Jak skasować kontrolkę poduszki powietrznej?
Kontrolka poduszki powietrznej, najczęściej w żółtym kolorze, zapala się zawsze, gdy uruchamiamy zapłon samochodu. Elektronika sprawdza wówczas, czy z układem SRS wszystko jest w porządku i kontrolka airbagu powinna po chwili zgasnąć. Co, jeśli pali się nadal? Powodów może być kilka, ale najważniejsza informacja to ta, że palącej się kontrolki poduszki raczej nie uda nam się skasować bez wsparcia serwisu.

Spis treści:
Poduszki powietrzne w samochodzie
System poduszek powietrznych składa się z centralnego modułu sterującego, sieci czujników zderzeniowych i przyspieszenia, przewodów elektrycznych, pirotechnicznych napełniaczy, a wreszcie z samych poduszek powietrznych umieszczonych w kluczowych punktach kabiny. Każdy z tych elementów musi funkcjonować bezbłędnie, by w momencie kolizji system zadziałał prawidłowo, rozwijając poduszki w ułamkach sekundy.
Kontrolka systemu SRS (Supplemental Restraint System), znajdująca się na tablicy wskaźników, monitoruje sprawność całego układu. Jej standardowe zachowanie obejmuje krótkie zaświecenie podczas uruchamiania pojazdu, kiedy centralny komputer przeprowadza diagnostykę wszystkich systemów bezpieczeństwa. Po kilku sekundach lampka powinna zgasnąć, co potwierdza gotowość airbagów do działania. Jeśli jednak kontrolka pozostaje zapalona lub miga w trakcie jazdy, system wykrył nieprawidłowość, która wymaga natychmiastowej interwencji.
Jak skasować kontrolkę poduszki powietrznej?
W internecie i na forach można przeczytać o rzekomo skutecznych metodach na wyłączenie kontrolki poduszek powietrznych - wsród nich można wymienić odłączenie akumulatora na określony czas, stosowanie rezystorów symulujących sprawny obwód poduszki, czy prowizoryczne próby resetowania systemu przez manipulacje bezpiecznikami. Trzeba jasno powiedzieć: wszystkie te metody oczywiście mogą zadziałać, jednak nie rozwiązują one podstawowego problemu - czyli tego, dlaczego właściwie kontrolka SRS nie gaśnie.

Jedyną skuteczną i bezpieczną metodą skasowania błędu poduszki powietrznej jest profesjonalna diagnostyka elektroniczna pojazdu z wykorzystaniem skanera diagnostycznego. Co istotne, nie każdy uniwersalny skaner OBD2 dostępny na rynku potrafi prawidłowo komunikować się z modułem poduszek.
Dlaczego zapala się kontrolka poduszek powietrznych?
Najczęstsze przyczyny zapalenia kontrolki poduszki powietrznej obejmują problemy z przewodami elektrycznymi pod fotelami (szczególnie w starszych pojazdach, gdzie wiązki często ulegają przetarciu przy regulacji fotela), uszkodzenia po zalaniu wodą (korozja złączy), zużycie mechaniczne napinaczy pasów bezpieczeństwa, a w przypadku samochodów powypadkowych - aktywowane i niewymienione moduły poduszek lub sensory zderzeniowe.
Warto wspomnieć o specyficznym przypadku, jakim są samochody sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych, gdzie system poduszek powietrznych mógł zostać aktywowany np. przy drobnej kolizji parkingowej. W takich pojazdach resetowanie systemu bez wcześniejszej kompleksowej naprawy może prowadzić do nieprawidłowego działania airbagów podczas wypadku.

Po wykonaniu niezbędnych napraw, profesjonalny mechanik przeprowadza ponowną diagnostykę, weryfikuje usunięcie wszystkich usterek, a następnie kasuje błędy z pamięci modułu. Ta procedura przywraca system do stanu fabrycznego, a kontrolka na desce rozdzielczej powinna zgasnąć po uruchomieniu pojazdu.
Ile kosztuje naprawa poduszek powietrznych?
Koszt kompleksowej naprawy systemu poduszek powietrznych w profesjonalnym warsztacie może wahać się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od rodzaju usterki i modelu samochodu.
Warto również pamiętać, że poruszanie się pojazdem z zapaloną kontrolką poduszki powietrznej nie spełnia wymogów technicznych i nie powinien uczestniczyć w ruchu drogowym. Podczas kontroli drogowej funkcjonariusz policji ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, a dodatkowo kierowca może zostać ukarany mandatem. Co więcej, pojazd z aktywną kontrolką airbag nie przejdzie obowiązkowego badania technicznego.