Zakopianka na newralgicznym odcinku zostanie przebudowana. Jest ważna umowa
Ruch stale rośnie, ciężarówek przybywa i przepustowość coraz gorsza - nie ma rady, trzeba remontować! Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę drogi z Nowego Targu do Szaflar, która jest częścią głównej trasy do Zakopanego. Wiemy, co przygotowali drogowcy.
Spis treści:
Wygodniej do Zakopanego? GDDKiA z kolejnym remontem
Do Zakopanego będziemy podróżować szybciej i wygodniej, ale jeszcze nie teraz. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przygotowanie koncepcji poprawy przepustowości prawie 7 km Zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami. Na zrealizowanie projektu firma IVIA będzie miała maksymalnie 32 miesiące. Co zmotywowało drogowców do remontu tego odcinka?
Pora na przebudowę. Tą drogą jeździ coraz więcej aut
Na drodze z Nowego Targu do Szaflar, czyli głównej trasie do Zakopanego, stale rośnie liczba pojazdów. Z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że od 2015 do 2021 roku ruch zwiększył się o 45 procent. Każdej doby tym odcinkiem przejeżdża ponad 22 tys. pojazdów.
Jakby tego było mało, w jeszcze większym stopniu wzrósł ruch samochodów ciężarowych (+73 proc), wobec czego każdego dnia przejeżdża tędy 2,3 tys. ciężarówek. W przepustowości nie pomagają słabe warunki drogowe i korki w sezonie turystycznym. W 2024 roku planowane jest oddanie do ruchu DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dlatego też GDDKiA naciska na rozpoczęcie prac pozwalających na zwiększenie przepustowości DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem.
Remonty pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem
Jak czytamy w informacji GDDKiA, przepustowość drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, drogowcy dobudują dodatkowe pasy ruchu. Planowane jest także rozbudowanie skrzyżowań, przebudowa zjazdów mi wybudowanie ok. 1,2 km chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy.
Prace w innych częściach Zakopianki
Równolegle drogowcy prowadzą prace przygotowawcze do przebudowy DK47 - odcinka od Szaflar do ronda w Zakopanem. W styczniu tego roku GDDKiA podpisało umowę na opracowanie dokumentacji projektowej tej trasy. Przewidywanie zakończenie prac przygotowawczych na obu odcinkach jest planowane do 2028 roku. Po tym terminie ruszą prace budowlane.
Przypomnijmy również, że trwa budowa dwupasmowego odcinka Zakopianki, w tzw. nowym śladzie, z Rdzawki do Nowego Targu. Budowany od 2020 roku w standardzie drogi głównej przyśpieszonej, dwupasmowy fragment miał być gotowy w październiku 2023 roku, natomiast obecny termin zakończenia budowy to wrzesień 2024 roku.