Co trzeba wiedzieć o fotoradarach?
Czy fotoradar zawsze błyska? Czy na zdjęciu musi być widoczna twarz kierowcy? Oto odpowiedzi na najczęstsze pytania i wątpliwości kierowców w kwestii fotoradarów
1. Czy fotoradar zawsze błyska?W dzień fotoradar zwykle nie błyska. Natomiast w nocy prawie zawsze uruchamia się lampa błyskowa, chyba że miejsce pomiaru jest dobrze doświetlone przez latarnie. Często na lampie stosuje się czerwony filtr, dzięki czemu błysk tak mocno nie oślepia kierowców.2. Czy fotoradar może stać wszędzie?Producent fotoradaru ściśle określa warunki dotyczące instalacji urządzenia. Na pewno nie może być montowane przy dużych tablicach metalowych czy płotach (prawdopodobieństwo odbicia fali i przekłamywania pomiaru prędkości). Źródłem zakłóceń może być także znajdująca się blisko sygnalizacja świetlna. Fotoradary nie mogą być ustawione także zbyt blisko siebie. Według przepisów minimalna odległość w obszarze zbudowanym to 500 m, a poza nim – 2 km.
3.Czy na zdjęciu musi być widoczna twarz kierowcy?Przepisy wymagają, aby na fotografii był widoczny samochód i jego rejestracja. To wystarczy do zidentyfikowania właściciela auta, a następnie zobowiązania go wskazania, kto kierował pojazdem. Jeśli jednak twarz kierowcy jest na zdjęciu, trudniej jest mu „uciec” od odpowiedzialności poprzez wskazanie innej osoby jako sprawcy zarejestrowanego wykroczenia. 4. Co dzieje się, jeśli na zdjęciu widać dwa samochody?Dla najnowszych fotoradarów dwa auta na sąsiednich pasach nie stanowią problemu. Na zdjęciu pokazują, któremu pojazdowi zmierzyły prędkość. Jednak starsze typy fotoradarów miały z tym problem. Z tego powodu zdjęcia z dwoma samochodami czasem trafiają do kosza. 5. Z jakiej odległość wykonywany jest pomiar prędkości? Pomiar prędkości zwykle jest wykonywany w odległości 10-45 m od radaru. Natomiast zdjęcie robione jest, gdy pojazd znajduje się kilka do kilkunastu metrów od urządzenia.6. Czy fotoradar robi zdjęcia dopiero przy prędkości znacznie wyższej niż dozwolona przepisami?Nie jest tajemnicą, że każdy fotoradar ma pomiar ustawiany z pewną tolerancją. Wymagają tego przepisy, według których urządzenie może się uruchomić, jeśli kierowca będzie jechał o ponad 10 km/h więcej niż jest to dozwolone na danym odcinku drogi.