Warszawa coraz bliżej wprowadzenia strefy Tempo 30
Warszawa konsekwentnie próbuje zniechęcić mieszkańców do używania samochodów. Zaczęło się od coraz większej i droższej strefy płatnego parkowania. Następnie równolegle rozpoczęto prace nad Strefą Czystego Transportu, która wykluczy starsze auta z jazdy po mieście, oraz nad strefą Tempo 30, w której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Spis treści:
Miasto opublikowało właśnie wnioski z konsultacji społecznych dotyczących strefy Tempo 30. Oczywiście nie mogło być mowy o rezygnacji z tego rozwiązania. Natomiast zdecydowano o wprowadzeniu kilku zmian.
Strefy Tempo 30 jeszcze nie ma, ale ograniczenia prędkości do 30 km/h są
W Warszawie już dziś funkcjonuje wiele elementów spowalniających ruch drogowy - od pojedynczych progów, przez wyniesione skrzyżowania, aż do stref zamieszkania i Tempo 30, które obejmują całe kwartały ulic. Obecnie ok. 10 proc. sieci drogowej stanowią drogi, po których można poruszać się z prędkością mniejszą niż 50 km/h. Ponadto na wielu ulicach istnieją lokalne ograniczenia prędkości, które już dzisiaj tworzą nieformalną strefę Tempo 30 (np. osiedle Zacisze na Targówku). W efekcie aż 27 proc. warszawskich ulic to te, na których nie wolno jechać nawet 50 km/h.
Strefa Tempo 30 to nie tylko ograniczenie prędkości
Trzeba zdawać sobie sprawę, że strefa Tempo 30 oznacza nie tylko postawienie znaków ograniczenia prędkości, ale również szeregu instalacji utrudniających jazdę - progów zwalniających, skrzyżowań wyniesionych, do tego dochodzą zwężenia jezdni, zastępowanie skrzyżowań z pierwszeństwem przejazdu skrzyżowaniami równorzędnymi lub rondami itp. Liczyć się trzeba również z likwidacją części miejsc postojowych.
Konsultacje społeczne dla mieszkańców na temat stref Tempo 30 trwały od 14 października do 30 listopada ubiegłego roku. Opinie i uwagi do projektu mapy wprowadzenia stref ruchu uspokojonego można było zgłaszać mailowo lub osobiście - w punktach konsultacyjnych w Centrach Aktywności Międzypokoleniowej, gdzie przedstawiciele Biura Zarządu Ruchu Drogowego odpowiadali na pytania mieszkańców i zbierali ich opinie. W ramach konsultacji odbyły się również dwa spotkania online. O projekcie i konsultacjach dowiedzieć się było można z miejskich mediów społecznościowych.
47 zmian po konsultacjach społecznych
Uwagi z konsultacji społecznych uwzględnione zostały na miejskiej mapie stref Tempo 30. Takich korekt było 47. Najważniejsze z nich to ujęcie w strefach tzw. obwodnicy Gocławia, ul. Nałęczowskiej, na której niedawno zamontowano progi; czy ul. Radzymińskiej na odcinku tzw. Małej Radzymińskiej.
Strefa Tempo 30 nie zostanie natomiast wprowadzona na ulicach Kasprowicza, Pawińskiego czy Sokratesa, których przekroje, funkcja i odseparowanie ruchu pieszego od jezdni pozwalają na prowadzenie ruchu z prędkością 50 km/h.
Na stronach Urzędu Miasta Warszawy można znaleźć mapę planowanej strefy Tempo 30.
***