Czy fotoradary wpływają na bezpieczeństwo?

W ostatnim czasie o fotoradarach jest bardzo głośno. Ich zwolennicy i przeciwnicy przerzucają się argumentami za i przeciw ich ustawianiu. Czy fotoradary faktycznie są ważnym elementem w walce z piratami drogowymi?

Fotoradary działają. Ale punktowo / Fot: Stanisław Kowalczuk
Fotoradary działają. Ale punktowo / Fot: Stanisław KowalczukEast News

W 2012 roku najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w województwie śląskim - 4659, nieco mniej w województwach małopolskim (3901) i łódzkim (3899).

Województwo śląskie, które przoduje w tym zestawieniu, posiada także stosunkowo dużą w skali kraju liczbę fotoradarów. Wyprzedzają je w tej kwestii tylko mazowieckie i wielkopolskie. W województwie mazowieckim fotoradarów jest najwięcej, a mimo to liczba wypadków znacznie przekracza 2 tysiące rocznie.

Najmniej wypadków z kolei miało miejsce, w województwach, w których fotoradarów jest najmniej - podlaskim (766 wypadków), opolskim (796) oraz lubuskim (803). Pojawia się więc pytanie o skuteczność fotoradarów.

Czy fotoradary działają?

Operatorzy systemu Yanosik przeprowadzili badanie, które wykazało, że fotoradary spełniają swoją rolę tylko na małym odcinku drogi.

- W oparciu o dane pochodzące z urządzeń GPS znajdujących się w autach naszych użytkowników przeprowadziliśmy analizę zachowań kierowców w pobliżu fotoradarów. - mówi Agnieszka Kaźmierczak z Yanosik.pl. - Wynika z niej, że zwalniają oni dość gwałtownie na ok. 50 metrów przed fotoradarem, po czym zaraz po jego minięciu zwiększają prędkość. De facto fotoradary spowalniają więc kierowców tylko na odcinku około 200-300 metrów. Dodatkowo fotoradary paradoksalnie mogą przyczyniać się do wypadków, ze względu na opisane wyżej zachowanie kierowców, które zaburza płynność jazdy i może powodować stłuczki.

Informacja prasowa (moto)

Nowość: Odcinkowy pomiar prędkości

Problem ten ma wyeliminować nowy rodzaj pomiaru - odcinkowy pomiar prędkości. Zmierzy on czas w jakim samochód pokona dany fragment drogi i na tej podstawie określi średnią prędkość z jaką się on poruszał. Jeśli będzie ona za wysoka, kierowca otrzyma mandat.

Kierowcy, którzy boją się, że mogliby nieznacznie przekroczyć prędkość na takim odcinku, mogą skorzystać z pomocy aplikacji mobilnych, które uchronią ich od mandatu - Dodaliśmy do naszej aplikacji mobilnej opcję pokazywania średniej prędkości z jaką pokonuje się odcinek oraz graficzne ostrzeżenie o przekroczeniu dozwolonej na nim prędkości - mówi A. Kaźmierczak.

A co z fotoradarami?

Wątpliwości odnośnie ustawiania fotoradarów nie brakuje. Wielu kierowców uważa, że nierzadko fotoradary ustawione są w miejscach, które wcale tego nie wymagają. W odpowiedzi na takie opinie Główny Inspektorat Transportu Drogowego udostępnił na możliwość zaznaczenia na mapie fotoradarów, które zdaniem kierowców ustawione są nieodpowiednio.

Informacja prasowa (moto)

Pojawiają się jednak też pytania o to, czy jest sens ustawiania fotoradarów. Kara pieniężna nie na każdym robi wrażenie. Ponadto mandaty wystawione na podstawie zdjęć z fotoradaru otrzymuje się zaocznie, co za tym idzie nie ma tutaj możliwości zatrzymania kierowcy popełniającego wykroczenie i złapania np. nietrzeźwych kierowców, którzy mogą jechać dalej i tak czy owak doprowadzić do wypadku.

Być może więc lepszym rozwiązaniem byłoby skupienie się przede wszystkim na działaniach prewencyjnych poprzez zwiększanie świadomości kierowców, niż dopracowywaniu systemu ich karania?

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas