Coś wyje w aucie? Podpowiadamy, jak samemu rozpoznać źródło awarii
Pojawienie się wycia zwiastuje usterkę auta. Jak poznać, które elementy trzeba wymienić?
Każdy uruchomiony samochód wydaje wiele odgłosów, które są dla kierowców naturalne i nie wzbudzają ich zainteresowania. Jednak gdy podczas jazdy, a nawet postoju, pracy auta zaczyna towarzyszyć wycie, świadczy to o usterce któregoś z podzespołów.
Takiej sytuacji nie powinno się bagatelizować, ponieważ w większości przypadków wyjący element z czasem ulega całkowitemu zepsuciu, co prowadzi do znacznie poważniejszej awarii. Np. gdy stanie łożysko w rolce napinacza czy pompie wody, zerwaniu ulega pasek rozrządu, co wiąże się z koniecznością kosztownego remontu głowicy silnika.
W wielu przypadkach nawet mniej doświadczeni kierowcy mogą samodzielnie postawić wstępną diagnozę. Często za charakterystyczne wycie mogą odpowiadać zlokalizowane niedaleko od siebie elementy, jednak w różnych warunkach odgłos ten może się zmieniać
CO WYJE I JAK TO ZLOKALIZOWAĆ?
ALTERNATOR
Wycie z alternatora oznacza zużycie łożysk wałka wirnika. W celu diagnostyki należy zdemontować pasek.
Jak rozpoznać:
- odgłos słyszalny jest nawet po zakręceniu koła pasowego ręką
- wycie nasila się wraz z obrotami
UWAGA
Wyjące łożysko prowadzi do zablokowania alternatora. Wtedy auto traci ładowanie, a pasek ulega zerwaniu. Przestają funkcjonować pozostałe agregaty napędzane paskiem, a dalsza jazda jest niemożliwa.
KOMPRESOR KLIMATYZACJI
Odgłosy wycia świadczą o zużyciu łożyskowania. Kompresor jest elementem rozbieralnym, a łożyska można wymienić.
Jak rozpoznać:
- wycie słyszalne po zakręceniu za koło pasowe
- na wycie nie ma wpływu załączanie kompresora
TO MUSISZ WIEDZIEĆ
Łożysko znajduje się przed sprzęgiełkiem i wycie utrzymuje się też po wyłączeniu kompresora.
ŁOŻYSKA W PIASTACH KÓŁ
Zużycie łożysk w piastach kół to jeden z częstszych powodów wycia podczas jazdy. W takim przypadku odgłos może występować jedynie w określonym przedziale prędkości oraz zmieniać natężenie na zakrętach.
Jak rozpoznać:
- wycie słyszalne po zakręceniu kołem (po podniesieniu auta)
- możliwy luz na kole
- zmiana natężenia wycia wraz ze zmianą kierunku jazdy
TO MUSISZ WIEDZIEĆ
W przypadku wielu samochodów nie jest możliwa wymiana samego łożyska. Element jest zintegrowany z piastą, co podnosi koszty naprawy.
PODPORA WAŁU NAPĘDOWEGO
Problem dotyczący samochodów z napędzaną tylną osią. Odgłosy pojawiają się wraz ze zużyciem łożyska podpory wału.
Jak rozpoznać:
- wycie spod auta podczas jazdy
- odgłos zmienia się wraz ze zmianą prędkości jazdy
- wycie nie jest uzależnione od obrotów ani obciążenia silnika
UWAGA
Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory może prowadzić do uszkodzenia innych elementów wału napędowego. Jego wymiana jest często bardzo droga.
ROLKI PASKÓW
Zużycie łożysk w rolkach prowadzących czy napinających paski objawia się charakterystycznym wyciem spod maski.
Jak rozpoznać:
- wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu
- odgłos uzależniony od obrotów silnika
UWAGA
Zaniedbanie wyjących rolek jest niebezpieczne w przypadku rozrządu. Prowadzi do zerwania paska i kosztownej naprawy.
TYLNY MOST
Zużycie tylnego mostu najbardziej słyszalne jest podczas przyspieszania.
Jak rozpoznać:
- wycie uzależnione od obciążenia
- wycie zmienia się w zależności od tego, czy się przyspiesza, czy hamuje silnikiem
TO MUSISZ WIEDZIEĆ
Zwykle wycie mostu nie grozi unieruchomieniem auta.
PODPORA PÓŁOSI NAPĘDOWEJ
Zużyte łożysko podpory półosi wydaje podobne odgłosy jak w przypadku łożyska piasty koła. Różnicą jest brak wpływu zmiany kierunku jazdy na wydawany odgłos. Podpora znajduje się na dłuższej półosi, czyli w większości przypadków przy prawym kole.
Jak rozpoznać:
- wycie towarzyszy obracaniu się koła
- odgłos zależy od prędkości
- wycie nie zmienia się wraz ze zmianą kierunku jazdy
TO MUSISZ WIEDZIEĆ
Wycie z podpory półosi często mylone jest z usterką łożyska koła, dlatego kupno części powinno być poprzedzone diagnostyką na podnośniku.
POMPA WSPOMAGANIA
Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania.
Jak rozpoznać:
- wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą
- odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręką za koło pasowe
UWAGA
Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie, mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą.
SKRZYNIA BIEGÓW
Wycie świadczy o zużyciu kół zębatych w skrzyni biegów. Często jest spowodowane zbyt niskim stanem oleju.
Jak rozpoznać:
- wycie na konkretnym biegu
- wycie ustające po wciśnięciu sprzęgła
- odgłos zmienia się podczas przyspieszania i hamowania silnikiem
TO MUSISZ WIEDZIEĆ
Jeżeli w skrzyni brakowało oleju, to po naprawieniu nieszczelności trzeba go wymienić. W starym oleju zwykle są opiłki metalu.
POMPA CIECZY CHŁODZĄCEJ
Uszkodzenie łożyska pompy wody często jest spowodowane zbyt mocnym naciągiem paska napędzającego.
Jak rozpoznać:
- wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu
- wycie zależne od obrotów silnika
- odgłos niezależny od obciążenia silnika
UWAGA
Nie powinno się bagatelizować wycia pompy wody. W większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu, a z czasem może spowodować jego zerwanie.
OPONY
Wycie opon często jest mylone z odgłosem uszkodzonego łożyska. W tym przypadku hałas nie zmienia się podczas zmiany kierunku jazdy.
Jak rozpoznać:
- wycie dochodzące z zewnątrz pojazdu
- odgłos zależny od szybkości jazdy, często występujący tylko w określonym zakresie prędkości
- wyciu opon najczęściej towarzyszy ich nierównomierne zużycie (tzw. wyząbkowanie)
TO MUSISZ WIEDZIEĆ
Jeżeli w aucie zaczynają wyć opony i wyczuwalne jest wyząbkowanie bieżnika, świadczy to o usterce układu kierowniczego lub zawieszenia. Zakładanie nowych opon przed naprawą auta nie ma sensu.
Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: autor, Robert Magdziak; "Motor" 41/2017