Trzy przetargi na nowe odcinki S10. Kiedy pojedziemy gotową trasą?
Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o ogłoszeniu przetargów na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S10 o łącznej długości nieco ponad 36 km. W przyszłości będą one wchodzić w skład trasy łączącej Szczecin z Warszawą.
Spis treści:
Droga ekspresowa S10 połączy Szczecin z Warszawą
Mająca liczyć ok. 410 km droga ekspresowa S10 w przyszłości ma połączyć Szczecin z Warszawą. Ukończona trasa stanowić będzie bezpośrednie połączenie województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego. Droga ma być również alternatywnym szlakiem transportowym na północ od autostrady A2.
Istotną częścią tej trasy jest liczący 113,4 km fragment znajdujący się między Szczecinem i Piłą. Trasa ma omijać miejscowości, przez które przebiega obecna droga krajowa nr 10 (m.in. Suchań, Recz, Kalisz Pomorski, Mirosławiec). Swój bieg przeszło 110-kilometrowy fragment ekspresówki ma zakończyć na węźle Piła Północ, mającym stanowić połączenie dróg ekspresowych S10 i S11. Na trasie przewidziano budowę 11 węzłów drogowych. Powstanie również pięć par Miejsc Obsługi Podróżnych. Obecnie kierowcy mogą skorzystać zaledwie z kilku fragmentów S10 między Szczecinem i Piłą. Wkrótce jednak ma to się zmienić.
Ogłoszono przetargi na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S10
W sumie do zbudowania pozostało jeszcze osiem odcinków dwujezdniowej drogi ekspresowej między tymi dwoma miastami. Póki co szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetargi na trzy fragmenty. Zapowiedziano jednak, że w ciągu najbliższych tygodni zostaną ogłoszone kolejne.
Póki co przetargi dotyczą realizacji odcinków
- Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo (o długości 4,4 km)
- Recz - Cybowo (o długości 15,1 km)
- Cybowo - Łowicz Wałecki (o długości 16,6 km)
W ramach pierwszego z nich ma powstać trasa omijająca od północy szczecińskie osiedle Płonia. Projekt zakłada ponadto zbudowanie dwóch węzłów drogowych (Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia). Oprócz tego wybudowany zostanie most na rzece Płonia, dwa wiadukty i trzy przejścia dla zwierząt. Drugi z odcinków swój bieg rozpocznie za węzłem Recz, który zbudowany zostanie na sąsiednim fragmencie. Na początku trasa przebiegać będzie na północ od istniejącej DK10. Na wschód od Słutowa natomiast trasa będzie biec przy tej drodze krajowej. Następnie odcinek zostanie poprowadzony na południe od linii kolejowej, a w rejonie Prostyni przejdzie na jej północną stronę. Fragment zakończy swój bieg ok. kilometr za mostem na Drawie, przed węzłem Cybowo. Inwestycja zakłada zbudowanie 14 obiektów mostowych (w tym sześciu wiaduktów).
Ostatni z odcinków ma być przedłużeniem opisanego wyżej fragmentu. Trasa na początku będzie omijać Cybowo od północy. W pobliżu miejscowości mają zostać również zbudowane dwa MOP-y Cybowo. Od północy droga ominie także Kalisz Pomorski. Odcinek zakończy się przed węzłem drogowym Łowicz Wałecki. W ramach inwestycji powstać ma 16 obiektów mostowych.
Kiedy ruszą prace na odcinkach S10?
Wszystkie odcinki trasy S10 między Szczecinem i Piłą, które pozostały do zbudowania, mają powstawać w formule projektuj i buduj. Zgodnie z zakładanymi terminami na przyszły rok zaplanowane jest podpisanie umów z wykonwcami. Następnie opracowane zostaną projekty budowlane oraz uzyskane decyzje ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej). Planuje się, że prace ruszą w 2025 roku. Zakończone mają być w 2028 roku.