Ustawianie geometrii
Właściwa geometria zawieszenia ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużywanie się elementów samochodu. Kiedy warto ją wykonać i na co zwrócić uwagę?
Geometria to zbiór parametrów określających położenie oraz ruch koła. Do jej wskaźników zalicza się: kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia kół, zbieżność kół
Geometria zawieszenia ma ogromny wpływ na stabilność samochodu i jego kierowalność, a to, jak jest ustawiona, decyduje o właściwym przenoszeniu sił na styku opon i podłoża. Jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi auto ściąga na bok, na ruchy kierownicą reaguje z opóźnieniem, a podczas wchodzenia w zakręty daje się słyszeć piszczenie opon - może to być oznaką problemów z geometrią zawieszenia. Inną ważną wskazówką jest także nierównomierne zużywanie się opon.
Kontrola i ustawienie
Geometrię warto sprawdzać, jeśli zdarzy się kolizja, mocne uderzenie kołami w wysoki krawężnik lub wjechanie w dziurę oraz wymiana elementów zawieszenia, takich jak: wahacz, drążek kierowniczy, końcówka drążka kierowniczego, sworzeń zwrotnicy czy drążek reakcyjny. Rozsądnym rozwiązaniem jest też sprawdzenie geometrii w przypadku zakupu samochodu używanego.
Zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy dotyczą wszystkich kół, jednak nie w każdym samochodzie producent przewidział możliwość regulacji każdego z nich. Kontrola aktualnych ustawień geometrii wymaga wizyty w warsztacie i ustawienia samochodu na specjalistycznym stanowisku pomiarowym. Do każdego koła samochodu przymocowywana jest głowica pomiarowa, która komunikuje się z komputerem. Odczytuje on ustawienie każdego z kół względem pozostałych i wyświetla na ekranie zmierzone wartości. Mechanik ingerując odpowiednio w regulowane elementy zawieszenia doprowadza do osiągnięcia właściwych wartości ustawień.
Diagnostyka
Kontrola i ustawianie geometrii, aby odniosły pożądany efekt, muszą być poprzedzone kilkoma czynnościami diagnostycznymi. Najważniejsza z nich to sprawdzenie stanu metalowo-gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem (tzw. silentbloki). Następnie weryfikuje się sworznie wahaczy, które mając luzy, powodują m.in. wyraźne stuki przy pokonywaniu nierówności. Ponadto ocenie poddaje się sprawność drążków kierowniczych i ich końcówek, także pod względem występowania nadmiernych luzów.
Koszt ustawienia geometrii zawieszenia wynosi zwykle ok. 150-200 zł, chociaż w autoryzowanych stacjach obsługi najczęściej płaci się za tę usługę nawet kilkakrotnie więcej, a z kolei w niektórych niezależnych serwisach koszt wynosi kilkadziesiąt złotych. Wysokość wydatków zależy m.in. od konstrukcji samochodu - niższa jest dla modeli z regulowaną tylko przednią osią (większość popularnych aut miejskich i kompaktowych), a wyższa dla pojazdów z regulowanymi osiami przednią i tylną (zwykle są to samochody klasy średniej, wyższej i luksusowe).