To nie jest jazda na suwak! Kierowca się pomylił!

Od kilku tygodni w Polsce obowiązuje jazda na suwak. Przepisy dokładnie określają, kiedy i jak należy je stosować. Niestety, nie wszyscy kierowcy rozumieją ich znaczenie.

To nie jest jazda na suwak!
To nie jest jazda na suwak!Policja

Właśnie niezrozumienie zasady jazdy na suwak było genezą niebezpiecznej sytuacji, do której doszło w minioną niedzielę po godzinie 15:00 na ul. Grunwaldzkiej w Kielcach. Na tej trzypasmowej drodze kierujący peugeotem jechał pasem lewym, który kończył się przed rondem.

Kierowca, zamiast zwolnić i zmienić pas ruchu za samochodem jadącym pasem środkowym, wjechał na obszar wyłączony z ruchu i na siłę wepchnął się przed samochód z kamerą.

Po tym mężczyzna zatrzymał się na lewym pasie ruchu, wysiadł ze swojego auta i podszedł do kierującego, na którym wymusił pierwszeństwo, by krótko z nim porozmawiać na temat zaistniałej sytuacji. Na zarejestrowanym nagraniu słychać kierującego peugeotem, który mówi: "ale teraz jest suwak". Następnie wraca do swojego auta i odjeżdża.

Do kolizji nie doszło, do awantury też. Mimo tego nagranie trafiło na policję, która przeprowadzi postępowanie w tej sprawie.

To jazda na "suwak"! No nie. Pan się myli!  

Przypominamy.

Przepisy dotyczące "jazdy na suwak" weszły w życie  6 grudnia 2019 roku i precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkodzie.

Należy podkreślić że, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie "zatorem drogowym", w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp.

Zasada "jazdy na suwak" nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada "jazdy na suwak" nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa ruchu, jeżeli nie występuje zator drogowy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas