Co w aucie piszczy?

Benzynowy silnik Alfy Romeo pracuje jak diesel? Prawdopodobnie słychać zużyty wariator.
Benzynowy silnik Alfy Romeo pracuje jak diesel? Prawdopodobnie słychać zużyty wariator.Alfa Romeo

Hałasy, które mogą oznaczać awarię – konieczna interwencja mechanika

  • Uderzanie metalu o metal, zwłaszcza przy dodawaniu gazu, dźwięki przypominające potrząsanie skarbonką.Przyczyna: Nadmierne luzy zaworów, wynikające z braku regulacji lub usterki hydraulicznego regulatora. Ewentualnie oznaka zużywającego się łańcucha rozrządu. Może zajść konieczność wymiany całego układu napędu rozrządu. 
  • Głośny pisk, zwykle cichnący po rozruchu.Przyczyna: Prawdopodobnie efekt zużycia paska napędu osprzętu silnika (tzw. paska klinowego, wielorowkowego). Po jego zerwaniu samochód stanie - góra po paru kilometrach. Podobne dźwięki (choć już ciągłe, a nie tylko po rozruchu) wydawać może zbyt mocno naciągnięty pasek rozrządu. 
  • Głuche uderzenia, "chrobot" przede wszystkim zaraz po dodaniu gazu.Przyczyna: Prawdopodobnie zużyte panewki. 
  • Wyraźne, zwykle pojedyncze uderzenia przy uruchamianiu silnika, a także przy dodawaniu i odejmowaniu gazu.Przyczyna: Zużyte elementy metalowo-gumowe mocujące silnik i skrzynię biegów (tzw. poduszki).
  • Stuki przy przejeżdżaniu przez nierówności.Przyczyna: Może ich być wiele: od zużytych sworzni, końcówek drążków, łączników stabilizatorów lub tulei wahaczy po uszkodzenia sprężyn i amortyzatorów. 
  • Stukot przy skręconych kołach podczas ruszania i manewrów na parkingu.Przyczyna: Uszkodzenia przegubów napędowych. 
  • Wycie narastające wraz z prędkością jazdy.Przyczyna: Uszkodzenie łożyska koła. Jeśli odgłos nasila się przy skręcie w prawo, chodzi zapewne o łożysko w lewym kole, a jeśli przy skręcie w lewo - o łożysko w kole prawym.
  • Głośna praca, warczenie.Przyczyna: Wszelkie nieszczelności, zwykle na połączeniach poszczególnych elementów układu wydechowego lub w zniszczonych tłumikach. 
  • Uderzanie elementów układu wydechowego o nadwozie.Przyczyna: Uszkodzone elementy mocujące (wieszaki gumowe i metalowe).

Hałasy, z powodu których cierpi komfort jazdy

  • Skrzypiąca tablica przyrządów, panel centralny.Przyczyna: Marna jakość montażu fabrycznego, znaczne zużycie całego samochodu.Co dalej: Odgłosów trudno się pozbyć, konieczne byłoby rozbieranie poszczególnych paneli i montaż dodatkowych izolacji. W praktyce więcej można przy tym narobić dodatkowych szkód niż zyskać. 
  • Skrzypiąca roleta i półka bagażnika.Przyczyna: Wady konstrukcyjno-materiałowe zastosowanych elementów lub ich nieprawidłowy montaż na zawiasach i prowadnicach.Co dalej: Najpierw trzeba się upewnić, że wszystko jest poprawnie zamocowane. Jeśli tak, a problem pozostał, można postarać się o wykonanie dodatkowych podkładek wykonanych np. z filcu. 
  • Skrzypiące fotele.Przyczyna: Ocieranie się elementów konstrukcji siedzeń.Co dalej: można spróbować przesmarować prowadnice i mechanizmy regulacji położenia foteli.
  • Gwizd narastający wraz z prędkością jazdy.Przyczyna: nieprawidłowo zamontowany bagażnik dachowy, antena.Co dalej: sprawdzić mocowanie elementów na dachu. Hałas może generować też antena. To właśnie dlatego niektórzy producenci używają anten w kształcie przypominającym wiertło, co ma redukować zawirowania. W praktyce wystarczy czasami zmienić kąt jej nachylenia, by dolegliwości ustały. 
  • Szum narastający wraz z prędkością jazdy.Przyczyna: niewielkie uchylenie jednej z szyb bocznych, zużyte uszczelki w drzwiach lub oknach.Co dalej: zamknąć szybę, wymienić uszczelki.
  • Terkotanie zależne od prędkości jazdy.Przyczyna: kamyczek wciśnięty w bieżnik opony.Co dalej: sprawdzić ogumienie i usunąć kamień. Uwaga! Taki sam odgłos może wydawać wbity w oponę gwóźdź. 
  • Głuchy szum, zależny od prędkości jazdy.Przyczyna: niewłaściwe ciśnienie w oponach.Co dalej: sprawdzić, czy nie ma "kapcia"; na stacji benzynowej skontrolować ciśnienie. 
  • Piszczące hamulce.Przyczyna: konstrukcja klocków hamulcowych.Co dalej: zastosować klocki innej marki.