexico City był VW (często Garbus), który, z uwagi na zielone barwy, nazywano "krokodylami" lub "zielonymi papużkami". Z kolei w Tokio taksówki mają kolor biały, co wiąże się z tamtejszą oceną estetyki. W marokańskich miastach takich jak Marrakesz czy Agadir taksówki mają z kolei kolor czerwony.