Blokująca się turbosprężarka

Co pewien czas samochód przełącza się w tryb awaryjny i traci moc. Podobno to wina blokowania się zmiennej geometrii turbo, typowa dla wielu diesli. Czy można to jakoś naprawić, czy też turbosprężarka jest do wymiany?

Turbosprężarka w silniku wysokoprężnym BMW.
Turbosprężarka w silniku wysokoprężnym BMW.BMW

Rzeczywiście, osadzanie się nalotu na elementach regulacji zmiennej geometrii może doprowadzić po pewnym czasie do blokowania się mechanizmu, co po wykryciu przez komputer prowadzi do przełączenia silnika w tryb awaryjny. Jest to usterka typowa szczególnie dla samochodów rzadko wykonujących dłuższe trasy (niskie temperatury sprzyjają osadzaniu się nalotu). Turbosprężarkę należy wymontować i zlecić jej oczyszczenie w warsztacie zajmującym się regeneracjami układów doładowania. Koszt usługi wynosi około 600 zł. Jednocześnie wymieniane są zwykle uszczelnienia turbosprężarki, co po rozebraniu urządzenia niewiele kosztuje, a zabezpiecza przed wyciekami oleju na długi czas.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas