Co w aucie piszczy?

Niektóre dźwięki wydawane przez samochód doprowadzają do szału. Co może być ich źródłem? Czy zwiastują wizytę w serwisie?

Benzynowy silnik Alfy Romeo pracuje jak diesel? Prawdopodobnie słychać zużyty wariator.
Benzynowy silnik Alfy Romeo pracuje jak diesel? Prawdopodobnie słychać zużyty wariator.Alfa Romeo

Są kierowcy, którym nawet najcichszy nietypowy odgłos pojawiający się w czasie jazdy włącza czerwoną lampkę ostrzegawczą. Za wszelką cenę starają się odkryć jego pochodzenie i zlikwidować problem w zarodku. Są też i tacy, którym żaden, choćby najbardziej dokuczliwy, dźwięk wydaje się nie przeszkadzać, jeżdżą tak długo, aż od auta coś nie odpadnie. Co lepsze?

Jak zwykle, warto zachować umiar. Nie powinno nikogo dziwić, że z czasem (i rosnącym przebiegiem) samochód przestaje pracować tak idealnie, jak w momencie wyjazdu z fabryki. Wszystko się zużywa. Nie znaczy to jednak, że auto ma prawo przypominać grzechotkę.

Ignorowanie niektórych odgłosów może prowadzić do kosztownych awarii. Hałas i towarzyszące mu wibracje są doskonałym narzędziem diagnostycznym, pozwalającym na wczesne wykrycie uszkodzonych lub zużytych elementów. Warto więc wsłuchać się w to, co "mówi" nasze auto. Niektóre dźwięki zwiastują konieczność szybkiej wizyty w warsztacie, inne są oznaką mniej istotnych problemów, z którymi czasem trzeba się pogodzić.

Hałasy, które mogą oznaczać awarię – konieczna interwencja mechanika

Silnik

  • Uderzanie metalu o metal, zwłaszcza przy dodawaniu gazu, dźwięki przypominające potrząsanie skarbonką.Przyczyna: Nadmierne luzy zaworów, wynikające z braku regulacji lub usterki hydraulicznego regulatora. Ewentualnie oznaka zużywającego się łańcucha rozrządu. Może zajść konieczność wymiany całego układu napędu rozrządu. 
  • Głośny pisk, zwykle cichnący po rozruchu.Przyczyna: Prawdopodobnie efekt zużycia paska napędu osprzętu silnika (tzw. paska klinowego, wielorowkowego). Po jego zerwaniu samochód stanie - góra po paru kilometrach. Podobne dźwięki (choć już ciągłe, a nie tylko po rozruchu) wydawać może zbyt mocno naciągnięty pasek rozrządu. 
  • Głuche uderzenia, "chrobot" przede wszystkim zaraz po dodaniu gazu.Przyczyna: Prawdopodobnie zużyte panewki. 
  • Wyraźne, zwykle pojedyncze uderzenia przy uruchamianiu silnika, a także przy dodawaniu i odejmowaniu gazu.Przyczyna: Zużyte elementy metalowo-gumowe mocujące silnik i skrzynię biegów (tzw. poduszki).

Podwozie

  • Stuki przy przejeżdżaniu przez nierówności.Przyczyna: Może ich być wiele: od zużytych sworzni, końcówek drążków, łączników stabilizatorów lub tulei wahaczy po uszkodzenia sprężyn i amortyzatorów. 
  • Stukot przy skręconych kołach podczas ruszania i manewrów na parkingu.Przyczyna: Uszkodzenia przegubów napędowych. 
  • Wycie narastające wraz z prędkością jazdy.Przyczyna: Uszkodzenie łożyska koła. Jeśli odgłos nasila się przy skręcie w prawo, chodzi zapewne o łożysko w lewym kole, a jeśli przy skręcie w lewo - o łożysko w kole prawym.

Wydech

  • Głośna praca, warczenie.Przyczyna: Wszelkie nieszczelności, zwykle na połączeniach poszczególnych elementów układu wydechowego lub w zniszczonych tłumikach. 
  • Uderzanie elementów układu wydechowego o nadwozie.Przyczyna: Uszkodzone elementy mocujące (wieszaki gumowe i metalowe).

Hałasy, z powodu których cierpi komfort jazdy

Wnętrze

  • Skrzypiąca tablica przyrządów, panel centralny.Przyczyna: Marna jakość montażu fabrycznego, znaczne zużycie całego samochodu.Co dalej: Odgłosów trudno się pozbyć, konieczne byłoby rozbieranie poszczególnych paneli i montaż dodatkowych izolacji. W praktyce więcej można przy tym narobić dodatkowych szkód niż zyskać. 
  • Skrzypiąca roleta i półka bagażnika.Przyczyna: Wady konstrukcyjno-materiałowe zastosowanych elementów lub ich nieprawidłowy montaż na zawiasach i prowadnicach.Co dalej: Najpierw trzeba się upewnić, że wszystko jest poprawnie zamocowane. Jeśli tak, a problem pozostał, można postarać się o wykonanie dodatkowych podkładek wykonanych np. z filcu. 
  • Skrzypiące fotele.Przyczyna: Ocieranie się elementów konstrukcji siedzeń.Co dalej: można spróbować przesmarować prowadnice i mechanizmy regulacji położenia foteli.

Nadwozie

  • Gwizd narastający wraz z prędkością jazdy.Przyczyna: nieprawidłowo zamontowany bagażnik dachowy, antena.Co dalej: sprawdzić mocowanie elementów na dachu. Hałas może generować też antena. To właśnie dlatego niektórzy producenci używają anten w kształcie przypominającym wiertło, co ma redukować zawirowania. W praktyce wystarczy czasami zmienić kąt jej nachylenia, by dolegliwości ustały. 
  • Szum narastający wraz z prędkością jazdy.Przyczyna: niewielkie uchylenie jednej z szyb bocznych, zużyte uszczelki w drzwiach lub oknach.Co dalej: zamknąć szybę, wymienić uszczelki.

 Koła

  • Terkotanie zależne od prędkości jazdy.Przyczyna: kamyczek wciśnięty w bieżnik opony.Co dalej: sprawdzić ogumienie i usunąć kamień. Uwaga! Taki sam odgłos może wydawać wbity w oponę gwóźdź. 
  • Głuchy szum, zależny od prędkości jazdy.Przyczyna: niewłaściwe ciśnienie w oponach.Co dalej: sprawdzić, czy nie ma "kapcia"; na stacji benzynowej skontrolować ciśnienie. 
  • Piszczące hamulce.Przyczyna: konstrukcja klocków hamulcowych.Co dalej: zastosować klocki innej marki.

Bartosz Zienkiewicz

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas