Czy wspólnota mieszkaniowa może zakazać parkowania aut elektrycznych?

Właściciele aut elektrycznych nadal mogą korzystać z kilku przywilejów, które mają ułatwić im życie. Okazuje się jednak, że niektórzy prywatni właściciele parkingów podziemnych decydują się na wprowadzenie zakazu wjazdu takich samochodów. Argumentują to ryzykiem powstania trudnego w ugaszeniu pożaru. Czy taki zakaz może też wydać np. wspólnota mieszkaniowa?

Niektórzy właściciele parkingów podziemnych decydują się na wprowadzenie zakazu wjazdu aut elektrycznych.
Niektórzy właściciele parkingów podziemnych decydują się na wprowadzenie zakazu wjazdu aut elektrycznych.Mateusz Kotowicz/REPORTEREast News

Wraz z upowszechnianiem się aut elektrycznych (powolnym, ale jednak) coraz częściej podnoszone są kwestie związane z ich bezpieczeństwem, głównie dotyczącym problemów z ich ugaszeniem w razie wystąpienia pożaru. To fakt - auta elektryczne mogą płonąć inaczej niż modele spalinowe, ale według dostępnych statystyk do ich pożarów dochodzi rzadziej niż w przypadku modeli spalinowych.

Oczywiście w tym wypadku można też wziąć pod uwagę, że auta elektryczne są stosunkowo młode, więc niemal każdy taki pożar jest dość szeroko opisywany w mediach, z kolei nikt za bardzo nie przywiązuje wagi do pożarów (np. samozapłonów) starszych aut spalinowych.

Przepisy dotyczące miejsc do ładowania aut elektrycznych na parkingach

Jedną z największych barier dla rozwoju elektromobilności w Polsce jest wciąż niewystarczająca infrastruktura ładowania. Znalezienie wolnego miejsca do podłączenia auta może być wyzwaniem, szczególnie dla osób mieszkających w blokach, gdzie dostęp do gniazdek w garażach wielostanowiskowych jest ograniczony.

Na szczęście sytuacja ta ma się wkrótce zmienić. Ustawa o elektromobilności nakłada na deweloperów obowiązek zapewnienia odpowiednio mocnych przyłączy w garażach nowo budowanych bloków. To rozwiązanie ułatwi mieszkańcom instalację prywatnych ładowarek i zwiększy komfort użytkowania aut elektrycznych.

Kolejnym krokiem w rozwoju infrastruktury będzie obowiązek montowania ładowarek na parkingach o co najmniej 20 miejscach, należących do obiektów niemieszkalnych i wyłączonych z definicji małych i średnich przedsiębiorstw. Rozwiązanie to, wchodzące w życie 1 stycznia 2025 roku, zapewni kierowcom elektryków możliwość ładowania podczas załatwiania spraw na mieście, robienia zakupów czy korzystania z różnych usług.

Jak więc do tych nowych regulacji mają się zakazy wydawane przez prywatnych właścicieli parkingów w Polsce? Wstępu na nie zakazały już m.in. obiekty takie jak Wodny Park Warszawianka czy gdańska galeria Madison.

Zakazy wjazdu na parking dla aut elektrycznych. Czy są legalne?

W polskim prawie brak jest przepisów regulujących parkowanie aut elektrycznych w garażach budynków wielorodzinnych. Kwestia ta pozostaje zatem w gestii właścicieli lub zarządców, którzy odpowiadają za bezpieczne użytkowanie obiektu.

Zgodnie z art. 61 prawa budowlanego to oni decydują o ewentualnych zakazach korzystania z pojazdów elektrycznych na terenie obiektu. W przypadku zarządzonych przez polskie firmy zakazów najczęściej podnoszoną kwestią jest oczywiście ta związana z bezpieczeństwem i trudnością gaszenia ewentualnego pożaru oraz dużym zagrożeniem dla pozostałych części budynku. Osoby trzecie zobowiązane są do stosowania się do wprowadzonych reguł lub rezygnacji z korzystania z takich obiektów.

Sytuacja staje się bardziej skomplikowana w przypadku garaży podziemnych we wspólnotach mieszkaniowych. Mieszkańcy, będący często użytkownikami aut elektrycznych, mają prawo współdecydować o sposobach korzystania z nieruchomości wspólnych.

W praktyce spotykamy się już z uchwałami wspólnot wprowadzającymi zakazy parkowania elektryków w garażach podziemnych.

Czy wspólnota mieszkaniowa może zakazać parkowania aut elektrycznych w garażu?

Teoretycznie tak, ale sprawa jest skomplikowana i zależy od wielu czynników. Zgodnie z prawem, członkowie wspólnoty mieszkaniowej mogą uchwałą określić sposób korzystania z nieruchomości wspólnej. Oznacza to, że wspólnota może wprowadzić zakaz wjazdu określonych pojazdów do garażu podziemnego, w tym aut elektrycznych. Jednakże właściciel "elektryka", który jest członkiem wspólnoty, może zaskarżyć uchwałę, jeśli uważa, że narusza ona jego interesy. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie sąd.

Jak widać, brak przejrzystych przepisów może prowadzić do nieporozumień i konfliktów. Najogólniej mówiąc, prywatni właściciele parkingów mają prawo do ustanawiania własnych regulaminów, zawierających np. zapisy o zakazie wjazdu pojazdów z określonej grupy. Sprawa jest bardziej skomplikowana w przypadku parkingów wspólnot mieszkaniowych, gdzie o werdykcie może zdecydować głosowanie mieszkańców.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas