Co stuka w zawieszeniu?

Oto elementy, które zużywają się w typowym przednim zawieszeniu. Podajemy koszty ich napraw i szacunkową wytrzymałość.

Opel

Przednie zawieszenie zużywa się znacznie szybciej od tylnego. Wynika to m.in. z tego, że jest obciążone silnikiem i zawiera w sobie układ kierowniczy oraz - zwykle - przekazuje napęd. Co ciekawe, częściej naprawia się elementy przy prawym kole niż przy lewym. Wytłumaczenie jest proste: prawa strona drogi jest bardziej nierówna niż jej środek. Prawą stroną samochodu zwykle wjeżdża się także na krawężniki podczas parkowania. Poniżej prezentujemy najczęściej wymieniane elementy przedniego zawieszenia typu McPherson - najbardziej popularnego na rynku. Jego szczegółową diagnostykę może wykonać tylko mechanik, ale właściwa interpretacja niepokojących odgłosów pozwala kierowcy wstępnie oszacować zakres i koszty naprawy.

Każdy wahacz ma najczęściej jeden sworzeń i dwie tulejki. Ta druga na zdjęciu jest niewidoczna.Motor

1. Łożysko kolumny McPhersona

Łożysko kolumny McPhersona łączy kolumnę z nadwoziem i umożliwia jej skręt razem z kołem.

Objawy zużycia: głośne skrzypienie podczas skręcania kołami w trakcie manewrów parkingowych.

Wymiana, koszty: trzeba zdemontować całą kolumnę i wymienić łożysko. Jego cena to zwykle ok. 150-200 zł. Wymiana kosztuje ok. 100 zł.

Wytrzymałość: nawet 100 tys. km.

2. Łącznik stabilizatora

Łącznik stabilizatora łączy stabilizator z wahaczem lub z kolumną McPhersona. Stabilizator i łączniki ograniczają przechyły samochodu na zakrętach.

Objaw zużycia: głośne stuki nawet na najdrobniejszych nierównościach.

Wymiana, koszty: naprawa polega na odkręceniu starego łącznika i przykręceniu nowego. Koszt - od 30 do 150 zł.

Wytrzymałość: 20-40 tys. km. Łączniki należą do najczęściej wymienianych elementów każdego zawieszenia.

3. Łożysko koła

Na nim obraca się koło. W zależności od marki i modelu samochodu stosuje się łożyska "solo" lub całe zestawy z piastą (elementem, do którego przykręca się koło).

Objawy zużycia: głośne wycie nasilające się wraz z prędkością. Wzrost natężenia dźwięku na zakrętach w prawo wskazuje na zużycie łożyska lewego i na odwrót (koło po zewnętrznej jest obciążone).

Wymiana: kompletne piasty są zwykle przykręcane. Same łożyska wymienia się używając prasy. Ceny kompletnej usługi to średnio 200-300 zł.

Wytrzymałość: nawet 100 tys. km.

4. Końcówka drążka kierowniczego

Końcówka drążka kierowniczego to przegub, który łączy drążek kierowniczy wychodzący z przekładni kierowniczej z kolumną McPhersona lub ze zwrotnicą.

Objawy zużycia: jeśli podczas krótkich ruchów kierownicą na postoju słychać stuki, zazwyczaj ich przyczyną są właśnie zużyte końcówki drążków.

Wymiana, koszty: wymiana polega na odkręceniu starych końcówek i przykręceniu nowych. Koszt wynosi ok. 50-100 zł. Niestety po tej usłudze trzeba regulować zbieżność, co kosztuje dodatkowo ok. 100 zł.

Wytrzymałość: ok. 40-50 tys. km.

5. Sworzeń i 6. Tuleje

Sworzeń to przegub kulowy, który łączy wahacz ze zwrotnicą. Tulejki łączą wahacz z nadwoziem.

Objawy zużycia: sporadyczne stukanie na nierównościach oraz luz na kole - kopnięcie w oponę sprawia, że koło poddaje się.

Wymiana: najczęściej możliwa jest wymiana poszczególnych elementów czasem całego kompletu razem z wahaczem. Ceny poszczególnych elementów to 30-60 zł za sztukę. Komplet z wahaczem: ok. 200-350 zł.

Wytrzymałość: sworznie - 40 tys. km, tuleje - 30 tys. km.

7. Guma stabilizatora

Guma stabilizatora łączy drążek stabilizatora z nadwoziem samochodu lub ramą pomocniczą.

Objawy zużycia: głuche stuki podczas jazdy na nierównościach.

Wymiana, koszty: wymiana jest zwykle prosta i tania (już od 20 zł), ale potrzebny jest podnośnik warsztatowy.

Wytrzymałość: po 20 tys. km zaczynają skrzypieć, po 30-50 tys. km wymagają wymiany.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: producenci, archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas