Masz klimatyzację w samochodzie? Tych błędów nie popełniaj
Klimatyzacja w samochodzie to w obecnych czasach system, który uznajemy za pewnik - doceniamy ją głównie wtedy, gdy przestaje działać. Latem zapewnia komfort, jesienią i zimą zmniejsza ryzyko pojawienia się pary na szybach. Jednak jej niewłaściwe użytkowanie może prowadzić do awarii, nieprzyjemnych zapachów, a nawet problemów zdrowotnych. Choć wielu kierowców używa klimatyzacji na co dzień, to jednak nie wszyscy poprawnie. Podpowiadamy, co robić, by uniknąć błędów.

Spis treści:
- Ile paliwa zużywa klimatyzacja w samochodzie?
- Wietrzenie auta a używanie klimatyzacji
- Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji w samochodzie
- Kiedy włączyć obieg wewnętrzny klimatyzacji?
- Jak serwisować klimatyzację?
Z pozoru wystarczy włączyć przycisk "A/C" i cieszyć się chłodem w lecie i świeżym, ciepłym powietrzem w zimie. Klimatyzacja to jednak system, który wymaga rozsądnego używania i regularnej konserwacji. Oto najczęstsze błędy, których klimatyzacja nie wybaczy.
Ile paliwa zużywa klimatyzacja w samochodzie?
Wielu kierowców uważa, że jazda bez klimatyzacji oznacza jakieś spektakularne oszczędności. Tymczasem nowoczesne systemy zużywają średnio tylko 0,3-0,5 litra paliwa na 100 km. Co ważne - klimatyzację trzeba regularnie uruchamiać, nawet zimą. Dzięki temu smarowany jest kompresor i zawory, a układ nie traci szczelności. Nieużywana klimatyzacja może ulec poważnym uszkodzeniom, które kosztują kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych. Krótkie, cotygodniowe uruchomienie systemu jest najlepszym sposobem, by tego uniknąć.
Wietrzenie auta a używanie klimatyzacji
Wielu kierowców od razu po wejściu do rozgrzanego samochodu włącza klimatyzację na pełną moc. To duży błąd. Wnętrze auta potrafi się nagrzać nawet do 60 stopni Celsjusza, więc zanim włączymy klimatyzację, należy na chwilę otworzyć wszystkie drzwi lub okna, by wypuścić gorące powietrze. Dzięki temu system nie będzie musiał pracować z pełnym obciążeniem, a chłodzenie potrwa krócej.
Podobnie niewskazana jest zbyt duża różnica między temperaturą zewnętrzną a tą w kabinie. Optymalna temperatura wewnątrz auta to 20-23 stopnie Celsjusza, a jeśli na zewnątrz panuje upał, nie warto ustawiać klimatyzacji niżej niż o 6-8 stopni mniej niż temperatura otoczenia.
Kolejny błąd to jazda z uchylonymi szybami. Wówczas klimatyzacja musi pracować z większym wysiłkiem, bo nieustannie napływa gorące powietrze z zewnątrz. W efekcie układ zużywa więcej energii, a kompresor szybciej się zużywa.
Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji w samochodzie
Gdy z nawiewów zaczyna wydobywać się nieświeży, stęchły zapach, większość kierowców po prostu przeczekuje pierwsze minuty po uruchomieniu klimatyzacji. To błąd. Zapach świadczy o nagromadzeniu bakterii, grzybów i pleśni w parowniku. Najprostszym rozwiązaniem jest dezynfekcja klimatyzacji, którą można wykonać samodzielnie - specjalne preparaty kosztują już od kilkunastu złotych. Zaniechanie tego zabiegu prowadzi nie tylko do pogorszenia jakości powietrza, ale też do korozji elementów i awarii wentylatora.
Jeśli wyłączymy klimatyzację 2-3 minuty przed zatrzymaniem auta, wentylator osuszy parownik, zapobiegając tworzeniu się wilgoci. W przeciwnym razie w układzie gromadzi się woda, która sprzyja rozwojowi bakterii i grzybów. To właśnie ten prosty nawyk pozwala uniknąć przykrego zapachu i wydłużyć żywotność całego systemu.
Kiedy włączyć obieg wewnętrzny klimatyzacji?
Kiedy temperatura w kabinie jest bardzo wysoka, warto na początku włączyć tryb obiegu zamkniętego. Dzięki temu klimatyzacja szybciej schłodzi powietrze, bo nie będzie pobierać gorącego z zewnątrz. Po kilku minutach należy jednak powrócić do trybu zewnętrznego - w przeciwnym razie stężenie dwutlenku węgla w kabinie wzrośnie, co prowadzi do senności i spadku koncentracji.
Jak serwisować klimatyzację?
Tak jak silnik wymaga oleju, tak klimatyzacja potrzebuje czynnika chłodniczego i smaru. Z czasem system traci nawet 10-15 proc. czynnika rocznie, co obniża jego wydajność i może doprowadzić do awarii sprężarki. Specjaliści zalecają, by serwisować klimatyzację co dwa lata - uzupełnić czynnik, sprawdzić szczelność i wymienić filtr kabinowy.









