Sprytny sposób na szybkie rozgrzanie auta. Dawniej działał, dziś go nie stosuj
Kierowcy, którzy swoje pierwsze kilometry za kierownicą pokonywali Dużymi Fiatami czy Polonezami, zapewne dobrze pamiętają pewien sprytny sposób, dzięki któremu w niskich temperaturach silnik szybko łapał temperaturę roboczą, a wnętrze szybko się rozgrzewało. Paten niewątpliwie działał, ale dziś lepiej go nie stosować.

Spis treści:
- Dlaczego osłaniano chłodnicę kartonem?
- Karton działał, ale było ryzyko
- Co mówią eksperci o osłanianiu chłodnicy domowym sposobem?
- Alternatywy dla wkładania kartonu do osłony chłodnicy
W czasach mroźnych zim i niewydajnych układów chłodzenia i silników codziennym widokiem były pojazdy z zasłoniętą kartonem lub folią chłodnicą. Co więcej, w sklepach można było nawet kupić specjalne gumowe osłony nakładane na grille popularnych modeli. Ten patent miał ograniczyć przepływ chłodnego powietrza do silnika, aby ten nagrzewał się szybciej, a w czasie jazdy jego temperatura nie spadała.
Chociaż może się to wydawać niekonwencjonalnym rozwiązaniem, ma swoje uzasadnienie, ale również potencjalne wady. Tak naprawdę najwięcej zależy od auta. W przypadku modeli starszych, jeszcze z lat 80. i 90. czasem może to pomóc szybciej nagrzać silnik i utrzymać jego temperaturę. Wszystkie nowe samochody mają już dużo bardziej wydajne układy i stosowanie kartonu przed chłodnicą może narobić więcej szkody niż pożytku.
Dlaczego osłaniano chłodnicę kartonem?
W zimne dni silnik samochodu potrzebuje więcej czasu na osiągnięcie optymalnej temperatury pracy. Karton umieszczony przed chłodnicą może pomóc utrzymać ciepło wyprodukowane przez silnik, pozwalając mu szybciej osiągnąć tę temperaturę. Jest to szczególnie ważne w bardzo zimne dni, kiedy temperatura otoczenia może znacznie opóźniać proces ogrzewania się silnika.
Silnik pracujący w optymalnej temperaturze jest bardziej efektywny pod względem spalania paliwa. Przez szybsze osiągnięcie tej temperatury dzięki izolacji kartonowej, możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa.
Karton działał, ale było ryzyko
Główną wadą stosowania kartonu jako izolatora jest potencjalne ryzyko przegrzania silnika, szczególnie podczas dłuższej jazdy lub w cieplejsze dni. Jeżeli karton będzie blokował przepływ powietrza przez chłodnicę przez zbyt długi czas, może to prowadzić do wzrostu temperatury silnika powyżej bezpiecznych wartości.
Karton umieszczony blisko źródła ciepła, jakim jest silnik, stanowi też potencjalne zagrożenie pożarowe. Chociaż ryzyko zapłonu jest stosunkowo niskie, nie można go całkowicie wykluczyć, zwłaszcza jeśli materiał zostanie zbyt suchy lub bezpośrednio dotknie gorących części silnika.
Co mówią eksperci o osłanianiu chłodnicy domowym sposobem?
Mechanicy, z którymi rozmawialiśmy przypominają, że współczesne, a nawet te starsze, układy chłodzenia działają w określony sposób. Termostat nie "puści" płynu chłodzącego do obiegu zanim nie osiągnięte zostaną wysokie temperatury. Może być tak jedynie wtedy, gdy czujniki są zepsute. W tej sytuacji i tak najlepszym wyjściem jest po prostu wizyta w serwisie - karton może być rozwiązaniem doraźnym.
Alternatywy dla wkładania kartonu do osłony chłodnicy
Osłona termiczna to specjalna folia, która montuje się na osłonie chłodnicy. Ogranicza ona przepływ powietrza, ale nie powoduje ryzyka przegrzania silnika.
Innym sposobem może być użycie elektrycznego ogrzewacza silnika. Grzałka do silnika to elektryczny (lub zasilany paliwem) element montowany w układzie chłodzenia. Podgrzewa ona płyn chłodzący błyskawicznie podnosząc temperaturę silnika do wysokości roboczej. Jest to szczególnie korzystne właśnie w zimie, gdy niskie temperatury utrudniają rozruch o osiągnięcie optymalnej temperatury praca silnika.
Grzałka działa natychmiast, ale zużywa sporo energii z akumulatora, ale te nowoczesne bez problemu radzą sobie z tym typem wyposażenia. Samochodowy dogrzewacz płynu chłodniczego jest popularny w Skandynawii. Kosz takiego elementu wynosi przeważnie około 1000 zł, do tego trzeba doliczyć jeszcze montaż. Plusy? Oczywiście natychmiastowe ogrzewanie kabiny ciepłym powietrzem i szybsze rozmrożenie szyb.








