Tunel na Zakopiance dopiero notował rekord. Teraz go zamykają
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że we wtorek 10 grudnia zamknięty zostanie zamknięty tunel pod Luboniem Małym znajdujący się w ciągu drogi ekspresowej S7. Jaki jest powód?
Spis treści:
Tunel na Zakopiance będzie zamknięty
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że we wtorek (10 grudnia) od godziny 20:00 przejazd tunelem na Zakopiance będzie niemożliwy. Wynika to z zaplanowanych ćwiczeń służb ratowniczych. Wezmą w nich udział strażacy, medycy i policjanci oraz pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem, Wydziału Zarządzania Kryzysowego, Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Służby sprawdzą funkcjonowanie systemów ratowniczych w tunelu oraz przećwiczą koordynację działań różnych służb.
Zgodnie z przepisami ćwiczenia w tunelach zlokalizowanych na trasach wchodzących w skład Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T należy organizować co rok. W związku z tym będą to już trzecie takie ćwiczenia prowadzone w tym tunelu.
Zamknięty tunel na Zakopiance. Jakie objazdy?
W związku z ćwiczeniami drogowcy o 20:00 zamkną Zakopiankę między węzłami Lubień i Skomielna Biała. Dla kierowców, którzy będą wówczas podróżować drogą ekspresową S7 w Małopolsce, wyznaczone zostały objazdy. Jadący w kierunku Nowego Targu będą musieli na węźle Lubień zjechać w na drogę wojewódzką nr 968 prowadzącą do Mszany Dolnej. W Mszanie skręcą w prawo na drogę krajową nr 28, którą dojadą do węzła Skomielna Biała i tym samym do trasy S7.
Z kolei auta, które będą jechać w kierunku Krakowa, na węźle Skomielna Biała muszą zjechać na DK28 prowadzącą w stronę Mszany Dolnej, a następnie skręcić w lewo na DW968. Z niej wjadą na węzeł Lubień, którym powrócą na S7. Odcinek między węzłami Lubień i Skomielna Biała planowo ma być otwarty z powrotem ok. północy.
Tunel na Zakopiance to hit wśród kierowców. Już 10 mln pojazdów
Znajdujący się w ciągu drogi ekspresowej S7 tunel został oddany kierowcom w listopadzie 2022 roku, po ponad pięciu latach od rozpoczęcia jego drążenia. Stworzenie tej konstrukcji kosztowało ponad miliard złotych. Tunel ma 2 058 metrów długości i posiada dwie nawy. W każdej z nich znajdziemy dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 metra każdy, a także trzymetrowy pas awaryjny. Jeszcze do niedawna był to najdłuższy tunel pozamiejski w Polsce. Pod koniec lipca 2024 roku tytuł ten został mu odebrany przez 2,3-kilometrowy tunel znajdujący się w ciągu odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra.
Tunel pod Luboniem Małym położony jest na odcinku o znaczeniu turystycznym, w związku z czym największe natężenie ruchu obserwowane jest w weekendy. Dotychczas zarejestrowano pięć dni, kiedy liczba samochodów jadących tunelem przekroczyła 40 tys. Z danych GDDKiA wynika, że ostatni taki wynik miał miejsce 8 września 2024 roku – 42 077 aut. Z kolei niepobity dotychczas rekord został ustanowiony 22 września 2024 roku – wówczas w ciągu doby tunelem przejechało 44 497. W marcu tego roku świętowano wynik 10 mln pojazdów, które przejechały tunelem od momentu jego otwarcia.