Często jeździsz na rezerwie, bo tankujesz za 50 zł? To kosztowny nawyk
Tankujesz, jak w tym kawale, zawsze za 50 zł i często jeździsz na rezerwie, więc ceny paliw cię nie interesują? Jazda na rezerwie może prowadzić do licznych problemów, które mogą nie tylko uszkodzić samochód, ale także narazić kierowcę na nieprzyjemne sytuacje.
Ile wynosi rezerwa paliwa?
W momencie, gdy wskaźnik paliwowy osiąga oznaczenie rezerwy, w baku pozostaje zazwyczaj około 5-10 litrów paliwa. Im większe auto, tym rezerwa zwykle jest większa. Częsta jazda z niskim poziomem paliwa w baku nie jest zdrowa dla elementów układu paliwowego, dlatego zaleca się, aby zbiornik był wypełniony w co najmniej 25%, a jazda na rezerwie nie była codziennością, tylko wyjątkiem.
Jazda na rezerwie - problemy
Jednym z głównych problemów związanych z jazdą na rezerwie jest ryzyko zanieczyszczenia układu paliwowego. W miarę jak poziom paliwa w baku spada, wszelkie zanieczyszczenia, które zgromadziły się na dnie, mogą zostać wciągnięte do układu paliwowego. Osady, rdza, a także inne zanieczyszczenia mogą zatykać filtr paliwa, a w skrajnych przypadkach uszkodzić wtryskiwacze. Konsekwencje tego mogą być kosztowne i czasochłonne w naprawie. Objawami, które powinny zwrócić naszą uwagę jest nierówna praca silnika i chwilowy brak mocy.
Dodatkowo, pompa paliwowa, która odpowiada za dostarczanie paliwa do silnika, może zostać uszkodzona podczas jazdy na rezerwie. Pompa paliwowa znajduje się zazwyczaj w baku i jest chłodzona przez paliwo. Gdy poziom paliwa jest niski, pompa nie jest odpowiednio chłodzona, co może prowadzić do jej przegrzewania i w końcu awarii. Koszt wymiany pompy paliwowej może wynieść od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Przez jazdę na oparach może też dojść do zapowietrzenia układu paliwowego, co w konsekwencji może prowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.
Zapowietrzenie silnika w przypadku aut z silnikiem benzynowym nie stanowi takiego kłopotu jak w przypadku diesli. Te pierwsze wystarczy zatankować i silnik powinien się uruchomić Niestety, w wypadku silnika wysokoprężnego może nie odpalić i konieczne będzie holowanie auta.
Kolejnym aspektem, który warto wziąć pod uwagę, jest nieprzewidywalność wskaźnika poziomu paliwa. Wskaźniki te mogą być niedokładne, szczególnie w starszych samochodach. W rzeczywistości, poziom paliwa może być niższy niż wskazuje wskaźnik, co zwiększa ryzyko niespodziewanego zatrzymania pracy silnika. Ponadto, warunki drogowe, takie jak jazda pod górę lub w dużym korku, mogą wpłynąć na zużycie paliwa, co sprawia, że ocena rzeczywistej ilości paliwa w baku staje się trudniejsza, a poziom paliwa w zbiorniku spada szybciej.
Jazda na rezerwie - podsumowanie
Z ekonomicznego punktu widzenia, regularne jeżdżenie na rezerwie może prowadzić do większych wydatków związanych z naprawami i konserwacją samochodu. Uszkodzenia pompy paliwowej, filtrów czy wtryskiwaczy mogą wymagać kosztownych wizyt w serwisie, których można łatwo uniknąć, utrzymując odpowiedni poziom paliwa w baku - co najmniej 25% jego pojemności. .
Podsumowując, jazda samochodem na rezerwie to ryzykowna praktyka, która przysparza jeszcze dodatkowego stresu. Warto pamiętać, że np. za zatrzymanie auta w Niemczech na autostradzie z powodu braku paliwa dostaniemy mandat.